Drinken uit een beker

Mijn zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden. Zowel ik als de psz en het cb vinden dat het wel eens tijd wordt dat hij uit een gewone beker leert drinken. Ik ben daar nu een jaar mee bezig. Niet fanatiek, zeker niet dagelijks, maar toch heel regelmatig. Ik heb gewone plastic bekers, 3D poohbekers (hij vindt Pooh erg leuk) en op advies zo’n beker met uitsparing voor z’s neusje gekocht. Maar hij kán het niet. Hij houdt z’n hoofd veel te ver naar voren, kiept z’n beker dan naar achteren, de helft loopt dan ineens in z’n mond zodat hij zich verslikt, de andere helft beland op z’n kleren.

Ik heb hem uitgelegd dat hij z’n hoofdje omhoog moet houden, bekertje met 2 handjes vast moet houden, en vooral moet slikken. Want dat doet hij dus niet. Zelfs als ik hem helemaal help, maken we er nog een potje van. Dan gieten we wat in z’n mond en hij laat het er vervolgens weer uitlopen.

Als het per ongeluk wél een keer goed gaat, krijgt hij een groot applaus en vind dat ook helemaal te gek. Maar meer dan 1 slokje echt drinken (en dan alleen als ik hem help) gaat niet.

Ik had als uitdaging voor mezelf om hem in de 6 weken vakantie van de psz uit een beker te leren drinken. We hebben nu nog ruim 2 weken over… :mrgreen:

Wat kan ik nog meer doen?

(ikzelf heb er geen problemen mee dat hij uit een rietjesbeker drinkt, maar ik vind het jammer dat hij het niet kan. Z’n zusje, 14 maanden jonger dan hij, kan het namelijk wél…)

Eén van mijn gastkindjes is 2 jaar en 10 maanden en kan ook pas sinds een paar weken uit een gewone beker drinken. De meeste kinderen leren het echt goed rond hun tweede verjaardag, De een wat eerder, de ander wat later. Het komt echt wel goed. En het is toch super dat je iedere dag even oefent? Bij mijn gastkindje thuis werd nl NIET geoefend, hij heeft het uiteindelijk dus echt hier geleerd.

Michaël wordt in nov 3 jaar. Ondanks het oefenen, lukte het hier tot voor enkele weken (ong een maand nu) ook niet.

En dan ineens wel…

Michaël is ook traag in spreken, bijvoorbeeld. Maar anderzijds is hij al enkele maanden zindelijk én ook 's nachts nog amper een natte luier. Daarin is hij dan wel vlug.

meis, ik denk dat het belangrijk is wat je hier schrijft:

ikzelf heb er geen problemen mee dat hij uit een rietjesbeker drinkt, maar ik vind het jammer dat hij het niet kan.

Het komt heus wel. Alles op zijn tijd. Misschien is hij vlugger met andere dingen tov andere kindjes.

Laat hem maar uniek zijn !!!

:slight_smile:

liefs

Gerda

Wij kregen het advies van het CB om met een maand of 10 al een beetje te beginnen met uit een beker drinken.

Dat heeft z’n vrichten afgeworpen want Anoek dronk met 11 maanden

al heel goed uit een beker.

Ik zou blijven proberen maar dan wel met regelmaat dus

wél iedere dag en niet zo af en toe. En bij leren drinken hoort

knoeien, ook daar leren ze van (is mijn ervaring)

Succes!

Ik denk bij alles wat mijn kinderen NOG niet kunnen: ik denk niet dat als hij/zij als ze 16 is het nog niet kan.

Soufian WOU gewoon niet uit een beker drinken. Hij kan het wel en als de optie van zijn rietjes beker er niet is. Dan drinkt hij gewoon heel goed uiit een normale beker.

Het is een kwestie van gewoontes aanleren. Ik ben begonnen om bij het avond eten een bekertje met appelsap neer te zetten bij zijn eten. Gewoon net niet half vol. Dat is een gewoonte geworden. Nu ook bij de lunch en ontbijt. Maar als ik merk dat hij dan te weinig drinkt dan krijgt hij zijn rietjes beker. Die klokt hij dan in een keer achter over.

Peter word 3, maar geeft ook duidelijke de voorkeur aan zijn rietjesbeker hoor.

Ik maak me er niet zo druk om.

Voor bij de peuterspeelzaal krijgt hij straks toch gewoon pakjes mee.

Wat hier werkt toen het drinken nog niet wilde lukken, was een gewone beker met voor iets minder als de helft drinken en dan een gewoon rietje erin (zo een doos van xenos kost niks haast) zo leerde hij in elk geval dat die beker open was en dat er dus ook mee geknoeit werd als hij te wild bewoog.

Ook moet hij de beker alvast rechtop houden.

Van liever lee wilde hij dan ook wel proberen om gewoon te drinken en nu kan hij dat.

Maar als hij mag kiezen dan is het altijd zijn rietjesbeker.

je kan ook beginnnen met bijv pudding of yoghurt er in te doen en hem dat te laten drinken , en ik zei tegen mijn dochter dat ze uit een beker drinken moest hetzelfde als ze door een rietje zuigt en toen ik dat gezegd had deed ze het supe rgoed , alleen deed ze slurpen er mee ssssssssssssssssslllllllllllllpppppppppppp hihih maar dat ging ook snekl weg , maar hier ging het goed zo :thumbup:

Je kunt zoals Pegje schrijft inderdaad het drinken iets indikken met yoghurt, zodat het niet zo snel loopt. En dan steeds iets dunner maken.

Ook kun je proberen lipondersteuning te geven als hij het snel uit zijn mond laat lopen (platte vinger onder de onderlip).

Succes!

inderdaad je kan het iets aandikken dat ik daar zelf nog niet opgekomen was :think:

mijn dochter is net 2 en drinkt nu goed uit een beker maar al met 1 jaar wou ze uit een beker drinken omdat haar broer dat ook doet :lol: en ik heb hier heel veel geduld gehad en veel dweilen en soms gaat het nog over de grond :lol: maar goed eenmaal zal het goed gaan.

en wat de psz zegt dat het wel is tijd wordt nou zeg jij bent de moeder en laat hun er eerst mee beginnen toch en zelf kan je niks anders dan oefenen en geduld hebben een maal zal het goed gaan :wink:

Misschien geen rietjesbeker aanbieden maar een tuitbeker zonder antilek. De beweging die hij moet maken met zo’n tuitbeker is hetzelfde als een gewone beker maar het komt iets gedoseerder binnen.

Mijn zoontje van bijna 3 vertikt het om uit een beker te drinken. Hij is doodsbang om te knoeien. In bad en buiten drinkt hij zonder problemen uit een beker en vaak zonder een drup te drinken, maar binnen … no way. We blijven maar zeggen dat het niet uit maakt dat hij knoeit, maar het helpt niet.

Ik heb nu een gewone beker binnen met een rietje. Daar wil hij nu wel uit drinken. Ik hoop dat hij binnen kort gewoon zonder dat rietje uit die beker wil drinken.

http://www.medifix.nl/shop/ADL_hulpmiddelen/Drinken/Beker_Heidi?PHPSESSID=bfae854b9374c762d58b255f44c6dd2a

De heidi beker is misschien een goede oplossing?

Niet teveel naar anderen luisteren en gewoon nog even wachten. Hier was namelijk precies hetzelfde aan de hand en hoe meer het niet lukt, hoe erger ze het gaan vinden. En ik werd er gestressed van omdat het maar niet lukte.

Ik heb hem wel de beker gegeven maar met een rietje erin. Daarna 's avonds in bad oefenen met wat water. Dan vond hij het niet erg om te knoeien. Nu is hij bijna drie en heeft hij het ineens door.

Het komt dus vanzelf, gewoon nog even geduld hebben en niet te veel een probleem van maken ook al vinden het CB en anderen dat het al wel moet. Iedereen heeft zijn eigen tempo.

Dank Mutti :-*

We moeten 20 november voor een extra controle naar het CB ivm z’n gewicht en hij móet dan ook uit een beker kunnen drinken, anders moet hij naar een logopedist. Ondanks dat ik graag wil dat hij het leert, stuit dát me dan weer tegen de borst.

Ik zag net dat ik een maand geleden ook gereageerd had en toen wilde hij het dus nog niet :mrgreen:

Nu dus wel (sinds een week of twee), dus je ziet het kan ineens snel gaan.

Is het misschien ook wat om in bad te oefenen? Knoeien maakt niet uit en nog een hoop lol ook . En niet te weinig er in doen in het begin. Het laatste beetje is het moeilijkst nl. Een volle beker is het makkelijkst. Hij snapte het hier toen we zeiden dat het net was als zuigen op een ijsje. Hij deed nl. eerst zijn onderlip nooit tegen de beker.

@Jessica wrote:

http://www.medifix.nl/shop/ADL_hulpmiddelen/Drinken/Beker_Heidi?PHPSESSID=bfae854b9374c762d58b255f44c6dd2a

De heidi beker is misschien een goede oplossing?

Hum, dat kan ik idd ook eens proberen. Maar dan moet hij zélf z’n vinger op het gaatje houden, of niet?

En als je het nu steeds samen doet?

Dat jij ook de beker vast houdt en dan laat voelen hoe langzaam hij hem omhoog moet houden?

Ik deed het idd ook met vla eerst en toen met water in een tuit zonder anti lek,dus een richeltje waar het uit kwam (van de baby dump doos toen die waren ideaaaaaaaaaaaal) en toen zonder de dop dus alleen een beker en zo ging dat goed…

Je hebt trouwens van die plastic slabben met lekgootje :mrgreen: ideaal voor dit soort dingen :wink:

Sas, we doen het ook 9 van de 10 keer samen…

Zo’n slabbetje hebben we…maar nadat Rick doorkreeg dat z’n drinken in het gootje lag, trok hij het slabbetje omhoog en zat nog alles onder.

En op zich wil ik ook dat hij beseft dat als hij (expres) z’n drinken knoeit, hij dan dus nat wordt.

Beker zonder anti-lek kan ik ook eens gaan proberen.

Het probleem is, dat hij het als een groot spel ziet en het prachtig vind om te kliederen. Eten doet hij supernetjes, hoeft eigenlijk niet eens een slab om (pap en soep eet hij ook zelf), maar het drinken… :roll:

Dan is oefenen in bad ook niet echt handig.

Is ie gek op stickers of iets anders kleins? Dan zou je een beloningssysteem kunnen maken. Een vel opplakken met de belofte dat hij een sticker mag plakken na bijv. 3 slokjes? Een soort zindelijkheidstraining dus, maar dan anders.

Nee je hoeft je vinger niet op het gaatje te houden, alleen als je wilt dat

er niks meer uitkomt. Dat kan jij of hij dan doen.