hallo,
Ik word op het moment weer een beetje gek van mijn dochtertje :? Ze is nu 6 maanden en heeft een voorgeschiedenis. Ze had veel pijn bij het drinken en dronk daardoor weinig. Wel is ze altijd in haar curve blijven groeien. Opname in het ziekenhuis maar er kwam niets uit. Met 4,5 is ze er overheen gegroeid en ging het lekker. Ze mocht met 4 maanden bijvoeding maar begon toen haar melk helemaal te weigeren. Dus weer gestopt. Nu moet ze echt aan de bijvoeding gaan beginnen van de KA. We zijn nu een 3 weken bezig en het gaat redelijk. Ze eet de ene dag een half potje en de andere dag 1 hap. Nu is mijn probleem dat ze weer weinig drinkt waardoor ik kleine beetjes aanbied en ze totaal geen ritme meer heeft. Dat is erg frusterend want als je eten gemaakt hebt is de kans groot dat je het weer weg kan gooien.
Gisteren had ze bv gegeten;
08.00 fles 130 ml
10.00 half potje fruit
13.00 fles 90 ml
15.00 fles 100 ml
18.00 1 hap groente
19.30 fles 200 ml
23.00 fles 90 ml
Vanmorgen kwam ze om 7 uur dus om 8 uur flesje gemaakt drinkt ze maar 60 ml. Ik er pap van gemaakt om te kijken of ze dat wilde maar nee hoor. Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen. Wel eerder weer fles aanbieden of gewoon 4 uur wachten. Zodat ze "leert"dat ze moet drinken als ze de fles krijgt?? Aan de ene kant vind ik dat zielig maar ik word hier ook gek van… Lijkt soms wel of ik alleen maar de fles aan het aanbieden ben.
Gr Karin
Ik denk persoonlijk dat je kindje teveel eten krijgt.
Of in ieder geval te snel achter elkaar.
Ik ga je schema eens aanpassen zoals ik het zou doen.
Toen mijn dochter 5 maanden was zijn wij overgestapt naar 4 flessen, dus de fles van 23:00 weg laten.
08.00 fles 150 a 180 aanbieden
10.00 half potje fruit
13.00 fles 150 a 180 aanbieden
16:00 warme hap ( weet niet hoeveel hapjes je kindje neemt )Als ze maar een half potje eet zou ik daarna nog 100cc melk geven aanbieden.
en je zult zien dat ze steeds meer gaat eten en geen behoefte meer heeft aan de fles naar het eten.
Ton mijn dochter nog maar zo’n 40 cc dronk ben ik daar ook mee gestopt.
18:00 crackertje of wat diksap of beide wat je maar wil.
20:00 200cc melk.
Als je met dit schema zou werken weet ik haast zeker dat het goed gaat.
Ik zie dat je kindje een flesje van 90cc drinkt om 23:00.
die 90cc is het ook niet waard je kindje heeft die fles van 23:00 gewoon niet meer nodig.
Ik ben daar ook gewoon plots mee gestopt en ging super hier.
Er is geen 1 nacht geweest dat ik eruit moest.
Het flesje van 23 drinkt ze de ene keer helemaal leeg en de andere bijna niet. Maar als we gisteren de fles van 23 uu rniet gegeven hadden zou ze maar 3 flessen gedronken hebben. En dan nog extra een half potje fruit. (oke en 1 hapje groente ) Kan me niet voorstellen dat dat teveel is. :think:
Ik bied haar altijd 180 aan maar dat drinkt ze dus niet vaak leeg.
Als ik naar vandaag kijk heeft ze 60 ml en 5 hapjes peer gegeten tot nu toe, is ook niet echt veel toch?
Maar miss moeten we de avondfles laten vallen. Drinkt ze dan niet te weinig, zeker met dit warme weer??
Uit jouw schema haal ik trouwens dat ze dan op 3 flessen zit.
Nee indd.
Maar denk dat het allemaal te snel op elkaar is.
Of dat ze de melk misschien beu is even.
En nee in mijn schema zitten nog steeds 4 flessen.
8:00 een fles
13:00 een fles
16:00 een fles wel dan maar een fles van 100cc.
20:00 een fles
Als ze de warme hap goed eet dan ga je naar 3 flessen.
En je kunt haar naar het fruithapje wat drinken aanbieden.
En rond 18:00 uur wat drinken aanbieden.
Maar dat ze drinken tekort komt zeker niet.
Hoi,
Ik heb je verhaal gelezen en je zegt dat je dochtertje wel altijd volgens de curve is blijven groeien.
Dat klinkt alsof ze precies neemt wat ze nodig heeft. De ene baby heeft meer nodig dan de andere. Zoonlief drinkt ook “te weinig” volgens de rekensommetjes, maar komt weer “te veel” aan volgens de curve. Ka zegt dat hij gewoon genoeg heeft aan minder. Scheelt mij weer een hoop gestress en gedoe om toch de flesjes er geheel in te krijgen.
Daarnaast zijn de fruit- en groentehap BIJvoeding. Dus fijn als ze er veel van eet, maar een paar happen is genoeg.
Wat bij mijn zoontje hielp, was de flessen op een vast tijdstip aan te bieden en kijken wat ze drinkt. Geen strijd van maken ( dit voelen ze maar al te goed), als ik onrustig was, dronk mijn zoontje geen druppel meer. Wil ze niet meer, dan niet. Wachten tot het volgende drink moment.
Als je haar gewoon regelmatig, zeg maar 1 keer per 3 a 4 weken gaat wegen op het cb, zie je vanzelf als ze niet groeit erop en ja dan moet je wel ingrijpen.
Ik zou dit schema doen:
700/800 fles
9.30 fruithapje + eventueel sap/thee/water
1100/1200 fles
1500 fles en/of soepstengel/koekje/yoghurt/rijstewafel met sap/thee/water
1800 groentehap+toetje (eet ze hier weinig van eventueel klein flesje)
2000/2100 fles
Die laatste fles zou je later kunnen doen, als ze nog niet 12 uur achterelkaar slaapt.
Weet je of ze water/thee/sap wel lekker vindt, eventueel dit tussendoor aanbieden met warm weer? Komt ze zelf sneller om haar fles als ze weinig drinkt?
Ik weet niet wanneer haar slaapjes zijn, anders moet je het schema daaromheen bouwen. Want kan me voorstellen met zoveel eetmomenten dat er weinig van slapen komt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt !
Liefs Suzanne
Hallo,
Sergio is ook een slechte drinker :? Ben al blij als hij meer als 100cc drinkt.
Nu is ij nog maar net 4 maanden maar ik geef hem nog wel 5x een fles omdat hij anders te weinig drinkt.Hij krijgt dus om de 3/4 uur een fles.
En in de ochtend geef ik hem 45 min na zijn fles een paar hapjes fruit.
Hij vind als ik het zelf pureer lekkerder dan potjes.
Mischien zelf gaan pureren en blij zijn met een paar hapjes,komt vanzelf wel dat ze meer gaat eten.
En je vooral niet gaan stressen.
Vandaag ging het helemaal goed.
om 8 uur flesje (bied 150 aan en zie wel wat ze drinkt)
om 11 uur fruithapje daarna slapen
om half 2 flesje (bied 200 aan dronk 180)
om 5 uur groente (half potje :dance: ) daarna fles 120
om 8 uur fles 200 en slapen
Ga nu vanavond dan ook proberen geen laatste fles om 11 uur te geven. terwijl ze hem gisteren wel helemaal leeg dronk maar we zien het wel.
Gr karin
wow gaat stuk beter dan als ik je vorige schema zie.
fijn dat het nu beter gaat :-*
Ja probeer het nu alleen te volgen. Ik volg idd de raad van groentehap geven en daarna fles. Dat ging vandaag super dus :thumbup: En verder is haar slaap er nog een beetje lastig omheen…
Nu maar wel duimen dat ze doorslaapt vannacht
Ja dat is natuurlijk ook even wennen.
Ik ga voor je mee duimen en ben erg benieuwd.
Kom morgenvroeg meteen even neuzen hier
Nou ze heeft gewoon doorgeslapen :dance: Ze is wel wat vaker wakker geweest en begon dat te kreunen maar is weer in slaap gevallen tot half 8. Nu om half 9 flesje gegeven, ze dronk 130. en nu dan proberen om ong 11 uur een fruithapje te geven. Wel lastig miss want ik moet naar de winkels toe. Gaan we wel even ergens wat drinken
wauw wat goed zeg :dance:
Het fruithapje geef ik normaal gesproken altijd, maar als ik weg moet dan geef ik het of eerder of niet.
Je kunt ze ook gewoon een rijstencrackertje (van bambix zijn die geloof ik) in haar handje stoppen.
Zo’n ramp is het niet als ze een x geen fruit krijgt.
Nou we zijn weer thuis Ze heeft geen fruit gekregen (was ik vergeten mee te nemen :doh: ) maar ze heeft pas om 2 uur een fles gekregen. Dus 5,5 a 6 uur later en die ging helemaal op. Nu ligt ze lekker te slapen en dan wil ik om 17 uur groente en melk doen. Alleen ligt zij er normaal gesproken eerder in dan pas om 8 uur. Wij willen eigenlijk beide kids tussen 19 en 19.30 in bed hebben. Ik hoop maar dat ze dat dan ook trekt want dan zitten er 3 voedingen heel kort op elkaar. En naar 3 flessen is nog te weinig denk ik :think: zolang ze niet echt groente en fruit eet
Hoeveel gram warme hap eet ze eigenlijk ?
Talysha ging hier met 5 maanden en 2 weken over naar 3 flessen.
Tja dat is dus zeer verschillend. De laatste 3 dagen alleen maar 3 hapjes. Maar gisteren een half potje (van olvarit). Maar ja ze is er nog niet echt mee bezig. Is echt nog bijvoeding. Daarom doe ik dan nu na groente een fles en dan kan ze zich daar vol mee voelen. Dan drinkt ze meestal ong 100 ml dus is geen hele fles. Met alles wat ze ook laat staan denk ik dat ze gisteren aan 3 flessen in totaal kwam en als we de laatste nog geven denk ik hooguit 4 flessen van 180.
@karinvandam wrote:
Tja dat is dus zeer verschillend. De laatste 3 dagen alleen maar 3 hapjes. Maar gisteren een half potje (van olvarit). Maar ja ze is er nog niet echt mee bezig. Is echt nog bijvoeding. Daarom doe ik dan nu na groente een fles en dan kan ze zich daar vol mee voelen. Dan drinkt ze meestal ong 100 ml dus is geen hele fles. Met alles wat ze ook laat staan denk ik dat ze gisteren aan 3 flessen in totaal kwam en als we de laatste nog geven denk ik hooguit 4 flessen van 180.
Dat is indd nog te weinig 3 happen.
Toen mijn dochter een half potje at ging ze ook minder drinken en ben ik gestopt.
Wel moet ik zeggen ik geef altijd een toetje na de warme hap.
Dat kan zijn wat Yoghurt of potje fruit ( helft ). Danoontje met opvolgmelk.
Als ze dus een half potje eet van 6+ en je daarna nog een toetje geeft, zou dat genoeg moeten zijn.