Wel blij hoor dat je niet de enige bent. Zo voeld het altijd wel.
Ik herken ook heel veel van jouw verhaal. S,avonds ben ik egwoon op.
Bij mijn middelste begonnen de driftbuien ook op 2,5-jarige leeftijd en toen zijn we best wel streng geweest. Direct op de trap, speelgoed waarmee hij gooide of sloeg werd op de kast gelegd en mocht ie voorlopig niet mee spelen, maar ik ben niet tevreden over die methode, want hij is nu (4,5 jaar) nog steeds zo’n driftkikker.
Mijn dochter van 2,5 is sinds een maandje ook in een eigenwijze fase, roept vaak ‘hoefnie!’ (variant op nee) en heeft daarbij ook nog een broer als verkeerd voorbeeld. Ik probeer niet direct te reageren als ze zo doet en het lukt me vaak om haar uit die bui te halen door haar af te leiden door bijvoorbeeld ‘kijk een vliegtuig’ te zeggen.
Het is een welbekend fenomeen op deze leeftijd (al ben ik wel heel dankbaar dat mijn oudste zoon die fase niet zo erg heeft gehad) en ik vind het zelf ook erg moeilijk hoe er mee om te gaan. Ik denk dat je gewoon een weekje een bepaald aanpak van de tips die je hier krijgt, moet proberen en als die niet lukt weer een andere. Ieder kind is en reageert anders, dus er is geen pasklare oplossing.
@monique wrote:
wat fijn dat hij 4 dagdelen heen mag straks, zal jullie bijde goed doen.
misschien kun je ook kijken of ze bij logepedie een keer naar hem willen kijken? je kan er maar beter vlug bij zijn.
:-*
Het is dus nog niet zeker. Eerst moet idd de logopedie naar kijken of dat nodig is. Volgende week gaat de psz haar bellen. Het moet eerst op medische indicatie. Anders mag hij niet 4 dagdelen.
@karin wrote:
@monique wrote:
wat fijn dat hij 4 dagdelen heen mag straks, zal jullie bijde goed doen.
misschien kun je ook kijken of ze bij logepedie een keer naar hem willen kijken? je kan er maar beter vlug bij zijn.
:-
Het is dus nog niet zeker. Eerst moet idd de logopedie naar kijken of dat nodig is. Volgende week gaat de psz haar bellen. Het moet eerst op medische indicatie. Anders mag hij niet 4 dagdelen.
ja idd dat is waar.
onze psz heeft dat niet het is een particuliere en ik moest daarom gewoon de 4dagdelen betalen waar ik erg van baalde. want medische indicatie had zo gekregen anders.
ik hoop dat het doorgaat voor jullie :-
Oohhh das idd balen zeg. Tom gaat nu twee dagdelen. Als hij straks zou mogen dan mag hij 4 dagdelen voor de prijs van twee dagdelen.
tja het verschilt soms wel eens per situatie.
ik probeer ervoor te zorgen dat ik mezelf blijf en gewoon blijf doen. op normale toon blijven praten. ik negeer het gegil, ik schenk er geen aandacht aan, ook niet in de zin van proberen te kalmeren. als ik bijv in de winkel ben en hij gaat gillen, dan loop ik rustig verder (let uiteraard wel op dat hij niet de andere kant op loopt) en dan loop ik bijv naar een schap en zeg…goh deze groente ziet er lekker uit, zullen we deze meenemen? Wil jij die pakken en in de kar doen. En dan is het al klaar. Meneer is meteen op andere gedachten en de boze bui is over.
Als hij thuis dingen echt kapot gaat maken of gaat slaan, dan is het een ander verhaal. dan moet hij voor straf in het hoekje zitten eventjes en dat helpt ook.
Maar in alle gevallen probeer ik zelf altijd rustig en mezelf te blijven. en als dat even niet lukt…ga ik zelf even op de gang staan en gillen zonder geluid en tot 10 tellen haha.
Oh wat ben ik blij dat ik dit allemaal lees! Ik zat me namelijk net nog af te vragen of die van ons wel normaal is. We zijn net een weekendje weggeweest. Oma opgepast, ze is nog geen kwartier weg en het drama begint. Half uur gillen en schreeuwen, totaal over de rooien. En onze kleine Lynn die heel rustig is vond het toch ook wat minder.
Het negeren werkt hier niet, dat hebben we al zo vaak geprobeerd. We hebben hem nu in zijn kamer in een campingbedje gezet (anders bonkt ie keihard op de deur) en uiteindelijk werd hij rustig. En nu doet ie enorm vrolijk. Maar oh…wat vermoeiend kan dit toch zijn. Bij anderen is hij volledig ‘normaal’ maar bij ons…grrrrr… En nu loopt ie weer te gillen. wil ie melk, pak je het, hoeft ie het net…haal je het weg, wil ie het wel. Nou ik ben er klaar mee…geen melk vanavond.
Op het cb zeiden ze tegen mij je moet je pas zorgen maken als ze dit gedrag bij anderen vertonen en als ze het thuis doen is het blijkbaar normaal.
@irene69 wrote:
Op het cb zeiden ze tegen mij je moet je pas zorgen maken als ze dit gedrag bij anderen vertonen en als ze het thuis doen is het blijkbaar normaal.
Dat hebben ze mij niet gezegt. Ook helemaal niet over gehad.
Tom doet het ook als hij bij een ander is. Aleen wel een stuk minder.
Vrijdag komt de logopeed.
Nou zo bedoelde ik het ook eigenlijk niet…ik raffelde mijn verhaal beetje af…omdat er hier een stond te schreeuwen. :mrgreen:
Maar die cb arts bedoelde meer kinderen die thuis heel braaf zijn en bij een ander de boel afbreken. En niet dat het dan altijd foute boel is maar dat is afwijkender gedrag dan kinderen die thuis de grootste boef zijn!
Ok
Morgen is het dan zover. Dat komt ze kijken. Ik heb alleen die gesprek iets eerder na de observatie zeg maar vervroegt een half uurtje. Wat mn zoon Luuk heefd een optreden op school. En daar wil ik bij zijn.
Maar de cb belde me net. het kan ook aan zijn gehoor liggen dat hij een taalachterstan heefd. Ik krijg een verwijskaart voor de dokter. In Hengelo schijnt een kliniek te zijn waar ze het gehoor en taal kunnen testen.
Ben ook benieuwd of Tom vier dagdelen mag .
Ja Tom moet eerst naar die centrum,. Ik weet d enaam niet zo uit mn hoofd. En dan gaan z ekijken of hij 4 dadelen moet of naar de logopeed.
Mischien is het ook wat aan het gehoor.
Nou Tom moet naar de Logopedie. Vanmorgen naar het audiologisch centrum geweest. En hij is laat met praten idd.
Viel wel reuze mee. Hij werkte wel goed mee. Het gehoor is goed gelukkig. Daar was ik bang voor.