We zijn een paar keer begonnen met zindelijkheidstraining. Ze vindt het potje en de wc heel interessant, maar zodra je haar erop zet krijgt ze een driftbui. Ze wordt hysterisch, huilen, gillen, wegrennen, niet willen blijven zitten. Dus een paar keer gelaten voor wat het is. Ik wist niet goed hoe ik ermee om moest gaan en ik wil haar niet dwingen. En als je er eenmaal aan begint, moet je ook consequent zijn en doorzetten. Door mijn gezondheidsproblemen had ik er zelf de energie niet voor om steeds de strijd aan te gaan. En dat lijkt me ook niet de juiste manier. Maar ik vind het toch nu echt wel tijd worden dat ze zindelijk wordt.
Vanochtend opnieuw begonnen en helaas weer precies hetzelfde. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Onze meid is iemand die je soms over de streep moet trekken. Ik denk dat het een vorm van niet durven is, geen zin hebben om iets nieuws te leren. Dus ze heeft wel enige vorm van dwang nodig. Maar als je dwingt, wordt het weer zo negatief beladen. Ik probeer haar af te leiden, dingen te laten zien en uit te leggen, te troosten. Als ze een plasje doet, mag ze een mooie sticker plakken, heb ik al beloofd. Maar tot nu toe weinig effect…
Moet ik haar “dwingen” en doorzetten in de hoop dat het vanzelf beter zal gaan, als ze eenmaal gewend is? Of het laten voor wat het is, maar dan ben ik bang dat het nog wel een jaar kan duren. Ze is heel terughoudend in zulke dingen en zal niet snel zelf aangeven dat ze toe iets aan iets nieuws. Een vieze luier vindt ze niet meer fijn, dus dat geeft ze wel heel duidelijk aan.
Heb je al geprobeerd of ze gewoon op de wc wil? Evt met verkleiner erop?
Ik kreeg ze hier wel zover dat ze rustig bleven zitten door een boekje (over potjes natuurlijk!) voor te lezen (desnoods een filmpje aanzetten!?). Dan wordt het op het potje gaan gewoon leuk, en dan hoef je ook niet teveel nadruk te leggen op het plassen ansich.
Ik denk dat ze er nog niet aan toe is en zou het even laten zoals het is. Plassen en poepen, eten en slapen kan je niet afdwingen.
Mijn dochter wilde tot een paar weken voor haar 3e verjaardag absoluut niet op de wc of het potje zitten, ze was niet bang of zo, maar wilde niet. Ook het feit dat haar vriendinnen al wel naar de wc gingen, hielp niet. Omkopen hielp wel: een paar weken voor haar verjaardag zag ze in de Blokker iets wat ze moest hebben. Ik zei, prima, dan koop ik dat en krijg je het voor je verjaardag. Mevrouw was het daar niet mee eens, toen zei ik dat ze het mocht hebben als ze een plasje op de wc ging doen en heb het toen gekocht. Toen we eenmaal thuiswaren ging ze boos op de wc zitten want ze moest en zou het hebben en na een glaasje drinken kwam er wat uit ook. Toen heeft ze een paar maanden luier omgehad en plasjes op de wc gedaan. 2 maanden later deed ze een onderbroek aan van Dora en heeft ze alleen aan het eind van de dag een ongelukje gehad. Paar dagen erna geen ongelukjes meer. Een maand later wilde ze 's nachts ook geen luier en ook dat gaat, op een paar ongelukjes na, ook goed.
De zoon van vrienden van ons was ook ruim 3 voordat hij weer op de wc wilde plassen en was toen hij eenmaal wilde ook vrij snel zindelijk.
Ik zou het ook niet afdwingen. Het kan wel tot 7 jaar duren voordat de spieren van een kind er voldoende volgroeid voor zijn en je dochter is nog geen 3.
Denk dat zoals alle ontwikkelingsdingen, dit iets is wat enorm verschilt per kind.
Misschien kun je het wel leuker maken, maar als ze er echt zo’n aversie van heeft, zou ik het nog even laten rusten. Pas als ze 4 is wordt door de school verwacht dat ze (overdag) zindelijk is.
Jippie je beloond nu pas al ze plast of poept.
Maar doordat het nu al zo’n strijd is om op het potje te gaan, zou ik gaan belonen als ze op het potje heeft gezeten. alleen om het feit dat ze het al probeerd. Pas als dat goed gaat, dan gaan belonen voor plasje ed.
Zo doen wij het igg op het kdv met kindjes die heel erg bang zijn.
Succes!
Bedankt voor jullie tips!
Vandaag heeft ze meerdere keren op het potje gezeten, ze kwam soms zelfs met het idee en haalde het potje op. Handdoek op de vloer, potje erop en dan mag ze ondertussen tv kijken. Ze heeft nog niks op het potje gedaan. Maar ja, dat moet ook leren. Ze wilde soms wel dat ik naast haar op de grond ging zitten, dus dat doen we dan maar. De wc met verkleiner heb ik geprobeerd, maar dat vindt ze wel erg eng.
Omdat ze nu inmiddels wel op het potje wil zitten, bewaar ik de beloning voor als ze een plasje gedaan heeft. Ik heb vanmiddag leuke stickers gekocht en wat kleine cadeautjes. En een onderbroekje dragen, vindt ze ook reuze interessant. Dus we gaan morgen gewoon verder en dan maar hopen dat ze ook een plasje gaat doen!
Super zeg!
enne ik merk het hier ook wel hoor. Vaak zit Tycho te poepen op het potje en dan wil hij mijn handen vasthouden als hij dat doet. Ik blijf er dan ook altijd bij zitten!
Nog steeds geen plasje… Ze wil wel op het potje zitten, maar ze zit gewoon te zitten en verder niet. Ze plast tussendoor gewoon in haar luier/ondergoed. Als het vies is, geeft ze dat niet altijd aan.
Zou ze er dan wel aan toe zijn of is het een kwestie van doorzetten en stug elke dag op het potje zetten en wachten totdat ze het doorheeft?
Als ze er zelf op wil zitten zou ik nog door oefenen. Beetje meer laten drinken misschien?
Vorige week heb ik dit topic gepost:
http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=97127
Zoals je daar kunt lezen heeft Isa met onze steun (en veel geduld!) haar angst snel overwonnen.
Wie weet heb je er wat aan?
Ik kan natuurlijk niet inschatten in hoeverre je meiske fysiek aan zindelijk worden toe is.
Bij Isa merkten we in juni al duidelijk dat ze er fysiek aan toe was. We waren op vakantie en als ze de hele dag op het strand in haar zwembroekje liep, had ze urenlang niks en dan in één keer een grote plas. Dat is wel een duidelijk signaal en da’s dus al dik een half jaar geleden.
Vandaar dat ik zeker wist dat het alleen de “knop in haar koppie” was die nog om moest en toen ik ontdekte dat het pure angst was, ben ik haar dus gaan steunen.
jippie ik heb doorgezet met marc maar denk niet dat dat slim is geweest hij heeft pas weer een aantal dagen toch weer in zijn broek geplast (omdat ik het potje weg had gehaald) soms zijn het hele hoge drempels die onze kleintjes moeten overwinnen en dat gaat dan toch net iets beter op hun eigen tempo…ook al geeft het soms stress (en dan bedoel ik mezelf) voor de moeder omdat ze bijna naar school moeten.
gr marina
We zijn maar even gestopt, want er zat niet veel vooruitgang in. Ze zit alleen te zitten en verder gebeurt er niks. Best wel frustrerend, want ze is in een bepaalde mate best wel zindelijk. Als we ergens anders zijn dan thuis, dan plast of poept ze niet in de luier. Dat doet ze pas thuis. Als ze nat is of gepoept heeft, geeft ze dat ook duidelijk aan. Dan wil ze een schone luier. Over een tijdje nog maar eens proberen, misschien pakt ze het dan op.
komt echt goed (kon me niet voorstellen dat ik dat ooit nog zou zeggen) marc plast nu ineens alles op de wc en vandaag 1e poepje ook gedaan.
gr marina
Als gastouder ben ik hier ook weleens mee bezig, en het is ook enorm lastig. Je kunt ze niet dwingen. En het ene kind is er vroeg mee en de ander wat later. Maar als ze eenmaal door hebben dan kan het ook zo zijn dat ze met een paar weken zindelijk zijn.
Een boek over zindelijk worden? (misschien heb je dat al geprobeerd?)
Zoals: Lotje op het potje (er zullen vast nog wel meer boekjes zijn).
Ik noem/roep ook maar wat hoor.
In ieder geval wil ik jullie heel veel succes wensen… het is best pittig hoor. :thumbup:
Hier weigerde hij ook op het potje iets te doen. Ik ging toch ook plassen op de wc ipv op een potje?
Misschien dat potje los laten en kijken wat ze op het toilet wil doen?