Drie Koningen...

Net als toendertijd met Sint Maarten… Ga jij zingen met je kids?? Helaas mag/kan ik dit jaar nog niet met Lucas(tis niet mijn bezoektijd) maar ga volgend jaar zeker weten zingen met de mannen. Ik ben benieuwd wat het hier in de buurt doet. Er wonen wel heel veel kinderen, maar bij mijn ouders(andere wijkgedeelte wel vlak bij) is het al jaren pet, maar moet ook zeggen dat er in dat deel van de wijk nagenoeg geen kinderen wonen…



De snoeptrommel staat in elk geval klaar… Hoop dat er toch wat zangertjes gaan komen hoor… vind het zooo gezellig en schattig!!!

nooit gedaan eerlijk gezegt.



In het dorp waar wij vandaan komen in limburg deden we aan sint maarten en dan kreeg je aan het eind een zak snoep.



En met oud op nieuw gaan de kids langs de deuren om iedereen een zalig nieuwjaar te wensen en ze krijgen dan wel een snoepje.



Mijn broertje en ik haalden vroeger boodschappentassen vol snoep op, wat was dat een feest :lol:

Wij gaan niet, ik voel me niet zo lekker, Luuk is ook weer ziek en me dochter wilde met dr vriendinnetje gaan vanavond maar die was vanmiddag al op pad dus tja…

Krijg je dan weer snoep???



wat een onzin…



Ik vraag mij af of kinderen meekrijgen wat het allemaal inhoud.



Ik zou mijn kind nooit op 3 koningen langs de deuren laten gaan. Het is ook een keertje klaar he…

maar wij doen hier niet aan sint-maarten he… dus dit is voor deze regio de enige keer zeg maar…



Tot nu toe nog geen kind gezien… denk dat het vies tegen gaat vallen… jammer

Zingen op drie koningen?? nooit van gehoord! :oops:

Hier doen we wel aan sint maarten.

Doen jullie dan ong.hetzelfde als met sint maarten?

uhh nouja… deden denk ik :think: geloof nooit meer dat ze nog komen die kinderen :wall:



Maar de gewoonte met Drie koningen inderdaad is je verkleden als een van de koningen(bij voorkeur in groepjes van drie) en dan met lampionnen de deuren langs. Het meest gangbare liedje is



Drie koningen, drie koningen

geef mij een nieuwe hoed

mijn oude is versleten

mijn moeder mag niet weten

mijn vader heeft het geld al op de toonbank neergeteld

(en wij zongen er dan achteraan) is dat niet slecht gesteld???



Maar ik vind dat echt een :hand: :naughty: :snooty: liedje, ik zong liever het kleine drummertje of zoiets( stukje dan) of melchior en baltasar



melchior en balthasar,

kwamen uit het oosten, kwamen uit het oosten

melchior en balthasar

kwamen uit het oosten met hun vriend kaspar



maar die kon je eigenlijk alleen maar zingen als je echt met zijn drietjes was.



Als je dan je liedje had gezongen kreeg je een snoepje of een manderijntje of soms wat geld in je tas, bedankte de mensen en ging weer naar de volgende deur…



Zooo jammer dat die traditie hier nu ook al verdwijnt… het had zoveel sfeer…

Goh… leuk!

Ik ken dat niet.

Maar het is zeker jammer dat dit soort dingen vervagen.

Hier ging mijn zoontje vandaag voor het eerst zingen. Ik vond het wel een leuke traditie, maar voorheen kwamen er hier ook geen kindjes langs.

Vorig jaar 2 geloof ik. Vandaag ging hij 6 of 7 huizen in de straat langs. Hij was zo trots als een pauw met zijn lampionnetje. Het was zooo schattig!

ik heb hier welgeteld een groepje gehad… en die vondik zooo lief dat ik die maar ff binnen heb gelaten… :mrgreen:



Doe ik ook alleen maar bij mijn eigen zoon hoor :inlove: :inlove: :inlove: was echt effe een verrassing, zoo leuk…



over een half uurtje gaat bij mij het slot op de deur hoor… dan doe ik niet meer open…

Nou hier wordt niet aan 3 koningen en Sint Maarten gedaan.

Waar ik vandaan kom (Amsterdam e.o) werd er vroeger ook

niet aan gedaan. (ik ken de 2 gewoontes iig niet)

wow marieke, wat leuk!!!

Ik heb vroeger ook vaak met mijn broer en een vriendin erbij met 3 koningen mee gedaan. Vond dat altijd erg leuk. We kregen dan snoep, of geld of mandarijn.

En idd hier doen we niet aan sint maarten (had daar nog nooit van gehoord totdat er hier een topic over was een tijdje terug)

Wat wordt er eigenlijk gevierd bij 3 koningen? (ik kan me er natuurlijk wel iets bij voorstellen, maar toch…)

precies dat wat je je er bij voorstelt… het feit dat de drie wijzen uit het oosten(of koningen, wat je wil) bij Jezus op 'kraam’visite kwamen… en hem verblijdden met mirre, wierook en goud…



Dat gebeurde dus op 6 januari, althans, dat ze aankwamen bij de stal…

Ooh ik vind het ook zo jammer dat ze niet meer langs de deuren komen. Had een grote schaal klaar staan maar geen kinderen :frowning:

Hier in de buurt doen ze wel een lampionnenoptocht door de wijk, met aan het einde op het plein chocomel bij een vuurtje.



Maar ik heb zelf zo’n leuke herinneringen aan dreie koningen. Langs de deuren en met tas vol mandarijnen en snoep weer thuis!! Echt jammer, hoewel Jimmy de optocht ook leuk vond hoor, om te doen. Heeft nog wel bij de buren gezongen maar dat was het dan.

@mv2kids wrote:

precies dat wat je je er bij voorstelt… het feit dat de drie wijzen uit het oosten(of koningen, wat je wil) bij jeeee op 'kraam’visite kwamen… en hem verblijdden met mirre, wierook en goud…



Dat gebeurde dus op 6 januari, althans, dat ze aankwamen bij de stal…




Ok Thanks!

Wij deden het vroeger wel altijd ja in België… En idd geen Sint-Maarten. Volgens mij gebeurt het hier in de buurt niet, heb toch niemand gezien.

hier niemand geweest terwijl vorig jaar toch een aantal kinders in de flat langs zijn gekomen …



Volgend jaar daan… lucas en benthe samen :inlove: