dreumesrecepten

hallo,



Zoals een aantal van jullie weten heb ik sinds 7 weken een pleegdochter in huis van 14 maanden. (crisisopvang).



Ik ben op zoek naar recepten die we samen kunnen eten. Ze eet eigenlijk alles wel, maar ik ben vooral op zoek naar dingen die zij ook zelf kan eten (met handen en soms zelf met lepel :mrgreen: )



Wie o wie heeft meer inspiratie dan ik momenteel



groetjes Suzanne

Wij lieten Noortje vanaf 14 maanden gewoon met ons mee eten, tenzij we iets aten wat echt vrij scherp was of niet makkelijk voor haar om weg te krijgen (b.v. biefstuk). Daarvoor hadden we wat makkelijke prakjes (boerenkool of gewoon aardappels, groente en een kwart gehaktbal) in de vriezer liggen en wat biologische kan en klaar potjes in voorraad.



update: O, zie nu dat ik niet goed lees. Als je haar met de handen wil laten eten zou ik het eten in grotere stukken aan bieden. B.v. een wortel in zijn geheel koken, af laten koelen en aanbieden. Zelfde voor andere groente, aardappels enzo.

kan ze al zelf met lepel eten? lekker met haar handjes laten eten :lol:

hier wordt doro onze dreumes nog weinig met de vork gegeten. Hij kan het wel, maar alles gaat heerlijk met de handen. Van alles, van rijst tot bami, pasta. Hij is alleen daarna wel toe aan een douchebeurt, maar dat klopt ook binnen ons ritme.



Anders zou ik gaan voor wat grovere stukken zodat ze het goed kan vasthouden.

Lekker met de handjes laten eten.



Elin begint met de vork of lepel, maar al heel snel doet ze alles met haar handjes. Ze krijgt meestal een prakje van wat wij eten (dat doen wij) en daarna eet ze met ons mee. Groente (broccoli, bloemkool, worteltjes en dorperwtjes, boontjes) alles eet ze zo en hapt ze ervan af. Vlees krijgt ze dan stukjes en eet ze ook gewoon op, net als de aardappeltjes.



Succes. Lekker laten eten met de handjes, de rest komt wel.

Suus word 2 en eet nog graag met haar handen hoor. Ze pakt de vork wel, maar dat lukt nog niet altijd en dan zijn die grote vingervorken maar wat handig. Alles werkt ze ermee naar binnen, van boerenkoolstamppot tot risotto… grote stukken zijn dus niet persee nodig. T geeft hooguit wat minder gekledder. Maar hier word er net als bij Konijn, na het eten gebaddert/gedouched… dus geen punt en zijn we bij anderen, heb ik een kliederschort mee voor d’r.



Van de week risotto gemaakt met champignons/kip/doperwten en geitenkaas en het was echt, hele handen vol pakken, hand uitvouwen en dan als een hondje met de mond haar hand leeglebberen… vind dat op deze leeftijd echt nog geen punt. Voor d’r 18e leert ze het wel met mes en vork :lol:

hallo,



Dank je wel voor alle antwoorden. Ik vind geklieder ook niet erg. Wel was ik op zoek naar recepten die zij lekker vindt en ik :oops: ook(ik ben niet echt gewend aan kindereten). Ik heb er al een paar lekkere tussen zien staan.



We gaan vanavond voor simpel, gebakken aardappeltjes, hamburger en doperwtjes (die zij 1 voor 1 naar binnen werkt)



groetjes Suzanne

andijviestamppot met een gehaktballetje en dan door de stamp wat prei (milder dan ui) met philadelphia tuinkruiden en wat fijngesneden tomaatjes.



Penne macaroni met bolognese saus en extra fijne soepgroenten erdoor. Geraspte komkommer aangemaakt met wat citroensap en een lepeltje ruwe rietsuiker als bijgerechtje erbij voor het frisse (penne kunnen ze heerlijk eten, het vult zich ook wat met de saus)



Risotto met kip, champignons, courgette of doperwten, zachte geitenkaas en bieslook… (mjammm) je kan hem ook vegetarisch doen, gewoon geen kip. En met kabeljauwfilet is hij ook erg lekker.



Gekookte brocolli met stukjes kip roergebakken in wat ketjap manis met knoflook en gebakken aardappelen.



Spaghetti met een sausje van melk met mon chou losgeroerd, wat verse knoflook, snoeptomaatjes, bieslook, verse grof gehakte spinazie en in blokjes gesneden zalmfilet. (vind Suus echt verrukkelijk)



Sperziebonen met gekookte aardappelen of gekruide rijst (rijst met een groentebouillon gekookt) en een chipolata worstje erbij… vinden de kids hier allemaal heerlijk, hoewel Suus een anti houding heeft met sperziebonen, daar speelt ze autootje mee, opeten doet ze niet. :mrgreen:



En gevulde tortilla’s gaan er hier goed in, net als maaltijden met quiches.



Met 14 maanden mag ze eigenlijk nagenoeg alles wel hebben, idd opletten met al te gekruid eten en dan vooral de pittige pepers, hete paprikapoeders en chili enzo… Maar zelfs chili con carne in een milde variant kregen ze hier wel rond die leeftijd.



:thumbup:

@suzanne26 wrote:

hallo,



Dank je wel voor alle antwoorden. Ik vind geklieder ook niet erg. Wel was ik op zoek naar recepten die zij lekker vindt en ik :oops: ook(ik ben niet echt gewend aan kindereten). Ik heb er al een paar lekkere tussen zien staan.


Wij zijn ook niet gewend aan kindereten hoor :mrgreen: Onze kinderen eten gewoon van jongs af aan mt de pot mee, pittige gerechten maak ik idd we ietsje minder pittig maar zeker wel een beetje. Alleen vlees krijgt de jongste nog niet.
Ik merk juist, bij allemaal, dat dingen als couscous enzo er heel goed in gaan :)

Vanaf een jaar ‘mag’ er sowieso met de pot meegegeten worden (ik deed dat altijd al met de jongste) dus ik zou niet apart gaan koken.

Het is toch wel erg fijn als een kindje dan gewoon lust wat jij lust, straks komt er (mischien) nog een weigerperiode aan en dan zit je weer.

hallo,



Weer dank je wel voor de antwoorden, wat een heerlijke recepten Cell.

Ze eet hier ook met de pot mee. vandaag heeft ze weer heerlijk gegeten en ook wat met de lepel zelf. Erg grappig om te zien.

Ook hier heeft zij al Bengaalse kerrie gehad en rode peper is ze ook niet vies van.

Ik merk wel dat ik het nu wat lastiger vind, omdat manlief weer in het buitenland zit voor werk en het dus allemaal op mij aankomt.

Maar komt goed. Nogmaals dank jullie wel



groetjes Suzanne