Dreumes-Prietpraat

Enzo zit laatst aan tafel zegt uit het niets: “oh ja” Vooral een langgerekt Ooooh, met van die tuutlipjes. Klinkt zo grappig. En waarom hij dat zegt… Geen idee :mrgreen:



Papa klopt altijd op zijn rug als hij zich verslikt. Was hij laatst klaar met kuchen, papa stopt dus met kloppen, pakt hij papa zijn hand, brengt die naar zijn rug en begint overdreven hard te hoesten, keel te schrapen en te pruttelen toen papa weer begon met kloppen :inlove:

Hier zijn ja en nee nog altijd favoriet!



Thomas zegt aan de telefoon niet veel meer dan;

“jaaa, jaaa…” dat luisterd hij een poosje aandachtig en dan zegt hij weer “ja”…



Of hij doet zijn hand voor zijn mond en zegt; “mmmmmm ja!” en als ik dan ja zeg zegt hij snel, nee-nee! :lol:



En hij zegt “Miemiemiemiee” (Ieniemienie), bij omie (= miemie) heeft hij een klein Ieniemienie-poppetje en die gooit hij dan in zijn badje, of ergens anders heen en dan roept hij “Miemiemiemieee?!!”. :inlove:

Het is altijd wel even goed luisteren naar lengte en intonatie om te zien of hij nou Ieniemienie of Omie bedoelt! :lol:



Echt mooi om die ontwikkeling van taal te zien!

Chris roept nu ook de hond… Hij zegt “Koekoe”… :inlove: (ipv koekie dus)

En na een periode waarin elke vraag met een heftig nee-schudden werd beantwoord, is nu telkens het antwoord JA… Maar dan op zijn manier… Een beetje met een Westlands accent… “Joah…”… :inlove:

MAMA is nu duidelijk aanwezig, alhoewel dat in eerste instantie ook de tafelpoot kon zijn… Papa nog niet zo, meer Bapa en ook tegen iedereen.



De laatste vondst is het woord : TIETUUU

Ik denk niet dat ze daarmee mijn afhangende voorgevel bedoelt, maar de naam van d’r neef (Tycho) die door zijn broer van twee Tieto wordt genoemd. Ze heeft nog niet door dat de tafelpoot, krant, televisie etc niet zo heten.



Daaa = daaag

RAAA = hoera

AAA = klaar

Die = die

Da = ja lekker, ik wil nog meer



erg grappig ja…



groeten

muts

ze zegt sinds gisteren ook haatie… en nee ze haat niemand :mrgreen: papa heeft haar geleerd waar haar haartjes zitten, dus nu is het elke avond… waar is je neus? zij wijzen en meteen door met haar handje naar d’r haar en dan zegt ze “haatie” :inlove:



En wij doen elke dag wel een paar keer dat liedje met haar zo van…



Dit is je neusje, dit is je kin, dit is je mondje daar stop je alles in, dit zijn je ogen, je oren en haar en dit zijn je wangetjes nu ben je klaar… en dan wijst ze al aardig mee en zegt dan “tin” =kin en haatie dus… :inlove:

aaach wat lief :inlove:

Jesper heeft een nieuw woord: mmmbaaah. Hij zegt het echt heel de dag door. Maar wat ie ermee bedoelt?? :roll: :?:

Huh, Yannick zegt ook constant PAM?



Maar ook papa, mama, oma Diny, opa Diny,

ome Caajo(carlo)

poeisj (poes)

owto (auto)

djinken (drinken)

honger,

zeer (nu hij zo ziek is),

auwie,

helpelen(helpen)

papa neje komen (papa moet beneden komen)

Minou (milou, en dat is grappig, want zo zei milou het zelf ook toen ze klein was, hadden we haar toch maar minou genoemd, haha)



en natuurlijk Lala, Po, Inkie(nee, niet de mama van stijn) Diji

Of Ennie en Ennie (Ernie en Bert, haha)

Oke, dat zijn al drie dreumessen die PAM zeggen… Dan zou je toch zeggen dat het iets betekent…?? :mrgreen:



Hier zitten we voorlopig op:

PAMMMMM (met stip op nummer 1, wat het betekent, weet ik niet)

Bal

Papaaaaaaaaaa

Koekoe (= Koekie, onze Jack Russel)

KAAAAA…!! (=klaar)

NEI NEI NEI NEI NEI (=nee, maar dan heel erg gemeend… :mrgreen: )

UITTTTTTTTTT (=uit)

Joah (=ja)

JA (=ook ja, maar dan in andere situaties :roll: )

Sitte (=zitten)

Kijk (=lijkt me duidelijk toch…??)

Ooooop (=open)

Aap (=schaap, maar ook aap)

Rijerijerije (=???)

Koiekoiekoie (= ???)



En de laatste nieuwe is Zooooo… Dat zeg ik zo ongeveer aan het einde van elke zin die ik zeg… Zo, dan doet mama nu je schoenen aan… (… ) Zoooooo… Dus dat zegt hij nu ook… :inlove:

O ja OOopen



En Ooien (gooien)



Neeeeee (nee)

nee (soms ja)

neei (absoluut niet)

Enzo staat( :roll: ) net Bumba te kijken (dvd). Begint de volgende aflvering. Horen we ineens:’ Bumba’ terwijl hij staat te klappen :mrgreen:



Nu spreekt Enzo totaal nog geen Nederlands, alleen maar Enzo’s. Dus wij waren erg verbaasd dat dat 1 van zijn 1e woordjes is :inlove:

Luca heeft ook weer iets nieuws waarbij ik me weleens afvraag hoe groot zijn ego wel niet is :wink: :mrgreen:



Als ik hem namelijk een compliment geef of als hij zelf denkt dat hij het goed heeft gedaan gaat hij voor zichzelf met een enorme grijns staan applaudiseren :clap: :inlove:

@niek1 wrote:

Als ik hem namelijk een compliment geef of als hij zelf denkt dat hij het goed heeft gedaan gaat hij voor zichzelf met een enorme grijns staan applaudiseren :clap: :inlove:


:inlove: :inlove: :inlove: Mooi is dat he… :mrgreen:



Ik heb vanmiddag voor Chris appelgroene spaanse sloffies gekocht… Ik vond ze zooo leuk, ik kon ze niet laten liggen (heb wel vaker last van het niet kunnen laten liggen van spullen overigens… :oops: )… Zijn rode Zootjes zijn nog een beetje te groot, zijn oranje Zootjes zijn te kleine geworden… Appelgroene spaanse sloffen dus…



Chris gaat op de bank zitten… Zit te sjorren aan z’n Zootjes… UITTTTT UITTTTT UITTTTTT… Die moesten uit dus… Hij zelf gedaan… Helemaal trots op zichzelf natuurlijk… Trekt zelf (!!!) zijn nieuwe sloffen aan en roept heel triomfantelijk JAAAAAAAAAAAAA… Om vervolgens een ereronde door de kamer te rennen… Waarbij hij jammerlijk zijn nieuwe sloffen verloor… Hahaha…



Hij is helemaal papegaai hoor, de laatste tijd… Hij was met zijn Little People dingen aan het spelen en dan brengt ie me altijd alles… ( :roll: )… Komt ie op een gegeven moment met een plastic pompoen aanzetten… Dus ik zet 'm op tafel en zeg POMPOEN… In de veronderstelling dat dat een veel te moeilijk woord is… Les 1: Onderschat NOOIT je kind, want meneer trakteerde mij op een nagenoeg foutloos POMPOM…!!! :inlove:



Wel gevaarlijk, dat papegaaien… Ik ben van nature nogal onhandig qua coordinatie en zo (stoot dus de hele dag me aan alles, struikel over de lulligste dingen)… Voor ik er erg in heb, floept er dus zomaar een gvd-tje uit… Maar Chris begint nu al af en toe daarna GGGGGGGGGGGGGGGG te doen… :shock: Eeeeven opletten dus… :oops:

Wat is dat prachtig he, dat je die grote ontdekkingsreis van je kleine man zo mag meemaken :inlove:

Ons mannetje zegt inmiddels “buus” (=bus) en laat ons dan ook elke keer luid en duidelijk weten dat er één voorbij komt :mrgreen:

Verder kwamen we er net achter dat hij pantoffel zegt (Jarno verbasterd het naar “popopo”…prachtig, wat een goed alternatief woord met hetzelfde aantal lettergrepen!).

Woordjes die zo af en toe loskomen zijn “biebie” (=baby), “de boo” (= boom), “de bá” (=bal) en “paa” (=paard).

goed bedacht man, die “popopo” :thumbup: :inlove:

Hier noemen we die dingen altijd Sloffels… en Aniek zegt dus “loffie” … zijn ze pienter he, sjonge :thumbup:



en dat van schuttingtaal papegaaien… Ruud zegt altijd te pas en te onpas “f*ck”, Daar is al commentaar op nog vooooor dat Aniek geboren werd… zo van Ruuuud, je moet wel het goede voorbeeld geven. Maar telaaaaat! van de week viel Aniek op haar bips omdat ze een verkeerde stap naar achteren maakte en wat hoor ik…juist “Fu” nou klaaaaar ben je er mee en dan dat smoeltje wat ze er bij trekt…arghhh :lol: :?

Jaden heeft sinds een paar weken zijn eigen naam ontdekt! Als hij zichzelf op de foto ziet, is het Deedun! En ook als hij iets pakt dat van hem is, kan hij heel fel Deedun zeggen! Ik lach me rot…

geen prietpraatjes meer? :frowning: Nou even up dan :wink:



ik: “Aniek wat is dat dan?”(wijs naar een eend)

Aniek: Eeet!

ik: En wat zegt een eend?

Aniek: “kak kak” :inlove:



Aniek ziet een hondje zitten poepen, ze gaat zelf door haar knietjes op de hurken, wijst naar de hond en zegt: “Hottie, bahhh!”



Ik: Aniek ga je mee naar buiten?

Aniek: Jaaaa boete

Ik: Dan moet je wel je jas aan

Aniek: jajaja hasje aan

Ik: Pak haar jas en zeg: Arm erin

Aniek: Nee mama, hattie in! (handje erin)



Aniek en ik samen zingen…

Aniek: Nijtje

ik: Piepklein konijntje

Aniek: Nijtje

Ik: pienter konijntje

Aniek: Nijtje

ik: Knuffelkonijntje

Aniek: Nijtje Nijtje Nijtje mmmmuhmmmmmuhmmm :inlove: En dan met dat kontje heen en weer he…

Hier komen ook steeds meer woordjes…



Uiteraard mama en papa…



Ama = oma

Apa = opa



Op = op

Dat zeggen wij als het eten op is… Wat Esri dus na doet met handen in de lucht…



Poei-ja = Doewa

Zo heet onze hond… best knap vind ik het…

Maar wel met gevolg dat elke viervoeter met een staart ook zo heet volgens Esri… :inlove:



Als we vragen “Waar is/zijn de…”

Klok, lamp, vissen, Doewa, Shiko (onze kat), Opa (mijn stiefvader op foto=overleden), oma, Nijntje, Teletubbies en vogels…

Dan wijst ze met haar pieterpeuterig vingertje naar de juiste richting…

:inlove: :inlove:



Zo leuk dat je meer interactie krijgt met je dreumes… :inlove: