dreumes erg lastig na dag op kdv

Hallo,

ik ben benieuwd of meer ouders dit herkennen (en wie weet tips hebben :wink: ).

ons mannetje gaat 3 dagen in de week naar het kdv. zover we kunnen zien en het kdv ons vertelt, vermaakt hij zich daar prima.

met dit weer spelen ze veel buiten met zand en water, lekker sjouwen met loopwagens etc.

hij is lief, luistert daar goed, drinkt, eet, slaapt prima (na de lunch).

alles prima…TOTDAT hij thuiskomt of soms al op de fiets onderweg naar huis. Drama!

Boos, huilen, krijsen, hij wil niet eten, niet drinken, geen pap, geen schone luier, niet spelen, niet bij mama en niet zelf rondlopen.

gisteren is hij van half 6 tot half 7 (met kleine tussenpozen) bezig geweest met ontploffen.

pfffffffffffffff :wall:

uiteindelijk had ik 'm schoon (hij zag eruit als een moddermonster toen ik 'm ophaalde :lol: ) en heeft hij zijn pap op.

nog rustig een verhaaltje voorgelezen en naar bed.

wat doen we hieraan?

ik heb de neiging hem gewoon even op de gang te zetten totdat hij weer normaal kan doen, maar ik zie ook aan hem dat hij niet zomaar dwars is maar gewoon erg moe en even de weg kwijt. dat alles er even uitkomt zeg maar.

hij zit in een verticale groep (0-4 jaar) en ik weet dat hij bijna altijd speelt met kindjes die echt ouder zijn.

de juf vind het knap dat hij mee kan en z’n plekje opeist, maar misschien is het toch teveel voor hem? :think:

hem eerder ophalen dan 17.15/17.30u gaat ivm werk van mij en hub helaas niet lukken, in ieder geval niet structureel.

we zorgen er al zoveel mogelijk voor dat het eten klaar staat als we thuiskomen, hoeft alleen even in de magnetron.

alvast een rijstewafel geven onderweg naar huis helpt soms, soms ook niet.

is dit een fase? :pray:

en zijn gedrag juist wel of juist niet bestraffen?

wie herkent dit?

groetjes,

elisa

Hoi Elisa,

Onze kindjes gaan niet naar het kdv, wel naar een gastouder. Ik herken het gedrag wel, maar dan (nu nog) meer van onze oudste, mijn dochter van 3,5. Ergens anders dan thuis raken ze toch meer vermoeid en jij als ouder bent dan even hun uitlaatklep om hun vermoeidheid op los te laten. Mijn dochter is tussen 5 en 6 ook vaak erg dwars en onredelijk. Dat is ze trouwens ook wel als ze gewoon bij ons is geweest, vooral de combi van moe én honger doet het hem erg bij haar. Ook bij mijn zoontje (1+) is daar wel wat van te merken, maar gelukkig nog niet zo erg als bij zijn zus.

Is het een idee om je zoontje een uurtje extra te laten slapen 's middags op het kdv? Probeer hetzelfde ritme aan te houden als thuis.

En inderdaad een (gezond) tussendoortje geven, zodat hij niet heel erg hongerig is op de weg naar huis is ook een goed idee.

Ik denk dat je niet heel veel hebt aan mijn verhaal, maar je bent in elk geval niet de enige. Ik heb in de kinderopvang gewerkt, welliswaar naschoolse opvang, dus andere leeftijd, maar ook die hebben er last van. Jij als ouder bent gewoon diegene die alle spanningen van de dag over je heen krijgt…

Sterkte ermee!

Kan je alleen maar sterkte wensen, herken het gedrag niet van Tara

Wel stoer dat je kleine mannetje zijn plekje goed verdedigt!!!

Hey meis,

Dit is dus precies de reden waarom Joël nog 's ochtends slaapt op het kdv en Chayenne niet meer. Hij trekt het gewoon niet, alleen een middag slaapje, dan is hij echt helemaal reddeloos als hij thuis komt. Ik herken het gedrag dus helemaal. Het is wat he met die dysmature tuinkaboutertjes :wink: :inlove:

ik ga maar eens met het kdv overleggen over zijn slaapjes :think:

het punt is dat er veel wisselingen zijn geweest bij de leidsters.

maar als ik aan kom lopen, weet ik waar ik mijn uk moet zoeken hoor…bij de grote jongens! (zeg 2,5 jaar) er stoer tussen met zijn dreumesbuikje en zijn petje achterstevoren :inlove: :inlove:

Toen Veron ook nog na het KDV ging was het hetzelfde. KWam gewoon omdat hij zo druk was de hele dag en dan bij mama direct tot rust kwam en de vermoeidheid dus meteen toesloeg…

Is een fase ook denk ik als ze weer iets ouder zijn kunnen ze dat weer wat beter aan denk ik :hug:

mijn dochter heeft vandaag ook alleen maar zitten dreinen nadat ze bij het kdv is geweest. Ik denk dat ze veel indrukken op doet en zoveel speelt dat ze inderdaad erg moe is en zichzelf in de weg zit. Dit is overigens altijd als ze op het kdv is geweest.

hopelijk gaat het ook weer over.

gr leonie

Herken het wel hoor. Is hier gelukkig niet meer omdat Sam sinds kort beter slaapt op het kdv. Maar voor een paar maanden geleden was het echt een drama. En dat als je er zelf al een werkdag hebt opzitten :roll: :?

Ik gok dus idd ook op vermoeidheid, hoop dat jullie er een oplossing voor kunnen vinden.

Luca heeft dat af en toe ook, hij is dan gewoon erug moe.

Komt me heel bekend voor. Het is gewoon de vermoeidheid die er uitkomt. Mijn dochter heeft het ook prima naar haar zin en speelt ook bijna altijd met de oudere kinderen en is altijd bekaf als ik haar ophaal. Als ik haar ophaal, krijgt ze van mij altijd haar speentje en als we thuis zijn, gaan we eerst nog even wat tv kijken en wat drinken en wat lekkers (rijstewafel, rozijntje, plakje koek) eten voordat we gaan eten… Dan kunnen we allebei even uitrusten. Als ze onderweg naar huis of als we thuiskomen een driftbui krijgt, probeer ik haar eerst rustig te krijgen met haar speentje of haar knuffels. Als dat niet helpt, laat ik haar gewoon uitrazen en tel ik tot 100. Iets anders heeft bij haar dan toch geen zin. Als ik gek word van haar gegil en ze daar niet mee op wil houden en me het bloed onder mijn nagels vandaan haalt, geef ik haar een waarschuwing en zet ik haar daarna op de gang zodat we allebei kunnen afkoelen, maar vertel haar dan wel dat ik haar op de gang zet omdat ik haar gedrag niet leuk vindt. Na 2 minuten mag ze dan weer binnenkomen. Als ze dat niet wil, dan laat ik haar gewoon verder razen tot ze is uitgeraast. Ik geef haar dan een dikke knuffel en ga over tot de orde van de dag

kan me alleen maar bij de bovenstaande reacties aansluiten…

Bij ons hielp het om gewoon niet meer te verwachten dat het eten/naar bed toe brengen gezellig was (scheelde bij ons een hoop frustratie en teleurstelling

En Anna regelmatig uit te leggen dat we begrepen dat ze moe was, en of ze wilde vertellen wat er allemaal gebeurd was (nadat ze rustiger was geworden (vaak pas in bed)). Annan was al snel verbaal redelijk sterk, bij jasper zou dat nu ook nog niet echt zoden aan de dijk zetten geloof ik… :think:

uiteindelijk is het over gegaan, al heeft het wel wat tijd gekost hoor!

ja snap dat dat erg vervelend is!

onze meiden gaan 1 dag naar de gastouder en dan zijn ze ook helemaal op 's avonds!

vooral onze oudste dochter danique (is 5)

als ze moe is is er geen land mee te bezeilen, gillen, krijsen, en als er dan maar iets gaat zoals zij het NIET wilt, breekt helemaal de hel los! :lol: :roll:

bij ons helpt het goed om gewoon even de tv aan te zetten, mischien niet helemaal verantwoord maar dan kan ze gewoon even tot rust komen!

en inderdaad zoals iemand ook al zei accepteren dat het even niet zo’n gezellige uurtjes zullen zijn!

en eten is hier dan meestal ook een ramp dus daar “zeur” ik maar helemaal niet over die dag!

het houd pas op als ze in bed ligt!

en mischien dat het bij lev helpt om gewoon even alleen te zijn!

en weet je het is een goed teken dat hij zo te keer gaat, kinderen laten zichzelf alleen maar gaan als ze zich op hun gemak voelen!

succes!

liefs helen

Ook ik herken het.

Zoon gaat naar peuterschool (België) en eerste 2 weken kwam hij helemaal afgedraaid thuis. Ik kon niets goed doen. Knuffelen oid niets. Uiteindelijk heb ik besloten om hem maar te laten gaan. Ik gaf hem zijn drinken en koekje op zijn tafel en zette de tv aan voor hem en liet hem zijn gang gaan.

Vaak ging het dan na 10 min wel weer over en dan kon ik rustig naast hem gaan zitten en gingen we samen knuffelen en tv kijken.

Maar, er zaten ook dagen tussen dat hij gerust 1 a 2 uur doorging met gehuil en gekrijs.

Ben uiteindelijk maar naar de buren gegaan om hun uitleg te geven waarom zoveel gehuild werd bij ons en ze hebben mij ook hart onder riem gestoken waardoor het ook dragelijker werd voor ons.

Nu begint volgende week, school weer dus ben benieuwd hoe het gaat want jongste zoon gaat ook beginnen.

nou, dan voelt hij zich errug op zijn gemak bij papa en mama :mrgreen:

serieus, bedankt voor de tips!

het heeft ook wel met de warmte te maken denk ik. hij kan daar (net als papa en mama) erg slecht tegen. gisteren ging het dan ook al beter dan maandag.

we doen zo rustig mogelijk en zo min mogelijk input.

gisteren ben ik wel even boos geworden toen hij ging gillen bij het eten en daarna heeft hij netjes zijn bordje leeggegeten.

en dan krijf je een heel trots ‘Op!’ :inlove: