hoi hoi
Ik heb sinds kort crystal clear in huis en Yara vind het heeeeeeeeeeerlijk. Ze kan er de hele dag wel van drinken,terwijl ik er normaal met moeite twee bekertjes vocht inkrijg op een dag.
Maar is crystal clear wel gezond voor de kids??? heb verders nog niet op de verpakking gekeken,maar dacht op kok weet er vast iemand wat meer van.
groetjes Inge
is een light drankje.
Zit ook aspartaam in…zou haar er niet tot heel weinig van laten drinken.
Nee.
van wiki en ik heb het eerder ook bij een of ander consumentenprogramma gehoord:
Zoetstoffen krijgen steeds weer kritiek te verduren, omdat ze niet altijd onschadelijk zijn. Sommigen mogen niet voorkomen in voedsel dat speciaal bestemd is voor baby’s, peuters en kleuters.
Een recent onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (2005) gaf aan dat 96% van de producten die zoetstof bevatten, de toegestane doses niet overschrijden[1]. Indien die producten echter naast elkaar worden gebruikt, kan uiteraard wel overschrijding plaats vinden.
Met name voor cyclamaat werd gevonden dat het gebruik bij kinderen van 1 tot 4 jaar tot een inname boven de ADI kan leiden als ze meer dan 1 a 2 glazen (van een kwart liter) per dag drinken; voor kinderen tussen 4 en 8 wordt maximaal 3 glazen aanbevolen door het Nederlandse voedingscentrum, voor volwassenen maximaal 7 glazen. De meeste ‘light’ frisdranken worden overigens niet met cyclamaat maar met aspartaam gezoet.
Verder is bekend dat de polyolen bij overmatig gebruik diarree kunnen veroorzaken.
Van aspartaam wordt wel beweerd dat het kankerverwekkend zou zijn, maar dit wordt o.a. door het Koningin Wilhelmina Fonds met stelligheid ontkend. Ook de EFSA (European Food Safety Authority), de wetenschappelijke adviesraad van de EU heeft in mei 2006 opnieuw bevestigd dat er geen reden is om de huidige ADI van 40 mg/kg/dag te verlagen[2] [3]. Andere instanties, zoals het Voedingscentrum en vergelijkbare instanties in andere Europese landen beschouwen aspartaam als volledig veilig. Alleen voor fenylketonurie-patiënten wordt aspartaam afgeraden omdat een van de afbraakproducten, fenylalanine, voor hen gevaarlijk is.
Ik zou eens op de verpakking kijken… :roll: Niet alle CC is light volgens mij… :think:
Of misschien mengen met spa rood om het te verdunnen?
Noah is dol op Fanta, maar ipv van Fanta meng ik Koolzuurhoudend bronwater met sinaasappelsap. Misschien is dat iets voor Zara? Appelsap werkt ook heel goed. Iedere pure sap die van nature zoet is is ideaal.
Het is light en met lemon en passievruchten.
Bevat alleen natuurlijke fruitaroma`s.
Zitten geen kleurstoffen in.
Kan op verpakking niet echt lezen dat er wat in zou zitten wat niet oke is :think: :think: :think:
op de site kun je de ingredienten bekijken. Er zit wel cyclaamzuur en aspartaam in. En een bron van fenylalanine.
Heb je Dubbelfriss wel eens geprobeerd?
Anna Sofie dronk ook zo slecht maar die was gek op die met citroen en druif. En appel kers van Spa&Fruit.
zit er koolzuur in?
koolzuur is een zware aanslag op de tanden…
google:
Wat is het effect van frisdrank op tanden en kiezen?
Frisdranken zoals cola, sinas, ijsthee en sportdranken zijn populair en staan bij iedereen in de koelkast. Frisdrank bestaat uit water, koolzuur (prik) en suikers. Die suikers veroorzaken gaatjes.
Ook koolzuur in frisdrank is schadelijk. De reactie van koolzuur op tanden en kiezen is vergelijkbaar met die van een roestige spijker in een glas cola. De roest verdwijnt. Iets soortgelijks gebeurt met de tanden en kiezen. Het glazuur, de buitenste laag van de tanden en kiezen, lost op en verdwijnt. Glazuur is een materiaal dat één keer in het leven gevormd wordt en daarna nooit meer!
oeps dus dan toch maar wat anders proberen dan.
Ja en dubbelfris hebben we alle varianten al van gehad,maar mevrouw wenst die niet!
Pffffffffffffff dan maar gewoon aan het water. whahahaha dat is dan iets wat ze wel wil,maar dan enkel met moeite 2 glazen op een dag.
Maar ze heeft nooit veel gedronken dus ze zal het er wel goed op doen.
vindt ze een blauw spa-flesje niet ontzettend interessant?
@lydia wrote:
Met name voor cyclamaat werd gevonden dat het gebruik bij kinderen van 1 tot 4 jaar tot een inname boven de ADI kan leiden als ze meer dan 1 a 2 glazen (van een kwart liter) per dag drinken; voor kinderen tussen 4 en 8 wordt maximaal 3 glazen aanbevolen door het Nederlandse voedingscentrum, voor volwassenen maximaal 7 glazen. De meeste ‘light’ frisdranken worden overigens niet met cyclamaat maar met aspartaam gezoet.
wat krijgen ze ervan dan????
Veron drinkt eigenlijk altijd lessini light omdat de dietiste van mijn werk dit adviseerde.....
Maar wat kan ik hem dan wel te drinken geven, hij lust geen water.....
gr patricia
@lydia wrote:
vindt ze een blauw spa-flesje niet ontzettend interessant?
Ja aan zo
n klein flesje lurkt ze wel graag. Doet ze mamma na die met zo
n groot exemplaar aan de mond zit :lol: :lol: :lol:
ik wist dit dus niet, ethan drinkt zo een liter spa clear op en omdat hij zoveel dronk en op het pak stond dat er bijna niks in zit dacht ik dus dat het geen kwaad kon. maar dat is dus niet goed begrijp ik.
Daarom stelde ik ook even de vraag hier,want dat light gedoe of waar niks inzit zegt men is vaak helemaal niet zo oke als je denkt.
whahahaha dacht al wel dat die verplaatst ging worden,maar ik heb al aardig wat mensen bereikt zo :lol: :lol: :lol: :oops: :oops:
Ik vond het ineens ook heel lekker in de zwangerschap nu, maar zat het pak eens te lezen en zag dat er aspartaam inzit.
Het staat niet vast of het nu wel of niet schadelijk is, maar voor mij een reden om het toch maar niet meer te drinken.
In de bubbel variant (fles) zat het niet, maar voor Yara zou ik dat ook niet doen, en dat weer om andere redenen, haha.
Maar wat Lydia al zei, Robin drinkt hier liters Dubbelfriss druif/citroen.
Zelf vind ik Roosvicee 50/50 erg lekker. Beetje hetzelfde als CC, smaakt niet zoet, is heel licht.
en in dubbel friss zit dan niks wat schadelijk is :think: …
Van aspartaam krijg je dacht ik sowieso wel hoofdpijn als je er teveel van drink.
Ook krijg je van lightdranken juist meer dorst en drink je er meer van…
Hier wordt ook roosvicee 50/50 gedronken. Zowel door mij als door nancy.