Drama tandjes poetsen en Aankleedkussen

Sinds aantal dagen is het een ramp om Nynke op aankleedkussen te laten liggen of zitten, ze wurmd zich los en gaat staan, ik leg haar duidelijk elke keer weer neer maar ze blijft driftig weer op staan.



Dit kun je niet dwingen toch? Hoe doen jullie dat? Toegeven en dan zelf broekjes kopen of toch dwingen.



En met tandjespoetsen ook, ze wil zelf doen en ik laat haar ook zelf doen, alleen wanneer ik het wil doen dan gaat ze krijsen, mond dicht of pakt de borstel en smijt op de grond.

we zingen liedjes doen spelende wijs, spelen " waar zijn je tandjes" maar ze blijkt dat zat te zijn



kortom ze is enorm driftig, alleen met sommige dingen heb ik begrepen dat streng zijn niet werkt, dus ben erg benieuwd hoe jullie dit doen.



Dank je wel :smiley: :wall:

De oplossing voor het niet willen liggen is wel staand aankleden. bij de oudste deed ik dat ook al jong, die wilde ook niet liggen. De jongste ligt keurig stil, maar na het douchen droog ik haar ook altijd staand af, ook de luier gewoon staand aandoen. Gaat prima.

Tandenpoetsen, tja, dat is lastiger denk ik, dwingen gaat zo lastig. En uitleggen lukt natuurlijk ook nog niet zo heel goed. Daar heb ik geen tips voor. Succes!

Onze dochter wil ook niet altijd rustig liggen op het aankleedkussen.

Wat kan helpen is afleiding. Iets in de handjes geven waar ze zich mee vermaakt terwijl je verschoont/aankleed etc.



Tanden poetsen gaat hier vaak goed, maar soms ook niet.

Ligt er ook aan of er net tanden/kiezen doorkomen.

Ik poets meestal eerst haar tandjes en dan mag ze zelf napoetsen.

Dat doet ze al vanaf dat ze 8 maanden is.

Maar als ze dwars doet, dan doe ik het toch met enige dwang.

En ja dat gaat vaak gepaard met huilen.

Ik heb er ook geen andere oplossing voor.

Maar ik neem geen genoegen met nauwelijks gepoetste tandjes.



En voor beide situaties kan ik zeggen: het zijn fases. Ze komen en gaan.

Toen die fase hier kwam zijn we gewoon zittend of staand gaan aankleden, en tsja luier moest ze toch echt even gaan liggen.



Tandjes poetsen was hier echt een DRAMA !! Kon nooit goed haar tandjes poetsen, totdat ik uiteindelijk goed in haar mondje ging kijken (want ze bloede regelmatig tijdens het poetsen) bleek haar bovenlip riempje heel kort en strak te zijn, en elke x maakte we dit stuk met poetsen. Ze had zelfs al een lichte gele aanslag op haar boventandjes omdat we die nooit konden goed konden poetsen. We hebben het een week laten rusten (op advies van HA) en toen was het minder dik en genezen en konden we voorzichtig poetsen, nog duurde het nog enige tijd voordat het poetsen een beetje lekker ging. Maar hier vaak ook in de houdgreep en poetsen maar :oops: , zo erg vond ik dat. Maar zu het nog erger vinden als de gele aanslag steeds erger zou worden of gaatjes zou krijgen. Maar nu gaat het goed, al zijn haar boventandjes nog gevoelig door een tekort riempje. Maar wij poetsen altijd eerst zelf, en daarna mogen ze zelf na poetsen als ze willen.



Komt vanzelf weer goed.

L speelt graag met mijn kettingen, armbanden… op het verzorgingskussen mag hij ermee spelen 8)



en liedjes zingen, maar niet voor de handeling die je aan het doen bent, want dat hebben ze door :wink:



en idd, het zal een fase zijn, maar toch … veel sterkte :roll: :lol:

Leg je alles uit wat je aan het doen bent? Want op deze leeftijd willen ze al wel weten wat je doet, al snappen ze misschien niet ieder woord. Uiteindelijk gaan ze de combi leggen tussen je woorden en je handelingen. En inderdaad speeltjes geven om af te leiden.



Tandenpoetsen vind ik dusdanig belangrijk dat ze soms ook in de houdgreep ging. En ook nu vind ze het niet altijd leuk maar gaat het iets beter. En we zingen altijd hetzelfde liedje dus ze weet hoever we zijn en wanneer het klaar is.

Hier ook drama soms.



Vaak zet ik hem op onze kamer voor de spiegel, zodat hij zich zelf kan zien en dan kleed ik hem aan. Grote lol heeft hij dan. Gaat stukken beter dan op de commode.

hey , fijn te lezen dat er zelfde problemen bij iedereen zijn. Ik vermoed weer een sprong, want ze is ook inmiddels 15,5 maand, wil niet meer slapen overdag, en wil weer moeilijker eten.



Met tanden poetsen doe ik sowieso al alles zeggen, deed ik al vanaf 0 maanden hihi vind ik leuk =), ook zingen we liedjes en mag ze spelen…



dat van die lip is zielig idd, snap dat je je rot voelt :frowning: fijn dat je er achter gekomen bent en dat nu beter gaat.



Die gele tanden ben ik dus ook bang voor, dus ben beetje semi aan dwingen en semi toch het leuk houden.



staand aankleden doen we idd maar want gaat nu ff niet anders…is jullie ervaring dat niet dat het een kind word wat zelf bepaald wat er gebeurd? of zien ze dat niet op die maniet? ( voor de ouders met al oudere kindjes)

Nee hoor daar zijn ze op die leeftijd nog helemaal niet mee bezig :wink: Het is meer dat ze zich gaan vervelen en meer betrokken willen worden bij wat er gebeurt met ze.

Marijne is bijna 3 en begint nu aan de machtsstrijd :roll: dat zij inderdaad wil bepalen wat er gebeurt. Dus je hebt nog even :mrgreen:

Bij Katie deed ik haar wangen vasthouden zodat haar mondje alsnog openging en ff snel overal poetsen. Dan maar janken want niet willen of pijnlijden was haar eigen keus.

Bij mijn zoontje hebben we gelukkig (nog) geen problemen met tandenpoetsen, hij vind het hartstikke leuk, vooral als hij zelf de tube vast mag houden en mag napoetsen zeg maar.



Onze dochter ging geregeld in de houtgreep, die wilde echt niet. We hadden toen ook zo’n vingertandenborstel voor haar, kon ik makkelijker mee in haar mondje komen.



Het niet willen liggen is hier ook geweest met beide kinderen.

Ik gaf ze meestal mijn telefoon in handen, werkte 9 van de 10 keer goed.



Maar inderdaad het zijn fases die overgaan, heel veel succes ermee!

Meiden die zwanger zijn gefeliciteerd!



fijn dat sommigen het zo leuk vinden, hier hebben we ook de telefoon maar als ik die geef dat wil ze elke keer telefoon hebben



Ik heb vandaag haar even in de kamertje gezet en achter de deur gaan staan toen ze driftig werd, en met tandjes poetsen zelf laten doen en dan handje beetje sturen. vinger tandenborstel lijkt me idiaal, waar koop je die? Overal?



ze is sowieso erg driftig, ook met eten, ze stik bijna in dr eten omdat ze keihard gaat huilen terwijl ze an tafel zit, maar zal daar even ander topic over open :wink: ander wijk ik af.



thx meiden :?

@mylovelygirl wrote:

Meiden die zwanger zijn gefeliciteerd!

Haha dank je wel :wink:

Vingertandenborstel… auw auw auw…

Ook geprobeerd, maar madam bijt gewoon keihard op je vinger. De tranen sprongen mij in de ogen en je vinger is blauw. Niets voor ons dus, ik heb hem snel weer ingeruild voor een gewone tandenborstel.

En ja, daar bijt ze ook op en dan kan je ook niet meer poetsen.

Mijn advies dus: heel veel geduld, soms een houtgreep, altijd hetzelfde ritueel (bij ons met zingen erbij) en hopen dat het ooit beter gaat.



Succes!

auw in vinger bijten is niet prettig nee, ik denk idd veel geduld, ben nu oo begonnen met voor de spiegel staan