Vier Nederlandse alpinisten omgekomen in Italië
Uitgegeven: 24 juli 2008 14:03
Laatst gewijzigd: 24 juli 2008 16:39
COURMAYEUR - Een vader en zijn drie kinderen zijn donderdag omgekomen op de Mont Dolent in de Alpen. De vader was 57 jaar oud. De kinderen zijn twee meisjes (1985 en 1991) en een jongen (1988) van tussen de 16 en 23 jaar.
Bekijk video
De lijken van de vier slachtoffers zijn geborgen en overgebracht naar het mortuarium van Courmayeur in de Italiaanse regio Aostadal.
De moeder van het gezin heeft het ongeluk overleefd en is in shocktoestand in een ziekenhuis in Aosta opgenomen. Volgens een woordvoerder van de ANWB is zij niet gewond en aanspreekbaar.
Ooggetuige
Een Franse wandelaar was ooggetuige van het ongeluk. Hij zei dat de met een koord aan elkaar verbonden groep alpinisten weggleed en vervolgens de diepte instortte.
De familie was bezig met een klimpartij op de meer dan 3800 meter hoge Mont Dolent op het drielandenpunt van Frankrijk, Italië en Zwitserland.
De berg bevindt zich in het noordelijk deel van het massief rond de Mont Blanc, de hoogste berg van de Alpen. De Mont is herkenbaar aan een piramidevormige top en staat bekend om zijn overweldigende uitzicht over alle drie de landen.
Klimvereniging
Het gezin was lid van de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV). De organisatie wil de identiteit van de slachtoffers niet vrijgeven, maar zegt wel zeer geschokt te zijn.
Volgens de voorzitter van de NKBV waren de weersomstandigheden op het moment van het ongeluk goed.
Ronald Naar, één van de bekendste Nederlandse bergbeklimmers, stelt in een reactie dat het beklimmen van de Mont Dolent “veel kennis van sneeuw en ijs” vereist.
:kaars: :kaars: :kaars: :kaars:
in 1 keer heel je gezin kwijt
Een fractie van de pijn die die vrouw voelt zal al bijna ondraagelijk zijn… :kaars:
onwerkelijk toch…in een sec tijd heb je helemaal niets meer over…geen man, geen kinderen, helemaal niets… je zou ze haast achterna gesprongen zijn… :kaars: :kaars: :kaars:
Vreselijk!!!
@Smurf78 wrote:
onwerkelijk toch…in een sec tijd heb je helemaal niets meer over…geen man, geen kinderen, helemaal niets… je zou ze haast achterna gesprongen zijn… :kaars: :kaars: :kaars:
Vreselijk!!!
nou dat dacht ik dus ook,ik denk dat ik gek zou worden als ik ineens mijn man en kinderen zou moeten missen op deze manier…vreselijk :vlinder: :vlinder: :vlinder: :vlinder:
wat verschikkelijk is dit…je zou jij kunnen afvoeren denk ik
ze waren zo blij en trots dat ze de berg hadden beklommen en dan gebeurd de terug weg zo iets
vreselijk, dan zou het leven voor mij ook niet meer hoeven.
:kaars:
morgen volgnes mij de begrafenis :hug: :hug:
je hele gezin begraven, hopelijk krijgt ze heel veel steun.
Wat erg, 1 iemand in je leven verliezen is al erg. Maar je hele gezin in een klap kwijt :kaars:
Snap best dat moeder niet aanspreekbaar is. :kaars: :vlinder: :**: :kaars:
Ik woonde zelf in Almere en ken het gezin “vaag” Ik heb bij de dochter op voetbal gezeten (els heette ze). Haar vader was onze huisarts. Het is vreselijk! Alle kinderen zaten bij mij op school maar ik ken ze verder niet.
Mijn ouders hebben de begrafenis gezien. Een enorme stoet!