Hallo allemaal,
Momenteel ben ik 34 weken zwanger van mijn tweede zoontje en alles gaat goed! Wel blijk ik drager te zijn van de Streptokok B en heb hiervoor ook al een behandeling met antibiotica gehad. Bleek uiteindelijk niet gewerkt te hebben na een controlekweek. Mmm…Al heel wat zitten lezen over dit verschijnsel, maar het roept alleen maar meer vragen op. Zoals: heeft het zin nog te starten met een tweede kuur antibiotica of toch wachten tot de preventieve toediening ervan tijdens de bevalling?
En enerzijds lijkt de kans klein dat een baby er ziek van wordt, anderzijds zijn ze wel extra op hun hoede als blijkt dat moeder een draagster is vanwege alle risico’s voor de babay?
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen?
Alvast ontzettend bedankt en succes voor alle (opnieuw) aanstaande moeders!
Liefs, Zonnebloem
Helaas heb ik hier ervaring mee.
Zoals je ziet op mijn banner hoef ik niet zo lang meer, maar des te spannender wordt het.
Bij mijn dochter wisten we niet dat ik drager was, gelukkig hadden wij gekozen voor een poliklinische bevalling. Tijdens de bevalling werd ik erg ziek, koorts enz. Hoge hartslag van mij en van de baby.
Heb na de bevalling 6 dagen in het ziekenhuis gelegen, en aan het infuus met antibiotica.
Mijn dochter werd na de bevalling op de kinderafdeling gelegd en preventief aan de antibiotica gedaan. Bij ons beide waren kweken afgenomen, ik was positief en gelukkig zij niet.
Maar nu moet ik weer, mijn urine was tot 3 weken geleden nog te weinig groei maar nu op dit moment weet ik het niet hoe het er nu voor staat.
Volgende week als ik het haal wordt ik weer gecontroleerd.
Dus erg spannend.
Tot nu toe heb ik dus nog geen antibiotica oid in moeten nemen, maar wie weet dat ik tijdens de bevalling wel weer aan het infuus moet.
Tot nu toe heb ik ook nog geen medische indicatie gekregen dus kiezen we in eerst instantie voor een poliklinische bevalling voor het geval ik wel weer ziek wordt.
Kan je verder niet echt helpen met een tweede kuur anti biotica omdat ik het zelf ook nog niet weet wat ik moet doen.
Ben benieuwd hoe dit met jou afloopt.
Groetjes
Bij mij is tijdens de periode van gebroken vliezen gebleken dat ik GBS positief was. Dat hoorden wij overigens pas na de geboorte van Hieke. Ik heb dus geen AB gehad, niet voor, niet tijdens en ook niet na de bevalling. Hieke is wel gedurende 3 dagen extra gecontroleerd op hartslag en ademhaling, koorts en drinken werd extra in de gaten gehouden. Ook zij heeft geen AB gehad.
Misschien hebben we geluk gehad :think:
Beste Marrije en Sis,
Bedankt voor jullie reacties! Het stelt me erg gerust dat de waakzaamheid in het ziekenhuis of door verloskundigen wel degelijk groot is. Fijn dat jullie dochters verder gezond bleken te zijn, en hopelijk nog steeds zijn!
Op naar de tweede AB kuur en daarna weer een controlekweek.
Mocht het daarna nog niet in orde zijn, dan was mijn voorkeur toch al om poliklinisch te bevallen en gaan we er in eerste instantie maar vanuit dat alles goed gaat.
Marrije, jij alvast succes met de laatste loodjes en dat jullie beiden helemaal gezond weer snel naar huis mogen!
Zonnebloem
Ja, Hieke is gezond. Toen en nu. Ze heeft geen enkele hinder ondervonden van de GBS. Wel terecht om er rekening mee te houden, je kan er ook heel ziek van worden. Uit mijn verhaal blijkt dus dat dit gelukkig niet altijd zo is.
Mijn dochter is ook gezond, gelukkig ben ik er alleen maar ziek van geworden.
Dus wat de volgende bevalling ons gaat brengen is nog steeds onzeker maar ik wacht het maar af, kan toch niet meer doen.
Gelukkig is de controle wel heel goed idd, bij de verdenkingen alleen al krijg ik al ab.
Wordt vervolgd…
Hé hé, wat meer duidelijkheid aan de horzion. Ik word nu hoe dan ook meegenomen in de procedure van GBS drager. In het ziekenhuis bevallen en preventief aan de ab, met daaraan vast nog wat extra dagen. En het kleine mannetje straks ook aan de AB. Volgende week moet ik naar het ziekenhuis voor een voorbespreking, en ik kan mijn koffertje gaan pakken voor meerdere dagen.
Deze beslissing geeft me veel rust.
En nu is het een kwestie van wachten! Tot het moment dat het allemaal zover is!
Wordt vervolgd!
Zonnebloem
Hier ook drager, maar pas gevaar bij gebroken vliezen.
Mijn zoon is gezond en alles is goed verlopen! Ik had ook geen ab kuur!
Hier is zeemeermin met 32 weken zwangerschap. Na twee blaasontstekingen en een urine op kweek gisteren nogmaals urine weggebracht. Daarbij heb ik nogmaals aan de assistente gevraagd wat er uit de kweek was gekomen (2 weken eerder vertelden ze mij dat het een blaasontsteking was). De assistente melde me deze keer dat er streptokokken inzaten (en die kunnen inderdaad een blaasontsteking veroorzaken). Waarom hoor ik dat 2 weken later pas als ik er nogmaals om vraag? De verloskundige had me verzocht om de urine van gisteren op kweek te laten zetten ivm streptokokken. Vandaar dat ik nogmaals naar de kweekuitslag vroeg van 2 weken geleden. Nu ben ik behoorlijk nerveus, en heb geen idee wat me te wachten staat. Van de verloskundige moet ik wachten tot de uitslag van deze kweek binnen is en dan zal er gekeken worden of ik doorgestuurd ga worden naar de gyn. Zij zegt dat ze nu niks kan doen. AB krijg ik niet meer, deze keer leek de urine schoon van blaasontsteking. Ik heb al flink lopen googelen, maar daar wordt ik alleen maar nerveuzer van. Er is me een heleboel niet duidelijk, kan het kindje nu al besmet raken? Hoe groot is de kans op een vroeggeboorte? Stel de streptokokken zijn nu uit de urine, hoeveel garantie heb ik dat het niet terug komt?
Heleboel vragen en ik hoop hier wat geruststelling te vinden…
Gr, Zeemeermin
weet niet zeker of ik je vragen beantwoorden kan maar ten eerste kijk niet teveel op het internet. Daar wordt je alleen maar zenuwachtiger van.
Vroeggeboorte geen idee, maar kijk naar mijn banner en de vorige keer was ik 11 dagen overtijd dus weet niet of je meer kans hebt op een vroeggeboorte.
Waarom krijg jij geen ab meer dan?? Dat is alleen maar preventief.
Ik denk dat alle verloskundigen wel heel allert zijn op de streptokokken, dus ik zou me niet teveel druk maken.
Misschien dat ik er te makkelijk over denk, maar bij de vorige bevalling was ik ernstig ziek maar mijn dochter niet. Wel beide ab gekregen. Tot nu toe is mijn urine schoon, ten minste 3 weken geleden was het zo, vanochtend op controle geweest en ze maken zich er niet druk om.
Dus dan ga ik me er ook maar niet te druk om maken, maak je alleen maar erger van denk ik dan.
Volgens mij heb je nooit garantie dat de streptokokken niet meer terug komen in je urine.
Dus weet niet of ik je wat heb kunnen helpen maar ze houden je vast goed onder controle.
Iniedergeval veel sterkte!
Bedankt Marije voor je antwoord. Erg fijn!
Ik krijg geen AB meer, omdat de blaasontsteking weg is. Ik begrijp dat jij dus wel AB slikt tegen de streptokokken? Daar hebben de verloskundige en de doktersassistente mij niks over verteld. Ik hoop begin volgende week de nieuwe kweekuitslag binnen te hebben en dan zal ik zelf wel eens aankaarten of ik niet iets moet slikken.
Misschien moet ik het eerst ook maar even laten rusten. En erop vertrouwen dat de verloskundige weet wat ze doet en zegt…
Nee, ik krijg nog geen ab omdat mijn urine tot 3 weken geleden nog schoon was.
Dus waarschijnlijk moet ik gewoon wachten tot de bevalling of het er wel of niet is en dan wordt ik aan de ab gedaan, als de streptokok er is.
Dus voor mij is het wel spannend en onzeker, maar vertrouw mijn verloskundige volledig, als er iets is dan had ze wel ingegrepen.
Ik weet het niet maar ik zou zeker vertrouwen op de vk, het komt allemaal vast goed, niet te druk maken is niet goed voor het kindje.
Maar begrijp je wel hoor.
http://www.mesos.nl/pdf/338-groep%20B%20streptokokken.pdf
hier staat hele duidelijke informatie over streptokok en zwangerschap
Inmiddels dus duidelijk dat ik nog steeds streptokokken B bij me draag. Heb een nieuwe antibioticakuur gekregen (zwaarder dan de vorige) en hopen dat het daarmee te bestrijden valt. Maandag moet ik naar de verloskundige en dan hoor ik wel wat me te wachten staat. Ik verwacht wel controle van de gyn en een ziekenhuisbevalling. Ik wil nu alleen maar het beste voor mijn kindje…
Hier ook het strepkokken b virus en heb net een ab gehad voor me blaasonsteking en hoef het verder volgens de gyn niet meer te laten controleren. Maar waar ik me wel zorgen om maak is dat ik een halve centimeter ontsluiting heb. En of dit dan kwaad kan nu voor de baby weten jullie dit. Want ik krijg pas tijdens de bevalling voor de strepkokken een ab kuurtje zeiden ze gisteren.Ik ben er wel heel erg bang voor waarom geen idee.
kletsmiep:
In de baarmoeder
Als een kind al in de baarmoeder besmet wordt met GBS, gebeurt dat
meestal na het breken van de vliezen. De streptokokken komen
vanuit de vagina via de baarmoedermond de baarmoeder in en
bereiken zo het ongeboren kind. Het kind drinkt vruchtwater en
heeft ook vruchtwater in de longen. Zo kan de baby al voor de
geboorte worden besmet en ziek worden. Deze kans is groter
naarmate de vliezen langer gebroken zijn. In uitzonderingssituaties
vindt besmetting en infectie in de baarmoeder plaats zonder dat de
vliezen gebroken zijn.
Temperatuurverhoging van de moeder en een snelle hartslag van de
baby zijn aanwijzingen voor een infectie.
Kletsmiep, ik zou dat ook geen fijn idee vinden en misschien moet je je ongerustheid nog eens uitleggen aan de gyn. Er staat in het stukje van carebearcubs dat in uitzonderingsgevallen besmetting kan plaatsvinden zonder dat de vliezen gebroken zijn. Het zal wel niet zo’n vaart lopen, maar het idee op zich is niet fijn. Dus wat extra allertheid van de gyn zou ik wel logisch vinden! Wel blijven genieten van de zwangerschap hoor, probeer ik dat ook…
Ik kan me voorstellen dat het vragen en waarschijnlijk ook onzekerheden oproept wanneer je tijdens je zwangerschap te horen krijgt dat je GBS-drager bent. Het niet weten en er dan achteraf mee worden geconfronteerd kan echter nog veel heftiger zijn, zo hebben wij na de geboorte van Tycho kunnen ervaren
Wij wisten namelijk niet dat ik drager was. Tycho is na een voorspoedige bevalling thuis geboren. Een heerlijk, gezond ventje met een prima apgarscore; het ging de eerste dagen heel goed met hem. Op dag 10 werd hij ontzettend ziek. Hij wilde niet meer drinken, lag alleen nog maar opgekruld tegen ons aan en zijn gezichtje was bleek en verwrongen. Het geluid dat hij maakte ging ons door merg en been. Eerst begon hij heel zachtjes te kermen en dan steeds harder, zo verschrikkelijk zielig… Bovendien had hij koorts (38,3) en dat was voor ons het moment om in te grijpen. Een ziekenhuisopname volgde. Tycho heeft uiteindelijk een week in het ziekenhuis gelegen en kreeg via een infuus antibiotica toegediend. Mijn hart brak toen ik mijn mannetje zo zag liggen Gelukkig zagen we hem na enkele dagen alweer opknappen. Een dag voor kerst werd Tycho ontslagen uit het ziekenhuis. Inmiddels is Tycho alweer bijna acht maanden oud en een lekker vrolijk en ondernemend kereltje. Volgens mij heeft hij niets overgehouden aan dit akelige avontuur.
Naderhand ben ik op zoek gegaan naar meer informatie over GBS en zo kwam ik terecht op de site van de stichting Ouders Groep B Streptokokken (OGBS). Nu besef ik dat wij nog ontzettend veel geluk hebben gehad, het had heel anders kunnen aflopen…
Wil je je verhaal graag kwijt of heb je behoefte aan lotgenotencontact, dan kun je ook terecht op de Groep B Streptokokken GBS-hyves.