Draaikont met 37+ weken

Ik ben inmiddels ruim 37 weken zwanger (van de 2e).

De eerste haalde een geintje uit door met 37 weken overdwars te gaan liggen.

Deze lag maandag goed (echo gyn, daar was ik heen gestuurd ivm hoge bloeddruk), dinsdag had ik een afspraak bij de VK voor een echo die ik mocht laten staan, toen lag hij in stuit!! Woensdag moest ik weer terugkomen bij gyn en toen lag hij weer goed…

Hij kan dus blijkbaar nog draaien…

Maar ik heb momenteel zeer sterk het vermoeden dat hij weer in stuit ligt. Sja als hij gisteren en eergisteren nog kon draaien zonder dat ik daar iets van voelde dan zal dat vandaag ook nog wel kunnen.

Maar ja, moet ik daar nu wat mee? Moet ik de gyn (morgen) bellen> De gyn heeft de zorg overgenomen aangezien bloeddruk hoog bleef. VK is in principe buiten beeld dus. Maar ik vind het maar lastig. Ik heb woensdag nu pas weer controle (dan ben ik 38+ ). Wat als m’n vliezen breken?

Tegen mij zeiden ze toen ik daarom vroeg (wel paar weekjes vroeger in mijn zwangerschap, maar gehele zwangerschap in stuit gelegen), dat plat op mijn rug liggen met evt. kussen onder de billen voldoende was totdat de verloskundige kwam. Maar ik werd dus tussentijds overgenomen door de gyn van het ziekenhuis en dan heb je weer geen vlos aan huis. Dus dan moest ik als ik voelde dat de beeb “eruit wilde floepen” met de ambulance naar het ziekenhuis worden gebracht, of als dat neit het geval was en eht water wel brak, met eigen auto als een razende naar eht ziekenhuis gebracht worden. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik vond eht maar een rotidee eigenlijk. Zag mezelf al in de supermarkt op mijn rug liggen wachten op een ambulance terwijl de pizza in de kar ontdooide ofzo :wink: .

Ik kreeg dus uiteindelijk een geplande keizersnede met 38 weken om zoveel mogelijk te voorkomen dat de bevalling eerder inzette. Stuitbevalling was geeneens een optie vanwege te smal bekken. Vervolgens werd die nog eens een keer een week vervroegd vanwege zeldzame leveraandoening, maar dat heeft verder geen verband met die stuitligging.

Succes en hopelijk gaat je kindje nog definitief goed liggen, of blijft anders in stuit liggen, dan weet je tenmisnte iets meer war je aan toe bent!

Gisteren lag hij goed (en de verdere zwangerschap ook bij controles) dus ik heb verder niet meer nagedacht over dat hij nog een keer zou gaan draaien…

De eerste ging met 37 wk overdwars en toen weer terug en is toen goed blijven liggen.

Dank voor je ervaring iig! Ik geloof dat ik morgen toch maar even richting zkh bel.

Mijn jongste lag met 36 wkn ook in stuit,de volgende dag bleek ze gedraaid en iets ingedaald,dus ze namen aan dat ze nu wel zo bleef zitten.

Ik kwam in het zh voor hoge bloeddruk en daar ontdekten ze met 37+4 dat ze nog alle kanten opging,elke 3 uur lag ze weer anders maar haar favoriete positie was toch wel overdwars.

Dat in combinatie met een hartslag die af en toe oversloeg(nu nergens meer last van) hebben ze besloten om de volgende dag een ks te doen.

ik kreeg de volgende ochtend met 37+5 uit mezelf weeën 2 uur voor de geplande ks.

Was achteraf blij dat ik voor hoge bloeddruk onder controle was,anders hadden ze niet ontdekt dat ze telkens draaide en hadden ze er tijdens de bevalling pas achter gekomen.

Ze is er in ieder geval in overdwarse positie uitgehaald,dwars tot het einde aan toe :mrgreen:

En nu nog steeds? :mrgreen:

Mijn 1e is dus uiteindelijk goed gaan liggen, die lag ook veel overdwars.

En ik heb nu zeer sterk het vermoeden dat deze draait en blijft draaien voorlopig.

Ik heb net even zkh gebeld. Ik moet iig meteen bellen/komen als het begint (weeën of vliezen breken) om te controleren hoe het ligt en anders gewoon woensdag controle.

Ik ben idd ivm hoge bloeddruk onder controle bij gyn.

Mijnes nu dartelt ook nog rond, maar kotm elke keer in rust weer met koppie naar boven liggen. Ik heb een erg smal bekken waardoor een normale bevalling met hoofdligging waarschijnlijk geeneens zou gaan kunnen, maar waarschijnlijk moet ik dat eerst gaan proberen als deze toch nog besluit goed te gaan liggen (en dan alsnog een ks moeten krijgen :wall: ). Maar heb zelf het idee dat dat toch niet zo gaat zijn, omdat nr 12 dat ook neit deed en met 33 weken niet meer te draaien was, enige verschil is dat ik nu meer vruchtwater heb, waardoor de kleine dan wel niet lekker ligt met kop naar beneden, maar wel vaak dwars en kop boven ligt. Ik zal dus echt moeten afwachten.

En idd: gewoon zkh bellen wat zij vinden dat je moet doen. Ik mocht in geval van brekende vliezen trouwens ook nog mijn vlos-praktijk bellen dat zij toch nog even kwamen kijken, ook al was ik toen officieel in zkh onder controle. Hoefde er gelukkig geen gebruik van te maken. Succes!

@Sjimmy wrote:

En nu nog steeds? :mrgreen:

Ze heeft haar momenten :mrgreen:
Ik had trouwens ruim vruchtwater waardoor ze alle ruimte had.

:smiley:

Ik heb ook veel vruchtwater inderdaad (en een grote buik).

Hier ook een zoon die tot 39 weken in de zwangerschap alle kanten nog op draaide, elke controle was weer een verassing :smiley:

Net iets voor de 40 wkn is hij pas ingedaald met koppie naar de uitgang :smiley: