Draaien.

Een vriendin van mij is 32 weken zwanger!

Maar uit de echo is gebleken dat de kleine met de voetjes beneden ligt.

De verloskundige zegt dat de kleine nog ruimte heeft om te draaien,

maar tot wanneer is dat?

Vriendin vraagt zich af, of de kleine nog zal draaien, en wanneer deze ruimte ‘Op’ is om nog te draaien tot gewone ligging.

Vriendin had het vermoeden dat kleintje al weer terug gedraaid was,

verloskundige constateerde vanmiddag dat dit niet het geval was, en dat ze nog precies hetzelfde lag.

Wat gebeurd er als kleintje niet zelf draait?

Ze heeft al 3 kids, deze zijn allemaal met een normale bevalling gekomen.

Is er dan sprake van een Keizersnede? of kan het nog normaal?

mischa is met week 35 geloof ik gedraait door de gyn. Eerder doen ze niet omdat de kleine idd nog zelf kan draaien.

Doet beeb dit niet dan zal de gyn. proberen om het kindje te draaien…

Onze oudste is uit zichzelf met 35 weken gedraaid.

Omdat ze al meerdere kids heeft, is er ook meer ruimte en kan de beeb nog erg laat gaan draaien. Ik geloof dat de derde bij mij rond de 34 weken is gedraaid.

Pete lag in onvolkomen stuitligging, hij is met 37 weken gedraaid met een beetje hulp van de verloskundige. Ik had veel vruchtwater en hierdoor heeft zij hem vanaf de buitenkant kunnen begeleiden.

Stan lag met 36 weken controle nog in stuitligging en de week erna was hij vanzelf gedraaid.

Je vriendin heeft dus nog alle tijd. Volgens mij gaan ze pas na 36/37 weken bekijken wat de mogelijkheden zijn als hij/zij dan nog in stuit ligt. Als je vriending verder geen complicaties had bij de andere bevallingen, dan zou een stuitbevalling een optie zijn. Of een draaipoging. Of een keizersnede. Ik zou me daar nog niet teveel mee bezighouden, want de kleine heeft nog zeker 4 weken om te draaien.

Groetjes Saskia

S enne is uit zichzelf met 36/37 weken nog gedraaid en ik ken zelfs iemand waarvan haar baby met 40 weken nog zelf is gedraaid.

Ze heeft dus nog alle tijd!

ook toevallig dat deze vraag er nu staat. Ik kreeg te horen dat mijn kindje met de voetjes beneden ligt en het hoofdje rechtsbovenin en ik vroeg me dus ook af tot wanneer het kindje zelf nog kan draaien.

Er is dus nog alle tijd.

denk dat jij of je vriendin hier ook wel info zullen vinden (oa van mij :wink: )

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=75106&postdays=0&postorder=asc&start=0

Siep (mijn 3e) lag eindelijk met bijna 34 weken (33w5d afspraak bij mijn gyn) met zijn hoofd naar beneden. Later die week (34w2d laatste afspraak bij mijn vk) lag hij zelfs al vrij diep.

Met bijna 36 weken (35w5d) lag Siep plots weer in stuit. Met 37 weken (precies) kreeg ik een versie afspraak. Hierbij kijken ze eerst hoe de baby ligt, om daarna een draaipoging te doen.

Siep was weer netjes met zijn hoofd omlaag gaan liggen :lol:

Een week later bij de bevalling(inleiding) lag hij gelukkig nog steeds goed :inlove:

Mijn andere 2 kinderen lagen al heel vroeg met hun hoofd naar beneden. Of in elk geval, dat deden ze in elk geval bij de controles :wink:

Bij een 2e, dus zeker bij een 3e zwangerschap heeft de baby gewoon meer ruimte.

Gelukkig heb ik er mij niet echt druk om gemaakt. Het heeft uiteraard wel door mijn hoofd gespeelt wat als Siep in stuit ligt?

(Gelukkig niet mijn eerste bevalling; Er is vaker een baby doorheen gegaan; Mijn vorige bevallingen verliepen ook voorspoedig;)

Ik besloot er pas daadwerkelijk over na te denken als het daadwerkelijk een stuitbevalling ging worden, maar wilden dan wel alle voors en tegens weten van de gyn.

Ik had ook geen flauw idee hoe de stuit precies lag, behalve dan dat het hoofd aan de bovenkant lag. :think: Alhoewel die heeft ook nog aan de zijkant, en als hij dwars ligt heb je natuurlijk helemaal geen keuze.

In elk geval, “mag” het nu dus nog allemaal. En ik meen dat de vk tegen mij had gezegt dat het nog allemaal mag voor de 36e week.

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Dank jullie wel voor de antwoorden, hoop dat ze er wat aan hebt!

Hoi,

Even een uitzondering op bovenstaande berichtjes: Het is niet zo dat ze je baby altijd tot minstens 36 weken of zelfs later nog kunnen draaien, dat denken de meeste mensen, maar dat is niet zo. Dat had ik wel erg fijn gevonden anders namelijk :slight_smile: Helaas zijn er altijd uitzonderingen.

Ik heb in het verleden redelijk veel gesport (sinds mijn zwangerschap al helemaal niet meer) en ben niet zo erg groot. Met 33 weken op controle geweest bij de verloskundige en die heeft me met 34 weken extra terug laten komen, omdat ze een extra check wilde of de beeb nog steeds niet zelf ging draaien. De hele zwangerschap ligt mijn beeb al verkeerd en roepen ze over mijn erg strakke buikspieren. In week 34 met “urgentie” doorgestuurd naar de gyn in het ziekenhuis waar ze liggingsecho hebben gedaan en bekkenonderzoek. Normaal sturen ze rond week 36 pas door om evt. verdere stappen te ondernemen. Geen afwijkingen gevonden etc. Wel constatering dat beeb echt te weinig ruimte heeft om te kunnen draaien door mijn erg strakke buik, daarnaast ligt mijn dikke grote placenta zowel aan de voorwand als achterwand waardoor ze niet goed aan de bovenkant zouden kunnen “duwen” om kindje te draaien, en billen lagen verstopt onder te sterke spieren en klein beetje in mijn bekken. Dus hij kon de beeb niet “vastpakken” om het te proberen en ook mijn beeb kan dit niet zelfstandig. Wel twee dagen eerder begonnen met moxa therapie (baadt het niet, schaadt het niet dachten we), hielp wel voor een meer ontspannen buik, maar niet om te draaien. Dus meteen bij gyn afspraak gemaakt voor een keizersnede, omdat een stuitbevalling door smalle bekken niet mogelijk is. En nu is het bijna zover.

Maar idd, meestal kunnen baby’s zelfs tot later in de zwangerschap zelf nog gewoon draaien en ik hoop ook echt voor jou dat je beeb dit nog doet. Uiteindelijk is het percentage dat met de uitgerekende datum nog in stuit ligt geloof ik maar iets van 2 of 3%, dus de kans is gelukkig vrij klein dat je daarbij hoort.

Succes met de laatste weken van je zwangerschap!