Doula?

Wie heeft er ervaring met de begeleiding door een doula voor/tijdens/na de bevalling? Hoe was dit? Even nieuwsgierig hoor…

ik heb bij zowel de oudste als de jongste een doula gehad. Gonny Cappers (Praktijk Eigenwijz).

Ik vond het i-de-aal!

Wat wil je er eigenlijk over weten?

Kan je helaas niets uit eigen ervaring vertellen, maar ben wel heel benieuwd naar de ervaring van andere mensen.

Ook met name hoe je een goede doula vindt…want ik ken niemand via via… Ik weet dat er een vereniging is ed, maar dat zegt niet altijd iets…en het is natuurlijk ook heel persoonlijk of het met iemand wel/niet klikt, daar helpt een vereniging niet bij. En ik vind het toch een hele uitgave en vooral ook een heel persoonlijk iets wat je met iemand gaat delen…dan wil je wel de juiste persoon daarvoor hebben…

Bij de oudste had ik het denk ik heel fijn gevonden tijdens de medische zhuis bevalling… ondanks dat je veel mensen om je bed hebt weinig aandacht voor jou…

Bij onze jongste had ik er echt niemand meer bij willen hebben… VK en kraamhulp bleven zoveel mogelijk op de achtergrond en het ging prima. Had echt geen behoefte aan meer mensen… ik was allang zennnnn doordat het thuis was en IK de regie had over MIJN bevalling.

@blue_fairy wrote:

Wat wil je er eigenlijk over weten?

Ik wilde eigenlijk vooral weten of het een meerwaarde heeft en zo ja wat die meerwaarde is. Wat heeft ze concreet voor je betekend? Als je daar iets over wilt zeggen natuurlijk.

Ja wil ik wel, maar ik moet er even voor gaan zitten om te typen. Morgen kijkers voor ons te koop staande huis, dus nu en morgen flink aan de poets!

Ik kom er zsm op terug! :slight_smile:

@blue_fairy wrote:

Ja wil ik wel, maar ik moet er even voor gaan zitten om te typen. Morgen kijkers voor ons te koop staande huis, dus nu en morgen flink aan de poets!

Ik kom er zsm op terug! :slight_smile:

Wat fijn, dank je!

Succes met de kijkers!

Bij Arielle wilde ik vooral een extra iemand bij de bevalling voor Rudie. Eerste keer, dus je hebt natuurlijk geen idee wat er precies staat te gebeuren… Rudie kan slecht tegen bloed en stress-situaties en ik wilde dus iemand die als hij wegliep (ofzo) bij mij zou blijven of die juist bij hem bleef als het ‘eng’ werd.

Uiteindelijk hebben we er een vriendin aan overgehouden.

Ik zal even bij het begin beginnen; ik las in 1 of ander vrouwenblad iets over de Doula, al 6 of 7 jaar geleden. Teddy Roorda was degene die geïnterviewd werd. Dit heb ik onthouden toen ik zwanger bleek en ik heb haar gebeld. Ze zit in het midden van het land en ik woon in het noorden, dus ze kon vanwege de afstand niet “mijn” doula worden, maar ze had wel namen van mensen die ze kende en aan kon bevelen en 1 daarvan was Gonny Cappers, die op ongeveer 20 minuten rijden van mij woont. Ik kreeg een telefoonnummer en ik heb haar gebeld. Ik ben totaal geen telefoonmens, ik kan dat gewoon niet, dat slap lullen over de telefoon… Maar bij Gonny was er zo’n klik, dat ik meer dan twee uur met haar gebeld heb. Qua levensvisie etc zoveel overeenkomsten!

Ze is zelf moeder van 4 zonen, nu bijna allemaal volwassen. Die ervaring met bevallen vond ik ook erg belangrijk.

Afgesproken voor een visite bij haar thuis, Rudie mee. En ook met Rudie en Gonny klikte het!

Voor de bevalling hebben we veel gesproken en gebeld. Ze bood bevallingsfilms aan, alleen positieve, mooie beelden. Geen gegil en gekrijs etc. Een tegenhanger voor wat je vaak in films en series ziet en dat vond ik heel fijn. Ik kreeg het gevoel dat ook IK dit gewoon kon doen! Dat mijn lichaam straks zou weten wat het moest doen.

Ik wilde graag een thuisbevalling, want ik houd niet van ziekenhuizen en ik houd er ook niet van om controle uit handen te moeten geven.

Uiteindelijk was daar dan de bevalling. We belde haar toen de weeën wat krachtiger werden en de bevalling echt ingezet leek. Ze kwam en is tot na de bevalling niet weggegaan, iets wat ik echt ontzettend waardeerde (en wat trouwens ook 1 van DE kenmerken van de Doula is; de constante aanwezigheid, hoe lang de bevalling ook duurt…)

Wanneer ik niet goed wist hoe ik met de weeën om kon gaan, gaf ze tips en aanwijzingen die meteen de boel verlichte. Ze masseerde mijn rug, gaf Rudie aanwijzingen hoe hij kon masseren. Zorgde ervoor dat hij af en toe even op adem kon komen, door het van hem over te nemen. Hij heeft bijvoorbeeld de tuin nog omgespit (!) en zichzelf gedoucht. Oh dat was zo fijn, de laatste ontsluitingsweeen heb ik in zijn armen opgevangen en hij rook zo lekker! Dat weet ik nog heel erg goed.

Tijdens de hele bevalling was ze dus aanwezig en ze noteerde daarbij de belangrijke gebeurtenissen, de sfeer, wat we deden, wat ik deed en hoe. Naderhand maakte ze er een prachtig verslag van (in het gedeelte bevallingsverhalen hier op het forum kun je die lezen).

Ze deed allerlei dingetjes die me niet opvielen, maar waardoor alles net wat soepeler liep. Zo was ze o.a. een spreekbuis/buffer tussen mij en de verloskundige.

Dat boterde niet echt… tussen mij en die VK. Ik vond het een irritant, controlerend, autoritair mens en ik had het liefst dat ze d’r mond hield, want ze haalde me de hele tijd uit mijn concentratie. Gonny hielp me haar op afstand te houden, besprak dit ook met Rudie.

Op een gegeven moment moest ik van dat mens puffen, maar ik voelde die behoefte totaal niet. Ik moest puffen wat “straks bij het persen moest ik dat doen”. Maar ik was nog met de laatste cm ontsluiting bezig. Ik heb haar de badkamer uitgejaagd en Rudie opgedragen haar weg te houden. Ondertussen zat ik met Gonny in een geweldig ademritme, waardoor ik zo ontspannen was, dat ik tussen de weeën door letterlijk in slaap viel (ik snurkte!)

Bij/na het persen maakte ze foto’s, ik heb foto’s dat Arielle echt 1 sec oud is en op mijn borst wordt gelegd. Zulke mooie foto’s!

Nu kan een vriendin, een zus of een moeder ook zoiets doen. Maar mijn vriendinnen leek (en lijkt) een bevalling doodeng. Met mijn zus is de band niet goed genoeg en voor mijn moeder zou ik me generen, daar zo open en bloot etc… Gonny had de (levens)ervaring, de band en -ook erg belangrijk dus voor mij- de afstand om het voor mij fijn te laten zijn.

Zowel Rudie en ik kunnen ons niet indenken hoe het moet zijn geweest zonder haar!!!

Morgen typ ik het verhaal over Amelie. Daarbij kwam de VK pas toe A al geboren was…

Wauw BF klinkt als een supermooie ervaring! Ik heb met het idee heel kort gespeeld in de zwangerschap van Casper, maar toen ik de ‘garantie’ kreeg dat mijn ‘eigen VK’ erbij zou zijn was het niet meer nodig. Zij was tijdens die bevalling eigenlijk min of meer mijn doula want ze had echt alleen maar een ondersteunende functie en was dus niet in de VK-functie aanwezig. Dat was de ziekenhuisVK op dat moment nl.

Die klik die BF beschrijft is denk ik wel het allerbelangrijkste. Die heb ik met mijn eigen VK daarom was een doula voor mij ook overbodig gelukkig eigenlijk. Wel de luxe niet de extra kosten. :oops: :wink:

Zij heeft me geholpen wanneer ik naar het toilet wilde, heeft geholpen met opvangen van de weeën, hield tussendoor een oogje op mijn man, vanwege haar medische kennis kon ze ook helpen met het aan en afkoppelen van de CTG dat zal een doula niet mogen ws? Heeft me geholpen met mijn wensen mbt net na de bevalling zoals kind niet wassen, eerst aanleggen ed. dat gaf mij ook erg veel rust in mijn hoofd en uiteindelijk dus ook mijn lijf. Vooral die rust is echt onbetaalbaar want daardoor verloopt je bevalling ws ook soepeler en geloof me de mijne beloofde eigenlijk traumatisch te worden door eerdere ervaring. Maar ik voelde me behoorlijk rustig! :thumbup: Als je gevoel aangeeft dat je een extra steuntje in de rug wilt, je geen klik voelt met de VK of meerdere VK’s zelfs in de praktijk, je je niet prettig voelt terwijl je vooraf al zeker weet dat je in het ziekenhuis zult bevallen en dus een extra persoon wilt om dingen te documenteren, fotograveren en simpelweg een persoon die er NIET is vanwege medische redenen lijkt het me dat een doula een heel erg fijne aanvulling kan zijn.

Hier geen doula en persoonlijk moet ik er eerlijk gezegd ook niet aan denken :oops:

Ik ken ze wel uit de tijd dat ik op de verlosafdeling liep en eerlijk gezegd moet je het met een doula echt treffen dat je een goede hebt.

Want ze kunnen je bevalling ook behoorlijk tegenwerken.

Soms gaat een bevalling nou eenmaal niet zo als je dat in gedachten had en vaak vertrouwen vrouwen compleet op een doula en hechten geloof aan elk woord dat zij zeggen en dat is niet altijd te goede van.

Ik heb situaties meegemaakt waarin de oordeel van een vk of gyn totaal genegeerd werd met soms alle gevolgen van dien.

Wat leuk om deze positieve antwoorden te lezen over bevallen met een doula!