Douchen probleem

De kindjes (2 en 4 jr) gaan paar keer per week in bad.

Gister was het overgoten warm en eergister ook. We wilden de kids niet zomaar in bed gooien, eerst ff frisse duik. Maar het was te laat om nog in bad te gaan, dan gaat er veel tijd overheen, hadden we geen zin in.



Dus hup de douche in. Ging niet van harte. Maar ze zijn allebei bang voor water in ogen.



Zijn er meer die hier moeite mee hebben?

Hoe kunnen we die angst laten overwinnen?



Want haren wassen in bad is ook altijd een crime. Bij de jongste wat minder, maar toch.

mijn moeder gaf altijd een washandje voor de ogen en hier met de heren nog geen probleem zijn watervrij door zwemles

Hier ook een peuter die bang is voor de douche, ik heb het voorlopig opgegeven. Als ik geen tijd heb voor een badbeurt dan was ik dr bij de wasbak van top tot teen.

Hier lange tijd gewoon niet gedouchet, en tegenwoordig tellen we samen als ik zijn haren was. Hij heeft niet zoveel haar, dus zodra ik de douche op zijn hoofd zet tellen we samen tot 5. En dan gaat de douche uit. Sinds hij dat goed vindt zet ik hem ook wel eens onder de douche, zoals gister toen hij zo bezweet was (en zichzelf onder de vla had gesmeerd). Dat vindt hij niet geweldig, maar accepteert het nu wel.

oh wat heb ik dan een geluk. Wij hebben een klein waterratje :lol: Hij loopt uitzichzelf na de douchen en zegt dan:Esse ouche??En wil er niet eens onderweg na 20 min haha…

Hier ook een waterratje, maar wel een met een grote hekel aan haren wassen. We hebben nu zo’n petje waardoor er geen water in haar oogjes komt. Dat gaat veel beter, ze vindt het zelfs wel mooi!

Hier ook lang een probleem geweest bij Lasse. Water op zijn hoofd was geen succes. Terwijl het verder op zich een waterrat was. Nu kan hij sinds een half jaar wel handelen. Nena mag ik ook haar haren niet uitspoelen en nu doen we washandje voor de ogen laten houden en dat ik doe ik nu ook bij lasse als ik zijn haar wil wassen.



Ik heb weleens gehoord dat je kinderen misschien zelf de douchekop in handen moeten geven, zodat ze er controle over hebben ipv dat ze er door belaagd worden oid.

hier nog steeds een ramp en hij is bijna 6. :roll:

hier zijn we sinds zaterdag aan het doorpakken, en gaat langzaam aan steeds beter :thumbup:

Douche kop in handen resulteerde bij mij op boze peuter die zo de douchekop naar zijn gruzelamenten smeet… :roll:

Hier een drama, maar nu met bakjes die ik over mijn hoofd gooi, en dan vraag bij hem te doen, spoelt hij het zelf uit…

Mn oudste was ook altijd erg bang, maar nu ze op zwemles zit vind het water in dr ogen geen probleem meer :lol: .



Mn jongste is een waterrat maar sinds kort vind ze haren wassen echt niet leuk…het moet gewoon dus hup de sproeier en heel snel op en klaar. Kan wel voorzichtig doen en rustig maar dan krijst ze het uit…nu even een liedje zingen snel water erover heen en binnen 30 sec is het klaar en dan is zij ook weer rustig.

Mijn kinderen hielden allebei tot zeker 4 jaar niet van douchen.

Dat was altijd drama. Ik heb dat maar gewoon geaccepteerd (kon mn eigen angst van vroeger nog goed herinneren), ze toch maar iedere keer in hun badje gedaan (babybadje, passen ze nu nog perfect in) en ze wel laten zien hoe ik douche (nou ja, ze zagen mij douchen en met haren wassen keken ze dan vol verwondering, ook liet ik ze wel eens mijn haar uit wassen of mochten ze water in mijn gezicht gooien… dolle pret!), heel soms wilden ze dan meedouchen, zolang hun hoofd maar niet onder het water kwam en wel steeds aangeboden om ze te laten douchen.

En ineens durfden ze… En vinden ze het heerlijk nu! :thumbup:

Jongste heeft nog moeite met haren wassen maar de oudste draait er zijn hand niet voor om en helpt zijn zusje dan door te laten zien hoe het moet en door haar te helpen (handje vast enzo) :thumbup: :inlove: .



Mijn zoon is trouwens heel duidelijk in aangeven wat hij wil en niet wil. Ook kan hij vaak vertellen wanneer hij iets dan wel kan/wil. Klopt meestal :wink: .

Lianne durft te douchen sinds gisteren :dance:

Gefeliciteerd Pooh!! Super joh! :dance:



En voor de rest; fijn te lezen hoe men hiermee omgaat. Uiteindelijk komt het wel goed, het zal niet zo zijn dat ze op hun 10e nog bang zijn voor water in hun ogen… :wink: