Doorverwijzen gyn?

Hoi allemaal,

Al sinds mijn puberteit ben ik best wat gewend qua menstruaties. Vaak duurde het 8-10 dagen. Toen ik aan de anticonceptie ging werd dat wel minder, maar de migraine-aanvallen des te meer :?

Toen ik daar achter kwam, ben ik dus gestopt met de pil/nuvaring. (Ik vond de nuvaring geweldig, alleen de afschuwelijke aanvallen, erger dan met de pil, niet zo…)

Na de bevalling van B wilde ik eigenlijk geen hormonen meer, maar omdat ik zo’n last had van klachten eromheen (trillen, buikpijn, hoofdpijn, rugpijn enz) ben ik toen de cerazette gaan gebruiken. (Dit was ook de laatste hormonale anticonceptie die ik van de huisarts mocht proberen)Destijds was die het helemaal voor mij. Zo goed als geen bloedverlies meer, ik voelde me helemaal mezelf. Heerlijk!

De 2e menstruatie na de bevalling van C ben ik er dus weer mee begonnen, nu ruim 6 wk geleden. In die 6 weken bleef ik continu bloed verliezen, waarvan drie keer een volledige menstruatie met alles erop en eraan, een week lang. Mijn humeur daalde tot onder het vriespunt, evenals mijn libido. Ik ben constant moe en waar ik eerst supergoed ging met afvallen, kreeg ik er haast niks meer af.

Totaalplaatje heeft ervoor gezorgd dat ik ermee gestopt ben. En…natuurlijk direct weer ongesteld. De 4e keer in 1,5 maand dus. Maar…het is zó veel! Het bloedverlies is echt opvallend veel, meer dan na de bevallingen.

Ik voel het gewoon lopen, als ik even buk en weer opsta of even kuch, voel ik het gewoon gaan. In een dag heb ik 8 supergrote maandverbanden gebruikt, waar ik nog een aantal keer doorlekte, het liep op een gegeven moment erlangs zó mijn broek in.

Ik durf niet te sporten of te zwemmen, een super tampon was binnen 1,5 uur vol en liep door.

Het gaat me niet eens per sé meer om de anticonceptie, maar ik kan zo niet functioneren :? Heel veel kramp heb ik overigens niet, niet meer dan normaal tenminste.

Ik wil eigenlijk doorverwezen worden naar een gyneacoloog om eens goed te kijken wat de mogelijkheden zijn. Wie weet is er toch iets wat ik wèl mag of blijkt er een reden waarom het zo veel is.

De huisarts wilde me de laatste keer dat ik over iets dergelijks daar was toch de pil voorschrijven met medicatie tegen migraine erbij, terwijl ik zonder de pil bijna nooit aanvallen heb :think:

Wat mij betreft heeft een gyneacoloog hier de expertise in.

Overdrijf ik nu, of kan dit wel? Ik wilde eigenlijk via een telefonisch consult een verwijzing vragen…

Is de praktijk dicht wegens vakantie :wall: De vervanger doet er natuurlijk weer heel moeilijk over omdat het niet levensbedreigend is…

Die doorverwijzing naar de gyn kan ik je niet mee helpen. Maar ik herken het reageren op hormonen.

Ik heb jaren de harmonet, later microgynon (en zon vervanger) geslikt. En pas toen ik zwanger wilde worden besefte ik waar de krampen en migraine vandaan kwamen. Juist hormonen!

Na de bevalling ben ik weer aan de pil gegaan, na 2 cyclussen meegestopt (extreme migraine), spiraaltje (mirena) gehad die is er ook weer uit. Ik gebruik niks! Zalig!

Maar de combi pil en migraine hoofdpijn werkte ook niet bij mij, die dingen hadden geen effect op mij (helaas).

Maar hou jou topic in de gaten, want een 2e vind ik nu nog te vroeg!

Oh meid, wat balen zeg! :hug:

Het lijkt me helemaal niet gek om gewoon even te laten onderzoeken door een gyn, ook opties bespreken etc.

Ik ben ook wel heel wat gewend (vooral hoeveelheid buikpijn, bloedverlies valt meestal nog wel mee…) maar dit klinkt toch wel heftig!

Is evt een koperspiraaltje niet wat voor je, heb je geen hormonen van. Ik mag bijv geen hormonen, en behalve cd’s is dit het enige anticonceptiemiddel die ik kan hebben…

Ik zou gewoon toch eens naar de gyn gaan. Die kan je misschien wel verder helpen.

Als tiener heb ik ontzettend veel last gehad van mijn menstruatie, ik was het 10 dagen lang ontzettend erg om dan 10 dagen niks te hebben en weer de 10 dagen in te gaan. Volgens de huisarts zou de pil helpen, maar dat werkte ook niet. Uiteindelijk naar de gyn geweest, heb toen meerdere soorten pillen geprobeerd tot ik de juiste had. maar dit lijkt me voor jou de oplossing niet, het was bij mij vooral dat sommige pillen dus niet hielpen maar had geen last van de pil verder.

Ze hebben toen ook wat onderzoeken gedaan waardoor het kon komen dat ik zo vaak ongesteld was en waardoor het zo heftig was (bloedonderzoek, vleesboom etc). Ik heb toen its van een jaar onder controle gelopen bij een hematoloog omdat er iets was waardoor mijn bloed niet heel goed stolde. Niet in erge mate maar moest toen wel een tijdje lang elke maand bloed prikken.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat de gyn behalve oplossingen als andere anticonceptie ook wel een reden kan vinden waarom het zo is. en dat dát misschien wel aangepakt kan worden. Nou is het voor mij alweer een jaar of 11 terug dus geen idee meer waar allemaal naar gekeken werd maar het lijkt me wel de moeite waard om een gesprek bij de gyn te hebben.

hoe lang is de praktijk dicht? eventueel kun je al een afspraak maken bij de gyn en daarna een doorverwijzing halen. Neem aan dat je ook niet zo snel een afspraak in het zkh hebt. Of denk je dat je huisarts moeilijk doet over de doorverwijzing?

De huisarts is er maandag weer, ik denk niet echt dat hij moeilijk zal doen, op zich gaat hij wel altijd mee in iemands wensen. Ik was ook van plan dit telefonisch te regelen, want daarheen gaan voegt echt niks toe aan het verhaal.

Het gaat mij idd al lang niet meer om de anticonceptie, ik vind die enorme bloeding gewoon niet normaal en het beperkt me in mijn dagelijks functioneren. Als er een vorm van anticonceptie is die de eventuele oorzaakt verhelpt en het probleem vermindert, dan is dat natuurlijk wel heel handig…

@Lily2006 wrote:

Overdrijf ik nu, of kan dit wel?

Nee hoor, je overdrijft absoluut niet :hug: Je kunt zelf zo duidelijk benoemen dat het bloedverlies afwijkt van de norm en je hebt er dermate veel last van dat het denk ik gewoon goed is om daar serieus naar te laten kijken. Ik hoop dat je snel terecht kunt, sterkte joh!

Ik raad je echt aan naar een gyn te gaan hoor, sta erop bij je huisarts dat je een verwijzing krijgt. De gyn kan veel meer zien dan een huisarts. Mijn vriendin had ook extreme bloedingen en die bleek een vleesboom te hebben. Huisarts stuurde haar in eerste instantie ook weg met: komt door stress e.d. :roll: Vleesboom is verwijderd en nu heeft ze nergens last meer van! (en anticonceptiepil gebruikt ze overigens niet)

Kortom: laat je doorverwijzen naar een gyn. Ik weet niet of je daar ook zonder verwijsbrief terecht kan, maar huisarts hoort je echt gewoon een verwijzing te geven als jij dat wil.

Sterkte! :hug: