doorbetalen gastouderopvang tijdens verlof?

Ik vraag me af wat andere moeders doen bij hun zwangerschapsverlof. Laten jullie de opvang doorlopen? Ik weet dat je bij het KDV toch gewoon doorbetaald, maar betaalden jullie ook door aan een gastouder? Want op zich staat dat niet in het contract; vakanties betaal ik ook niet door als ik het tijdig meldt. Anderzijds snap ik ook wel dat een gastouder financieel rekent op het aantal kindjes dus ik wil daar absoluut in tegemoet komen.



Ik denk er nu aan om bijv. in mijn 4 maanden verlof iets van 4 weken op te nemen ofzo? 2 weken voor de bevalling en 2 weken erna ofzo…

Als je niet betaald ben je denk ik ook je plekje kwijt?

Op de creche is dat wel zo…Mijn kids zijn ook gewoon gegaan tijdens mijn verlof, anders meoten ze daarna weer wennen. 16 weken is best lang op die leeftijd!

Toevallig zitten wij hier ook mee. Ik wilde mijn zoon echt niet brengen tijdens mijn verlof, dat doe ik echt alleen voor werken, verder gewoon niet. Maar helaas, zelfs al heb ik flexibele opvang, zijn plekje is dan weg. En aangezien het erg druk is op de wachtlijst zitten we daar niet op te wachten. Dus of we moeten sowieso overstappen naar een gastouder, of hem toch minimaal een halve dag in de week brengen. We weten nog niet wat we doen, al moeten we wel snel beslissen, anders heeft ons baby’tje straks geen plekje op de babygroep.

We betalen dan dus wel voor die halve of ene dag, en zetten dan ook de toeslag bijna helemaal stop, anders moeten we die weer flink terugbetalen natuurlijk.

Ik ben zelf gastouder en in de afgelopen 5 jaar dat ik gastouder ben zijn álle kinderen die een broertje of zusje kregen gewoon bij mij gebleven in de periode dat mams zwangerschapsverlof had. Ze komen dan soms wel minder lang dan hun contracturen (bijv pas om 9:00 uur ipv 7:30 en wat vroeger weer naar huis) maar betalen wel gewoon hun contracturen. 16 (of 12 zoals jij wil) weken niet komen is wel erg lang en de kans is groot dat de gastouder niet akkoord gaat. Bij ons geldt een maximum van 12 weken “vakantie” per jaar. Alles wat een kind daar buiten niet komt moet toch betaald worden.

Bovendien hebben alle kinderen het hier altijd erg naar hun zin. Ze gaan graag hierheen dus de ouders brengen ze dan ook gewoon.

Toen ik gastouder was was ik daar wel flexibel mee… Maar het scheelt wellicht dat het inkomen voor ons een extraatje was, als je het niet kunt missen snap ik wel dat je dan toch een ander kindje op het vrijgekomen plekje laat komen.

Ik liet het plekje gewoon een poosje open, ik zou zelf mn kind ook niet willen brengen terwijl ik verlof heb.

Fleur, ik bedoelde eigenlijk niet 12 weken vakantie van de 16 weken, maar 4 weken vakantie en 12 weken opvang :slight_smile:

@maria77 wrote:

Fleur, ik bedoelde eigenlijk niet 12 weken vakantie van de 16 weken, maar 4 weken vakantie en 12 weken opvang :slight_smile:




Sorry, verkeerd gelezen :wink:



Maar dan zou ik dat verlof ergens anders in die 16 weken doen. Zeker als de baby net geboren is, is het ook best fijn om je oudste soms even weg te kunnen brengen. Voor je oudste is het best een verwarrende tijd thuis en ik merk vaak aan de kindjes dat ze hier weer even tot rust komen. Het is hier natuurlijk ook gewoon vertrouwd en hier is alles zoals het altijd is. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je je kindjes graag samen thuis hebt in het begin maar het is het overwegen waard. Als alles wat rustiger is na een paar weken geniet je denk ik des te meer van 2 weekjes met zijn allen thuis.

ik heb Steven alle weken gewoon gebracht hij vind het heerlijk. Alleen de eerste week niet, want het was voor mijzelf niet haalbaar hem weg te brengen (mijn man rijd niet is 10km bij ons vandaan).

De week daarna bracht ik hem gewoon weer, en hij vond het fijn weer te mogen (als ik weg was tenminste). En zelf vond ik het ook prettig, 2 dagen in de week kon ik mij gewoon even helemaal op Dennis richten.



Maar voor 4 weekjes, zou ik het gewoon door betalen, zou inderdaad jammer zijn als je plekje weg is.

hier ook gastouder

mijn man werkt niet buitenshuis wij runnen samen onze gastouderopvang en de opvang is dus ons enige inkomen



hier raad ik ook altijd alle ouders aan om de kinderen minimaal 1 dag in de week te laten blijven komen

besluiten de ouders om 16 weken niet te komen kan ik helaas geen plaatsje vrijhouden

ik heb als gastouder ook een wachtlijst van kindjes die graag bij mij in de opvang willen en financieel is het niet te doen om 4 maanden geen inkomsten te krijgen voor een verlofperiode



maar ik denk dat het idd eraan ligt hoe je gastouder financieel zit

is het wat geld betreft een leuk extraatje of is het zoals bij ons echt onze baan

hier ook gastouder die adviseerd minimaal 1 dag per week te laten komen evt minder uren,dit pas ik dan tijdelijk aan.

anders ontwennen de kinderen de opvang en juist in periode van nieuwe baby ervaren kinderen hun vaste regelmaat als prettig.

zijn ook best veel gezinnen die de opvang volledig door draaien soms even thuis rondom de geboorte als papa ook vrij is vakantie idee.

als ouders er voor kiezen de hele periode niet te komen kan ik de plek niet vrij houden.mochten er geen nieuwe aanmeldingen zijn dan hebben ze geluk anders pech,bel dan meestal wel van heb nieuwe aanvraag wat willen jullie maar vaak kiezen ouders zelf voor om te blijven komen.

op zich erg goede instelling om kinderen alleen naar de opvang te brengen als het echt nodig is :smiley: maar zal voor de oudste moeilijk worden om weer te gaan als hij zolang thuis is geweest.

Bedankt voor de reacties. Goed te horen hoe gastouders er zelf ook over denken. Wat minder vaak brengen is alleen niet echt een optie, omdat we 2 dagen opvang hier aan huis hebben en 2 dagen bij een andere gastouder buitenshuis. Minder vaak bij een van de gastouders is dus al gauw ‘helemaal niet’.

lastige keus wordt het dan gastouder aan huis lijkt me lastig om te laten komen als je in kraamtijd zit.ook daarna lijkt het me dan moeilijk de taken goed te verdelen,duidelijke afspraken als ze wel komt lijkt me. of bij beide 1 dag opvang misschien tijdelijk bij huisoppas mogelijk kan ook oplossing zijn.