Hub en ik zitten er toch over te denken om Melinda te laten dopen…
Nu zijn we beide geen lid meer van de kerk …
Wel zijn we beiden gedoopt…
Mijn vraag is kunne we Melinda nu wel laten dopen? :think:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je alleen je kindje laten dopen als je zelf belijdenis hebt gedaan. Zo was het vroeger iig wel, maar misschien verschilt het ook wel per kerk?
Ben je katholiek of protestants? Want dat geeft wel verschil
protestants/hervormd zeg maar
Bij sommige kerken kun je laten dopen zonder er lid te zijn, en bij sommige kerkelijke gemeenten kun je alleen laten dopen als je lid bent of actief lid bent…
even uitzoeken en gaan rondbellen dus waar het mogelijk is…
hangt denk ik erg van de kerk af. Wat is jullie reden om toch te willen dopen?
De reden is simpelweg dat we ons er goed bij voelen dat ze gedoopt wordt
wij zijn ook geen lid… weet ook niet of dat hier wel is…
maar beide meiden zijn gedoopt.
Tja, ik ben ook hervormd, en wij hebben ons zoontje gedoopt omdat God daarmee aangeeft dat Hij voor ons kindje wil zorgen, maar in de tweede plaats dat we ons kind volgens de Bijbel op zullen voeden. Als je dat niet van plan bent (ik weet niet hoor of je dat wel of niet bent ) dan heeft laten dopen in een hervormde kerk toch weinig zin?
Volgens mij hoef je hier niet perse lid te zijn, maar heb je wel gesprekken vooraf waarom je je kind wilt laten dopen. Maar er is verschil tussen hervormde kerken.
Nicky werd gedoopt in DE Sint Jan. Vreselijk gewoon! Die plebaan deed z’n standaard verhaal (hij kende de namen van de 2 te dopen kindjes niet eens uit z’n hoofd) en een persoonlijk tintje was al helemaal teveel gevraagd. Ach, verder wel leuke foto’s maar ik had graag wat meer gewild.
Dus bij Amy zijn we maar eens om de hoek gaan aankloppen. Een parochie waar wij eigenlijk onder vallen maar waar wij zelf niet naar de kerk gaan (wij gaan nooit naar de kerk). Deze man gaf ons alle ruimte om onze motivaties kenbaar te maken en of ze nu wel of niet door hem “goedgekeurd” werden, hij vond het in ieder geval fijn dat we onze motivatie voor de doop konden onderbouwen, op onze manier. Hadden we dat trouwens niet (voor hem doen) genoeg onderbouwd, dan nog had ie haar gedoopt.
Ik en manlief zijn wel beiden gedoopt maar komen niet meer in de kerk, simpelweg omdat onze manier van geloven net anders is dan de kerk ons graag wil laten doen (een andere interpretatie zeg maar). Wanneer je de bijbelse teksten vertaald naar de huidige maatschappij dan kan ik me vaak goed vinden in de normen en waarden die hierin verkondigt worden. Onze interpretatie is dan soms ook anders dan die van de kerk ;).
Succes!