Mijn neefje van 2 wordt binnenkort gedoopt.
Ik ben zelf niet gelovig en heb ook nog nooit een doop bijgewoond.
Is het gebruikelijk om een cadeau te geven?
En geef je dit dan aan de ouders of aan het kind zelf?
Wat zijn gebruikelijke en mooie ccadeaus om voor zo’n gelegenheid te geven?
Voel je vrij om te geven en niet te geven. Wat je zelf wilt.
En als je wat wil geven kun je altijd even vragen wat ze graag willen.
Meestal is een klein boekje erg leuk.
Ik weet niet wat voor boeken zij thuis lezen?
Hier is Max Lucado (en dan de prentenboeken) erg favoriet.
Maar een boekje van Dick Bruna doet het ook goed.
Het hoeft niet echt iets met geloof te maken, althans voor mij. Onze zoon is niet gedoopt maar opgedragen (soort van dopen zonder water).
Je bent er inderdaad zelf vrij in. Wij vinden het altijd wel leuk.
Boekjes doen het hier ook goed. Net wat Kwakje zegt. De boeken van Max Lucado (Billy de Bengelbij, Krummel en Hummel) zijn hier erg gewild. Kinderbijbels doen het ook altijd goed.
Maar een leuke kaart is ook leuk. Wij hebben ook wel eens een leuk shirtje gekregen of een bellenblaas.
Je aanwezigheid is voor de mensen belangrijker dan een cadeau.
Wij hebben het bij ons nichtje wel gedaan omdat mijn vriend peetoom is. Nu was het lang geleden dat ik een doop bijgewoond had maar er werd hier dan ook een heel doopfeest in een gehuurde zaal gegeven.
Ons nichtje werd gelijktijdig met een kindje van de andere kant van de familie gedoopt en toen voelde we ons toch wel enigzins verplicht ook voor dat kindje een kadootje mee te nemen. Nu waren in dit geval beide kinderen nog maar paar maanden oud, dus heb ik het gehouden bij een tut-knuffel voor het andere kindje en een bijzondere knuffel voor ons nichtje.
Maar ik persoonlijk vind het eigenlijk onzin om, buiten eventueel de peetouders en grootouders, een kado te geven bij een doop.
Ik ben het van vroeger uit ook helemaal niet gewend dat dit gedaan werd.
Zoals ik het gewend ben wordt het enkel gevierd met opa’s oma’s, ouders, broertjes en zusjes en de eventuele peetouders en hun kinderen. Uit de kerk werd er gezamenlijk gegeten en je kreeg dan van opa en oma het doopkleed of iets van een doopkaars en eventueel een rozenkrans ofzo en daar bleef het eigenlijk wel bij.
Bedankt voor het delen van jullie ervaring.
Het is het enige kindje van mijn enige broer, vind het wel leuk om iets mee te nemen, zal eens kijken naar jullie tip over een boekje.
Bedankt!
Bij Evangelische boekhandels heb je ruime keus…puzzels, spelletjes, CD’s, boekjes.
Onze kinderen kregen bij de doop allebei een speciaal doopboek. Dat had mijn zus laten maken via een of andere website. Een hoop gegevens waren al ingevuld en een gedeelte konden we zelf invullen. erg leuk cadeau vond ik.
Ik heb inmiddels het boekje ‘krummel’ van MAx Lucado besteld.
Wat een mooie platen en wat een lief verhaal. Ben er erg blij mee!
Nogmaals bedankt voor de tip.
Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic, modies.
:thumbup:
Leuk boekje. Wij hebben die ook en ook op dvd. is een toppertje. Wordt hier elke keer weer gekeken en gelezen.