Doodsbang voor vuurwerk

Kes is vorige week een keer zo geschrokken van vuurwerk dat hij er nu doodsbenauwd voor is. Zodra hij knallen hoort betrekt zijn gezichtje en zet hij het op een gillen. In het donker over straat durft hij niet, bang voor knallen. Vanmiddag heeft papa 2 rotjes afgestoken om te laten zien waar de knallen vandaan komen. Bij de eerste schrok hij, bij de tweede moest hij wel lachen. Maar zodra ze dus onverwacht komen is het gillen geblazen. Vanavond was er siervuurwerk maar hij wilde niet eens kijken, hij bibberde en huilde alleen maar op mijn arm.



Tja, dat gaat dus nog wat worden met oud en nieuw. We gaan naar mijn ouders waar hij dus ook naar bed gaat. Ze hebben enkel glas waardoor je buiten alles hoort en dat is ook de plek waar hij zo geschrokken is vorige week. Ik vrees dat we de hele avond met een wakker huilend kind zitten. Aan de ene kant denk ik, we kunnen beter thuis blijven, aan de andere kant wil ik ook niet de avond voor ons allemaal “verpesten”. Gelukkig is de buurt wel rustig maarja, er zal toch wel geknald worden op oudjaarsavond voor 0:00.



Is er iemand die ideeen, tips of andere suggesties heeft? Zijn er meer kinderen die zo bang zijn? (Vorig jaar sliep Kes gewoon door de hele happening heen!)

Luuk van ons is ook zo bang. Ze zijn al dagen aan het knallen hier en vooral de prullenbak naast de speeltuin is favoriet. Dus ik zit dan maar weer naast zijn bedje en vertel dat vuurwerk buiten is en niet binnen kan komen en dus niet eng is. Dan praat hij wat mee als: vuurwerk buiten, niet bang zijn etc, maar als ie lekekr slaapt wordt ie toch huilend wakker. Hopen dat het gauw 2 jan is, dan is het meestal wel over.

Dit werkt perfect bij onze katten, in totaal nu een stuk of zes die deze ‘therapie’ gehad hebben.





Nodig: iets heel, heel lekkers.

Op het moment dat het knalt niet op de knal ingaan, maar vragen wil je ‘een snoepje.’ Snoepje geven, lekker opeten, geen enkele aandacht aan de knal besteden. Bij de volgende knal hetzelfde, maar dan zorgen dat hij het eet zonder dat hij op schoot of zo zit, laat het hem pakken of zo. Maar opnieuw geen enkele aandacht aan de knal besteden. Doe het als nodig nog een derde keer etc.



Onze katten lokten we zo onder de bank vandaan, we woonden toen op een plek waar dagen en dagen van te voren al heftig geknald werd en op het laatst lagen ze gewoon op hun vaste plekje te slapen.



Heel veel sterkte en succes.