donzen kussen wat blijft stinken

Zoals de titel al zegt, heb ik een donzen kussen en dat stinkt in het begin altijd wel. Maar deze is al twee maanden oud en blijft stinken. En dan heb ik het niet over vies ruiken, maar echt stinken… :sick: .

Ik heb er laatst dus twee gekocht bij de Hema en eentje ruikt redelijk normaal. Ik heb hem gisteren gewassen en goed laten drogen en hij ruikt nog steeds hetzelfde. Iemand een idee wat ik kan doen? (Behalve een nieuwe kopen??)

Kussen

Kussens verzamelen heel wat zweet. Reken gerust een kwart liter per nacht! Daarom doe je best een kussenbeschermer om je kussen. Die kan je gemakkelijk en dus ook vaak wassen.

Ook het kussen zelf moet je geregeld (lees: minstens elk half jaar) wassen. De meeste kussens kan je gewoon in de wasmachine en de droogkas steken. Controleer best wel even de wasvoorschriften, die vind je ook op kussens terug. Steek bij het drogen enkele propere tennisballen in je droogkast: luchtige kussens verzekerd.

De hitte in de droogkas doodt huisstofmijten. Als je geen droger hebt, kan het ook op een andere manier. Je stopt elk kussen in een plastic zak en bindt die goed dicht. Daarna stop je de zakken 24 uur in de diepvriezer. Kortom, een extreem hoge of lage temperatuur doodt huisstofmijten.

Donsdeken

Een donsdeken kan je eveneens in de wasmachine wassen. Voor alle zekerheid controleer je ook daarbij de wasvoorschriften. De truc van de kussens werkt even goed bij dekens: enkele propere tennisballen in de droogkas maken je dons luchtig.

Bij een donsdeken is een droogmachine haast noodzakelijk. Het duurt namelijk heel lang vooraleer hij volledig droog is, en een droge dons is een must. Anders krijgt de deken een muffe geur, in het ergste geval zelfs schimmelsporen. Wil je toch per se je donsdekens zelf wassen ook al is het alleen maar met de wasmachine? Kies dan een zeer warme dag uit en begin er vroeg aan.

@Mich@ wrote:

Kussen

Kussens verzamelen heel wat zweet. Reken gerust een kwart liter per nacht! Daarom doe je best een kussenbeschermer om je kussen. Die kan je gemakkelijk en dus ook vaak wassen.

Ook het kussen zelf moet je geregeld (lees: minstens elk half jaar) wassen. De meeste kussens kan je gewoon in de wasmachine en de droogkas steken. Controleer best wel even de wasvoorschriften, die vind je ook op kussens terug. Steek bij het drogen enkele propere tennisballen in je droogkast: luchtige kussens verzekerd.

De hitte in de droogkas doodt huisstofmijten. Als je geen droger hebt, kan het ook op een andere manier. Je stopt elk kussen in een plastic zak en bindt die goed dicht. Daarna stop je de zakken 24 uur in de diepvriezer. Kortom, een extreem hoge of lage temperatuur doodt huisstofmijten.

Donsdeken

Een donsdeken kan je eveneens in de wasmachine wassen. Voor alle zekerheid controleer je ook daarbij de wasvoorschriften. De truc van de kussens werkt even goed bij dekens: enkele propere tennisballen in de droogkas maken je dons luchtig.

Bij een donsdeken is een droogmachine haast noodzakelijk. Het duurt namelijk heel lang vooraleer hij volledig droog is, en een droge dons is een must. Anders krijgt de deken een muffe geur, in het ergste geval zelfs schimmelsporen. Wil je toch per se je donsdekens zelf wassen ook al is het alleen maar met de wasmachine? Kies dan een zeer warme dag uit en begin er vroeg aan.

Heb ik dus allemaal gedaan. Wassen en daarna in de droger met tennisballen.

Maar het ruikt (lees: stinkt) dus nog naar een nieuw donzen kussen. De geur gaat er gewoon niet uit!

heb je met wasverzachter erbij gewassen?

misschien helpt zo’n geurdoekje van bijv robijn?

@Mich@ wrote:

heb je met wasverzachter erbij gewassen?

misschien helpt zo’n geurdoekje van bijv robijn?

Yep, wasverzachter en wasmiddel die beide altijd heel sterk ruiken. Nog geen vleugje lekkere lucht meer te bekennen nu.

ehm…het antwoord was eigenlijk heel simpel!

Hema gebeld, uitgelegd wat er aan de hand is. Reactie: kom er maar mee terug! Ondanks dat ik geen bon meer heb. Dat is nou een goede service :thumbup: .

das zeker goede service!

las net op inet dat evt dettolwasje ook mogelijk zou moeten zijn maar het is dus al niet meer nodig maar ik ga hem wel gebruiken voor mijn eigen probleem met onze wasbare hondenmand… grmbl :smiley: thanks :-*