Vandaag viel er een brief van de Bloedbank op de mat.
Ik zelf dacht dat het een nieuwe oproepkaart was. Maar het bleek een oproep te zijn om me aan te melden als donor voor stamcellen en van bloedplaatjes.
Zijn er hier die deze oproep ook gehad hebben?
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden/denken?
Zelf werd ik hier best wel enthousiast van en ik ga me dan ook zeker aanmelden hier voor. Alleen manlief staat er niet echt om te springen, niet dat hij me zou tegen houden ofzo. Dus ik twijfel wel n beetje.
Het is wel zo dat een echte oproep jaren op zich kan laten wachten en dat het nooit nodig zou kunnen zijn dus het is niet zo dat er vaak om gevraagd wordt.
Ik ben wel erg benieuwd naar jullie mening.
Wat je er zelf van vindt is toch het belangrijkst?
En waarom ziet manlief het niet zitten als JIJ het zou doen :think:
Ze gebruiken het toch om bloedplasma te maken? Lijkt me een goede zaak. Tis jammer dat ik panisch ben voor bloedprikken en dus bloeddonor me ook niet goed af zou gaan. Maar als je enthousiast bent waarom zou je het dan niet doen?
Klopt… Ik ga me zeker aanmelden.
Ik heb zelf overwogen stamcel-donor te worden.
Destijds kon dat niet omdat ik net een tattoo had laten zetten (mag dan een jaar niet.)
Ik overweeg het nog steeds, maar ik weet niet de precieze voorwaarden .
(ook waarom je bijv. geen donor kan zijn)
@Sweet-Love wrote:
Ik heb zelf overwogen stamcel-donor te worden.
Destijds kon dat niet omdat ik net een tattoo had laten zetten (mag dan een jaar niet.)
Ik overweeg het nog steeds, maar ik weet niet de precieze voorwaarden .
(ook waarom je bijv. geen donor kan zijn)
Dat kun je hiernakijken.
Stamceldonoren zijn zóóóóóóóó belangrijk.
Ik heb mezelf aangemeld toen een dierbare vriendin van me leukemie had, ze heeft tijdens haar ziekte een spinningevenement georganiseerd voor de stamceldonorbank wat veel geld op heeft gebracht. Ongeveer een week na het evenement is ze getransplanteerd, helaas heeft het niet mogen lukken en hoorde ze een maand later dat ze opgegeven was, 6 weken later overleed ze. Ik hoop diep in mijn hart dat ik ooit iemand kan helpen ergens op de wereld. Het is zo moeilijk om matchende stamcellen te vinden omdat er véél meer types zijn dan het bij bloedgroepen zijn. Er zijn misschien wel miljoenen types, daarom is het netwerk van stamceldonoren zo belangrijk. Zo had mijn vriendin bijvoorbeeld een donor uit Duitsland (wat hebben we samen gelachen dat ze een halve Duitser werd :silenced: :lol: ).
Omdat er zo weinig matchen zijn in de wereld is de kans dat je opgeroepen wordt heel klein.
Een filmpje waarin mijn vriendin te zien is in Hart van Nederland over stamceldonoren:
Femke wat een bijzondere vrouw moet je vriendin geweest zijn! Als je zo ziek bent toch maar even zo’n groot evenement op touw zetten. Wat erg dat ze het niet gered heeft!
Dat geeft wel stof tot nadenken… eens kijken of ik in aanmerking kom, aangezien ik in mijn familie wel een behoorlijke geschiedenis met kanker hebt…
Ik zou het graag willen doen, net als bloeddonor zijn maar vanwege mijn lage gewicht krijg ik geen toestemming van de arts. Als dat gewicht ooit nog gaat veranderen ga ik het zeker doen.
Ga me hier in verdiepen :thumbup: met als bedoeling dus ook me aan te melden als donor.
Femke, wat ontzettend erg dat 't bij je vriendin niet is gelukt :kaars:
Ik kom, lijkt me, niet in aanmerking… aangezien ik niet helemaal gezond ben.
En daarnaast weet ik niet in hoeverre ik mijn aversie/lichtelijke angst voor naalden aan de kant kan zetten (ik moet nu al 2 tot 4x per jaar bloedprikken, soms vaker en dat gaat dan om hooguit 6 buisjes). :oops:
Maar met iemand* in mn achterhoofd zou ik het denk ik wel kunnen.
Mijn moeder is wel erg lang bloeddonor geweest en ik ging vroeger als kind vaak mee, vond het fascinerend om te zien.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me alleen aangemeld heb als stamceldonor, niet als bloeddonor. Ik ben ook geen fan van naalden. Een keer is mijn bloed afgenomen om mijn weefsel te typeren en nu sta ik in het bestand. Als het echt zo zou zijn dat ik iemand kan helpen zet ik voor een week al m’n angst opzij.
Het is inderdaad heel tragisch afgelopen voor die vriendin. Als ik nu het filmpje terug kijk (het is inmiddels 2 jaar geleden dat het filmpje op tv kwam en in juni 2 jaar geleden dat ze overleed) kijk ik er heel anders tegenaan, omdat ze daar nog zo vol hoop zat.
Ik heb al bloed laten afnemen ivm dat stamcel-gebeuren.
Mij werd toen verteld dat er heel veel verschillende typen bestaan. Je gegevens gaan in een Europese databank. Zo uniek zijn al die typen dus, dat ze het niet eens nationaal kunnen oplossen, maar het internationaal willen oplossen.
Ze vertelden me dat de kans dat je wordt opgeroepen erg klein is, juist door zoveel verschillende typen.
Omgekeerd zou ik het heel fijn vinden als er bv in Spanje iemand zou zijn met mijn type, die mij kan helpen als ik erg ziek wordt.
Zou jij stamcellen willen ontvangen als je ze nodig hebt? Dan ben je vast ook wel bereid om ze te geven aan iemand die ze nodig heeft.
Groeten
Karin
Jullie hebben me even over de streep getrokken. Maar ik begin met bloeddonor, heb me gisteren na het lezen van dit topic aangemeld 8)
@mallivy wrote:
Jullie hebben me even over de streep getrokken. Maar ik begin met bloeddonor, heb me gisteren na het lezen van dit topic aangemeld 8)
TOP… :thumbup:
Hier gaat de brief op de bus.
Ik ben al jaren bloeddonor en sinds vorig jaar sta ik ook in de database als stamceldonor. Een paar maanden terug heb ik een brief ontvangen of ik ook trombocytendonor wil worden. Ook dat is nu geregeld.
Een collega en vriend van mij heeft ook leukemie en heeft een paar weken geleden een stamceltransplantatie gekregen. Hij is nu ook een halve duitser 8) Op dit moment aan het herstellen van de hele periode.
Op zo’n moment besef ik alleen nog maar harder hoe belangrijk het is om donor te zijn.
Ik ben benieuwd of ik ooit opgeroepen wordt om stamcellen of trombocyten te doneren.
Mijn man heeft ook wel even aan het idee moeten wennen, hij vindt het eng allemaal maar sinds dat hij de leukemie van dichtbij heeft meegemaakt bij de vriend van ons is hij bijgedraaid.
Wat goed dat de brief op de bus is!
Groetjes
Gien