donker eiken kast opknappen

vraagje… wie heeft er voor en na foto’s van het opknappen van hun donker eiken meubels? Ik wil ideetjes opdoen.



Ik krijg de donker eiken kast van mijn (net overleden) oma. Die kast is heel bijzonder, omdat ze daar altijd haar lekkers in had, en ons omaatje was een grote verwenkont… Je kon daar niet de deur uit gaan zonder koekjes, snoepjes of chocolaatjes op ofzo…

Ik wil die kast gaan gebruiken voor mijn taartspullen (die ik heeeeel veel heb) Maar donker eiken past niet heel erg in ons interieur.



Dus nu zoek ik inspiratie, do’s en don’ts en liefst (maar dat mag eventueel oo via pb hoor) met een kostenplaatje.



Voor de inspiratie hoef ik geen kast te zien, maar een stoel of tafel van donker eiken wat onder handen genomen is, vind ik ook leuk om te zien!



Bedankt alvast.

ja ik heb dat ook gedaan met een kast van mijn oma, maar ik weet niet hoe je foto’s moet plaatsen… kan ze wel mailen als je dat wil…

dat is heel fijn… ik pb je even mijn mailadres!

heb ze gemaild!!

Mijn ouders hadden ook van die donkerbruine eikenhouten meubels. Mijn vader heeft toen alle meubels kaal gekrabt met een verfkrabber/fohn. Daarna alles in de blanke lak. Dus nu lichtbruin eiken meubels.



Heb helaas geen foto’s.

Wij hebben een eiken tafel afgeschuurd en in de whitewashbeits gezet. Daarna een paar keer afgelakt met matte parketlak. Nu hebben we een whitewash tafel.

Gaat prima.

LBC heb je een foto van het eindresultaat?

hier is een foto van de betreffende kast:



Een collega van mij heeft zijn eiken houten kast zwart laten spuiten, het resultaat was echt verbazingwekkend mooi.

Ik vind hem zo ook mooi… :shifty:



Ben normaal ook niet van het donkere eiken, maar het misstaat zeker niet.

Wij hebben een koloniale teak jagerskast en die ga ik mat wit schilderen.

Ben nog moed aan het verzamelen, haha.

Als je je mailadres stuurt zal ik een foto maken en mailen.

Anneke, hij misstaat ook zeker niet, maar oogt wat te klassiek naar mijn zin. Maar voor nu houden we hem zo, en doen we inspiratie op… ik ga zeker niet overhaast die kast schilderen ofzo. Ik ben nu vooral op zoek naar ideetjes, want dat hij lichter gaat worden, dat is wel echt wat we willen. Maar hoe? Ik vind het wel mooi als de houtnerven nog zichtbaar blijven, en dan een beetje grijzig… dus niet dat hele warme of gelige wat eiken kan hebben… Maar ik vrees dat dat wel een heel gedoe gaat zijn.