Heeft iemand ervaring met dit middel?
Ik heb het door verloskundige voorgeschreven gekregen omdat de borstvoeding niet op gang komt door omstandigheden.
Het is toch een medicijn en ik ben er wat voorzichtig mee, anderzijds wil ik graag dat de borstvoeding slaagt, in plaats van dat ik er mee zou moeten stoppen.
Ik ben benieuwd naar ervaringen/info!
Domperidon is voor misselijkheid en algemene maagklachten :eh:
Ik ken domperidon niet van de borstvoeding, maar wel van waar het voor bedoeld is ; tegen misselijkheid.
Het is vrij verkrijgbaar bij de drogist, en ik heb het op advies van de huisarts een periode genomen toen ik vaak enorm misselijk was.
Het werkte snel en ik heb er nooit bijwerkingen van ervaren. Wat het verder doet voor de bv weet ik dus niet…
Maar over de (bij)werking van het middel zou ik me geen zorgen maken.
In het medicijnboek staat dat het een zelden voorkomende bijwerking kan hebben dat je meer prolactine gaat aanmaken en dat is een hormoon wat de melkproductie stimuleert.
In dat opzicht zou het in enkele gevallen wel een positief effect op de borstvoeding kunnen hebben…
Bij de waarschuwingen staat echter:
Domperidon gaat in geringe hoeveelheden over in de moedermelk. Toch wordt geadviseerd tijdens gebruik geen borstvoeding te geven, omdat bij zuigelingen de bloed-hersenbarrière nog niet volledig is ontwikkeld waardoor ze uiterst gevoelig zijn voor extrapiramidale effecten.
Eh, wat sassie zegt! :shock:
Is dus absoluut niet om de BV op gang te brengen… :naughty:
Mijn schoonzus gebruikte het idd ook voor de borstvoeding ja. Maar ik zou er zelf ook voorzichtig mee zijn en persoonlijk zou ik het niet gebruiken. Zoals hierboven staat, komt het toch in de melk terecht. Ik zou de natuur zn gang laten gaan. Extra vaak aanleggen.
Nog een andere bijsluiter:
De totale hoeveelheid domperidon die wordt uitgescheiden in de melk van vrouwen die borstvoeding geven, is naar verwachting niet meer dan 7 g per dag bij het hoogste aanbevolen doseringsregime.
Het is niet bekend of dit schadelijk is voor de baby.
Daarom wordt het geven van borstvoeding niet aanbevolen voor moeders die domperidon tabletten gebruiken.
Farmacotherapeutisch Kompas:
Zwangerschap/Lactatie
Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Er zijn tot dusver geen aanwijzingen voor schadelijkheid bij dierproeven.
Domperidon gaat in geringe hoeveelheden over in de moedermelk. Toch wordt geadviseerd tijdens gebruik geen borstvoeding te geven, omdat bij zuigelingen de bloed-hersenbarrière nog niet volledig is ontwikkeld waardoor ze uiterst gevoelig zijn voor extrapiramidale effecten.
Ik lees hier allemaal negatieve reacties…
Op borstvoeding.com staat volgens mij ook wel wat hierover, ff zoeken:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/nietgenoeg.html
Misschien staat er nog wel meer over op hun site…
Wat dan wel heel vreemd is, is dat ze zonder problemen domperidon uitschrijven aan baby’s van 2 weken oud en ouder. Mijn zoon krijgt vanaf die tijd 8 ml per dag (5 kg zwaar was hij toen), mijn dochter kreeg het ietsjes later, maar die zal niet zo heel veel zwaarder geweest zijn. Ik ken het dus verder ook als middel tegen misselijkheid en dat het de maaglediging versneld, maar heb toch ook wel vaker gehoord dat het voor de borstvoeding wordt gebruikt. Wellicht even je huisarts bellen voor wat meer informatie??
Het wordt niet zomaar voorgeschreven aan kinderen. Het is vrij verkrijgbaar voor volwassenen, maar voor zuigelingen is er een recept nodig. Daarnaast is er een maximale hoeveelheid van 2,4 mg/kg per dag.
Misschien dat er meer via borstvoeding komt en dat ze daarom het afraden?
Uit het kompass:
Waarschuwingen en voorzorgen:
Voorzichtigheid is geboden bij kinderen jonger dan een jaar. Bij prematuren en neonaten zijn de metabole functies en de bloed-hersenbarrière niet volledig ontwikkeld. Het risico op neurologische bijwerkingen, zoals slaperigheid of extrapiramidale stoornissen is bij deze groep groter. De initiële behandelduur is vier weken. Na deze vier weken de behandeling evalueren en beoordelen of de therapie voortgezet moet worden.
Ja dat zal het zijn, als volwassene neem je natuurlijk veel hogere doseringen. Weet wel dat onze ka het echt als eerste voorschrijft als je kind meer dan gemiddeld spuugt.
Misschien toch maar niet gebruiken en heel vaak aanleggen. Dan zou het toch ook wel op gang moeten komen (weet natuurlijk niet wat de omstandigheden zijn dat het nu niet op gang komt).
Misschien even contact opnemen met een lactatiekundige?
Ik heb contact opgenomen met een lactatiekundige deze vind het een goed idee gezien de omstandigheden er mee te beginnen en zegt dat het al jaren wordt voorgeschreven zonder problemen. Ook op borstvoeding.com staat dat het is om de melkproductie te stimuleren. Het is overigens voor mezelf en niet voor de baby, zoals ik hier ook lees.
Ik twijfel nog heel erg. Extra aanleggen e.d. gaat niet omdat ons meisje nog te zwak is om goed te kunnen drinken inmiddels loopt mijn productie alleen maar achteruit en ook door veel te kolven komt er maar erg weinig. Probleem is de start geweest, een te vroeg geboren kindje dat veel bijvoeding heeft gehad. Mijn dochter is dan ook maar 7 dagen oud.
Ik weet het even niet wat zinvol is. :think:
Ik heb het gebruikt om de BV bij M.artijn op te krikken en ben het op aanraden van de LK van het ziekenhuis gaan gebruiken. Het heeft mij enorm geholpen om snel weer genoeg voeding te krijgen. :thumbup:
Ik zou dus zeggen: DOEN!!!
Ik heb trouwens mijn productie ook door vnl. kolven weer op peil gekregen… M.artijn lag in het ziekenhuis en dronk slecht door nierproblemen.
ICL, fijn dat het jou zo goed geholpen heeft.
Ik heb met verschillende deskundigen contact opgenomen (lactatiekundigen, mensen van borstvoedingsorganisaties, borstvoedins.com, en de cursusleidster) deze zeggen allemaal hetzelfde. Volgens hen kan het geen kwaad, niet voor mij en niet voor de baby, stimuleert het de borstvoeding en is in mijn situatie blijkbaar wel aan te raden.
De verloskundige schrijft het ook niet voor niets uit, ik ben nu begonnen met de medicatie, had vanmiddag al 40cc terwijl ik tot nu toe niet meer dan 15 had. :thumbup:
Ik zou ook zeggen doen, als er zoveel deskundigen voor zijn!
Ik heb het wel vaker gehoord dat dit word gebruikt om op te krikken.
Mocht je er meer informatie over willen zou ik even op het borstvoedingsforum een berichtje plaatsen,
heb de ervaring dat je meer reactie’s krijgt van mensen die je probleem herkennen.
als laatste succes!!