domperidon als booster. ervaring gezocht

ik loop nu al een tijdje te kwakkelen met de borstvoeding, het cb adviseerde kunstvoeding bijvoeden maar dat zie ik niet zitten. ik heb nu meerdere malen contract gehad met een lactatiedeskundige en deze heeft domperidon aanbevolen.

zojuist een receptje opgehaald en door de bijsluiter gespit, maar er staat in dat dit niet met borstvoeding gegeven mag worden? ik heb wel begrepen dat het oorspronkelijk tegen misselijkheid is, maar er staat het niet aanbevolen word voor moeders die borstvoeding geven… dat maakt me even in de war.

het heet Domperidon Mylan 10mg en ik zou 2x daags 1 tablet moeten nemen. wie heeft hier ervaring mee?

Het is een geneesmiddel dat als bijwerking een verhoogde productie van het hormoon prolactine heeft. Hier kun je er meer over lezen:

bv.com-domperidon1

bv.com-domperidon2

Borstvoedingorganisatie LLL-Echt te weinig melk/domperidon.

Op http://www.borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, vind je vast ervaringsverhalen :thumbup:

dat was mijn eerste gedachte, domperidon is tegen misselijkheid…misschien zou ik toch eerst met mijn huisarts overleggen

ik heb het uiteraard geadviseerd gekregen van de lactatiedeskundige en de huisarts heeft het receptje geschreven

@natasja wrote:

dat was mijn eerste gedachte, domperidon is tegen misselijkheid…misschien zou ik toch eerst met mijn huisarts overleggen

ja klopt, ik heb dit middel ook gekregen een keer toen ik erg misselijk was een hele week lang. (dit was niet tijdens het zwanger zijn…)

Ik vind het anders maar raar dat je dat hebt gehad hiervoor hoor, kun je morgen niet bellen hierover?

ik heb her en der al wat antwoorden gehad en begrepen dat het normaal is als niets anders helpt om je productie omhoog te brengen. het is dit of kunstvoeding (bij) gaan geven, dat lost gewoon niet het probleem op, ze moet gaan groeien en het liefste van mamamelk

@Rooike wrote:

@natasja wrote:

ja klopt, ik heb dit middel ook gekregen een keer toen ik erg misselijk was een hele week lang. (dit was niet tijdens het zwanger zijn…)

Ik vind het anders maar raar dat je dat hebt gehad hiervoor hoor, kun je morgen niet bellen hierover?

Waarom is dat raar?

Weet je dat ze bloeddrukverlagers ook als weeënremmers toepassen?

Het is heel bekend hoor dat dit middel kan helpen met je productie :slight_smile:

@~Melanie~ wrote:

@Rooike wrote:
@natasja wrote:

Waarom is dat raar?

Het is heel bekend hoor dat dit middel kan helpen met je productie :slight_smile:

Nou ik zal vast niet de enige zijn die dat niet weet en dat raar vind.

Ik ben geen wandelende medische encyclopedie.

Als het in de bijsluiter staat dat je dat niet mag gebruiken?

Kan ik dat niet raar vinden dan of moet ik de bijsluiter maar negeren?

Vind dat raar ja dat een arts dat dan voorschrijft…

@Rooike wrote:

@~Melanie~ wrote:
@Rooike wrote:
@natasja wrote:

Waarom is dat raar?

Nou ik zal vast niet de enige zijn die dat niet weet en dat raar vind.

Ik ben geen wandelende medische encyclopedie.

Als het in de bijsluiter staat dat je dat niet mag gebruiken?

Kan ik dat niet raar vinden dan of moet ik de bijsluiter maar negeren?

Vind dat raar ja dat een arts dat dan voorschrijft…

Nee, geen enceclopedie maar als je bijvoorbeeld op sites zoals bv.com bekend bent of met lactatiekundigen omdat je productie maar niet omhoog wil dan kun je dit soort info dus vinden.

daar ben ik idd niet bekend, maar dan nog… vind ik het raar dat een arts het voorschrijft terwijl het niet mag…

En dan als booster???

Misschien is het zo dat het in de bijsluiter staat dat het niet kan ómdat het de productie opvoert?

Wat ik zei van die bloeddrukverlagers he daar staat vast ook niet bij in de bijsluiter dat het weeën remt.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de arts die het voorschreef bekend is met het middel en het juist daarom voorschrijft aan de ts :slight_smile:

@Rooike wrote:

daar ben ik idd niet bekend, maar dan nog… vind ik het raar dat een arts het voorschrijft terwijl het niet mag…

En dan als booster???

Dat ligt er ook aan hoe het in de bijsluiter staat. Staat het er hard ‘het mag niet’ of is het ‘af te raden’ of ‘het gaat over in de moedermelk’. Dat zijn 3 manieren waarop het lijkt alsof het niet mag, maar alleen de eerste is echt hard.

Bovendien dekken medicijnproducenten zich altijd in. Ik heb al genoeg medicijnen gehad waar in de bijsluiter stond dat het niet kon, maar waarbij in de dikke encyclopedie van de apotheker stond dat het wel mag.

Als een lactatiekundige het adviseert, de huisarts dit ondersteunt en een recept uitschrijft en de apotheker geeft het mee (en die controleert altijd) dan lijkt het me dat wel voldoende gecontroleerd door mensen die ervoor hebben gestudeerd…

@Rooike wrote:

En dan als booster???

Ik sluit me er ook bij aan…ik vind het ook een beetje raar eigenlijk.

Bij weeenremmers vind ik het absoluut een ander verhaal. Dan lig je in het ziekenhuis, sta je onder controle en dan is het van levensbelang. Ik vind die situatie niet vergelijkbaar.

je mag bepaalde medicijnen niet tijdens bv periode of alleen in overleg met huisarts

misschien bedoelen ze ermee dat je het niet zomaar mag innemen tegen misselijkheid tijdens bv periode omdat dan de bv extra gestimuleerd word en als je dan al behoorlijk wat bv produceerd dat je dan kans hebt dat het overgestimuleerd word

en dat het dus wel mag als je teweinig aan maakt om zo de bv een booster te geven

maar als je het niet vertrouwd zou ik even je huisarts bellen of de apotheek die kunnen je ermee helpen

kijk dit vond ik bij apotheek.nl over domperidon in hun bijsluiter

Problemen bij borstvoeding

Het duurt ongeveer vijf dagen voor aanmaak van moedermelk goed op gang is gekomen. Door de baby vaak te laten drinken, kunt u de melkklieren stimuleren.

De aanmaak van melk wordt gestimuleerd door het hormoon prolactine. Prolactine komt vrij uit een klier in de hersenen (de hypofyse). Hoe meer prolactine vrij komt, hoe meer moedermelk wordt gemaakt.

Een tekort aan moedermelk kan ontstaan als de baby te weinig drinkt. De aanmaak van melk wordt dan onvoldoende gestimuleerd. Een oorzaak voor te weinig drinken is als de melk te moeilijk vrijkomt.

U kunt de melkproductie en het vrijkomen van de melk stimuleren door de baby vaak aan te leggen. Vraag uw verloskundige, kraamverzorger, het consultatiebureau of een lactatiekundige om een instructie als de baby niet goed kan drinken. Huidcontact met de baby bevordert ook borstvoeding.

Door warme kompressen of een warme douche verwijden de melkkanaaltjes zich, waardoor de melk ook makkelijker vrijkomt.

Zorg dat u ook zelf genoeg drinkt. Minimaal een glas vocht per borstvoeding.

Mochten deze maatregelen niet helpen, dan kan de arts domperidon voorschrijven. Het stimuleert de afgifte van prolactine, waardoor er meer melk wordt gemaakt.

@natasja wrote:

@Rooike wrote:

En dan als booster???

Bij weeenremmers vind ik het absoluut een ander verhaal. Dan lig je in het ziekenhuis, sta je onder controle en dan is het van levensbelang. Ik vind die situatie niet vergelijkbaar.

Dat is bij een huisarts net zo, die schrijft ten eerste niet zomaar iets voor zonder dat het veilig is en je valt dus weer terug op die huisarts als er iets is met je medicatie.

Als het bij lactatiekundigen, huisartsen en apotheken bekend is dat dit middel werkt en gewoon kan dan is het raar om te stellen dat het niet mág.

er staat trouwens idd inde bijsluiter dat het overgaat in de moedermelk, niet dat het schadelijk zou zijn voor de baby.

ik kan de huisarts wel gaan bellen, maar die heeft het voorgeschreven, neem aan dat ze wel weet wat mag en wat niet.

@~Melanie~ wrote:

@natasja wrote:
@Rooike wrote:

En dan als booster???

Dat is bij een huisarts net zo, die schrijft ten eerste niet zomaar iets voor zonder dat het veilig is en je valt dus weer terug op die huisarts als er iets is met je medicatie.

Als het bij lactatiekundigen, huisartsen en apotheken bekend is dat dit middel werkt en gewoon kan dan is het raar om te stellen dat het niet mág.

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat weeenremmers geen keuze zijn. Als je kind te vroeg komt, dan kan dat grote gevolgen hebben. Dat is niet iets wat je zomaar neemt.

Voor borstvoeding zijn er meerdere manieren, ik zou niet zomaar een medicijn daarvoor nemen, ook dat komt in je borstvoeding terecht. En domperidon heeft weer bijwerkingen voor andere dingen. Ik vond het gewoon een beetje vreemd dat je een middel gaat nemen om de ‘bijwerking’ ervan mee te krijgen. :think:

tuurlijk denkt een huisarts over de veiligheid, maar uit ervaring kan ik vertellen dat meningen van huisartsen en ziekenhuisartsen loodrecht tegenover elkaar kunnen staan.

Maar daarbij, iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij wil of wat goed voelt natuurlijk. Daar wil ik mij zeker niet mee bemoeien. :wink:

@natasja wrote:

Ik vond het gewoon een beetje vreemd dat je een middel gaat nemen om de ‘bijwerking’ ervan mee te krijgen. :think:

Dat gebeurt in medicijnenland heel vaak! Mijn dochter krijgt al goed 1,5 jaar elke dag een anti-bioticum tegen tuberculose. En dat heeft ze echt niet! Maar bijwerking van het medicijn is dat het jeukklachten vermindert bij verstoorde leverfuncties. Dat staat niet eens beschreven in de bijsluiter, maar de leverarts schrijft het dus wel om die reden voor... raar maar waar!