Ik wil het liefst zelf de fruit en groentehapjes maken. Volgende hapje gaat een wortelhapje worden. Omdat ik zelf geen wortel eter ben vroeg ik me het volgende af:
Ik zag in de supermarkt alleen verschillende soorten penen? is dat ook goed?? :oops:
de winterwortel schijnt lekker zoet te zijn van horen zeggen
Waspeentjes kan ook hoor. Dat zijn voorgeschrapte bospeen. Eigenlijk zijn alle worteltjes in principe zoetig van smaak.
Al eens gedacht aan pot of blik? Scheelt koken etc, pureren en warmmaken, per portie in te vriezen, of wanneer je zou willen Rapleyen warm maken en voorzetten :mrgreen: (hmmm valt het op dat ik ook HELEMAAAAL geen worteltjes lust en spruitjes etc komen mijn mond ook niet in… :silenced: )
@Rhiannon wrote:
Al eens gedacht aan pot of blik? Scheelt koken etc, pureren en warmmaken, per portie in te vriezen, of wanneer je zou willen Rapleyen warm maken en voorzetten :mrgreen: (hmmm valt het op dat ik ook HELEMAAAAL geen worteltjes lust en spruitjes etc komen mijn mond ook niet in… :silenced: )
rhi heb je die potjes met wortelen wel eens geproefd? :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :thumbdown: :thumbdown:
en dan de potjes met bloemkool getverderrie ik kan me indenken waarom baby’s het net zo hard weer uitspugenhet zal wel niet voor elk kindje opgaan,maar brrrrrr wat smerig zeg :lol:
Ik ben dus zo een gek en ik proef eerst voordat ik t aan Jana geef :sick:
Ik vraag me werkelijk af, wat er nu in die potjes zit hoor, want als ik nou een wortel neem en die kook, en pureer smaakt dat 1000 keer lekkerder dan een potje wortel of welke groente dan ook.
Ze zeggen er word niks aan toe gevoegd, maar waarom smaakt t dan zo vies haha.
Ik maak bijna alle groenten zelf ook de recepten waar aardapppel en vlees in zitten maak ik zelf, en tot nu toe eet ze echt alles wat ik haar voorzet.
Fruit neem ik wel af en toe een potje van mee, en de lasagna van de friso voor 6 maanden en ouder pak ik wel eens uit potje omdat ze dat zo lekker vond :thumbup:
Maar om op de vraag terug te komen, ik pak soms die zakjes met voorgewassen en geschrapte wortletjes kook die en dan doe ik ze met de keuken machine fijnmalen.
Ik geef altijd wat we zelf ook eten, ik ben heel zoutarm gaan koken aangezien we met een vaatje zout op tafel ook een heel eind komen en op die manier hebben ze hier altijd met de pot meegegeten.
Alleen als we pittig eten of iets eten wat Nina niet mag hebben maak ik iets apart klaar.
En ik prak, hier géén staafmixer/keukenmachine/opvolgmelk door het eten of weet ik veel wat.
Wij Rapleyen ook dus als we sperzieboontjes eten krijgt ze een hapje prak en tussendoor een sperzieboon in haar hand zodat ze weet wát ze eet en dat werkt erg goed.
Ik ben met Ryan toendertijd verschrikkelijk op mijn muil gegaan…die had stukjesgruwel en lustte dus geen vers eten, hij heeft tot hij twee was alleen maar de 6 maanden potjes willen eten…
Nu met Nina zie ik echt verschil, ze lust alles wat ik haar voorschotel en leert ook de structuur van de verschillende maaltijden kennen.
Ik lees hier op kok héél vaak dat moeders apart koken, zie ook sites zoals keukenkikker voorbijkomen en het boek Opperdepop maar die recepten zijn toch dingen die je normaal in het dagelijks leven niet voor de rest van het gezin klaarmaakt toch?
Hoe doen jullie dat dan als je kindje na een jaar wel ineens met de pot mee moet gaan eten?
Dit is géén kritiek/aanval he, pure interesse :-*
Ik maak veel potjes apart, omdat we best vaak rijst eten, met indische gerechten en daar gaat nog al wat sambal en noflook doorheen, die dagen krijgt ze dan wat ik voor haar gemaakt heb.
Toen wij van de week wortelenstampot gegeten hebben heeft ze gewoon met ons mee gegeten, met gehaktbal en alles :mrgreen:
@Mellie wrote:
Ik lees hier op kok héél vaak dat moeders apart koken, zie ook sites zoals keukenkikker voorbijkomen en het boek Opperdepop maar die recepten zijn toch dingen die je normaal in het dagelijks leven niet voor de rest van het gezin klaarmaakt toch?
Hoe doen jullie dat dan als je kindje na een jaar wel ineens met de pot mee moet gaan eten?
Dit is géén kritiek/aanval he, pure interesse :-*
Onze zoon is 6,5 maanden dus meeeten kan nog niet. Op die site en in het boek staan leuke recepten voor hem, zodat ik niet steeds hetzelfde voorzet. Ook vlees hoeft hij niet iedere dag en in 6+ potjes zit bijna altijd vlees.
En in het boek Opperdepop staan lekkere recepten voor de kleintjes. Eenvoudig en ook lekker voor onszelf :thumbup:
Ik heb, toen Lissa 6 maanden was, aparte maaltijden voor haar gekookt (vers), gepureerd (eerst fijn, dan steeds wat grover) en ingevroren. Dat ging prima. Naarmate ze beter leerde eten kreeg ze gewoon stukjes vlees en groente van ons en ze is nu een heerlijke eter. Ze geeft zelf keurig aan wat ze wel en niet wil en zoals elk kind heeft ze ook momenten dat ze helemaal niks wil.
Probeer de laatste 5 minuten als je waspeen kookt een appel mee te koken. Maakt het hapje net ff lekkerder, Lissa was er gek op!
Diaan echt geen flauw idee wat er in die potjes gaat idd! Als ik zelf worteltjes maak, zelfs die uit blik of pot (je weet wel voor ‘grote mensen’ oa die met die groeten van hak :mrgreen: ) dan is het redelijk neutraal van kleur…de ‘babyprutpotjes’ is bijna een garantie voor een oranje kind…grappig als er iets met voetbal is maar verder :silenced:
Heb zelf ivm een tripje narcosetandarts met veel hak en breekwerk 2 dagen lang babyprut gegeten en moet eerlijk zeggen kleine meis Jana heeft wel gelijk wat betreft de lasagne hihi. Die is goed eetbaar en zo is er nog 1tje met couscous geloof ik dat het was. :thumbup: Heb er iig op ‘overleeft’ :mrgreen:
Maar snap idd nog steeds niet hoe of wat met geen toevoegingen want hoe ze het allemaal zo ranzig kunnen krijgen… :silenced:
Kleine man hier begint langzaam te Rapleyen, vind bv banaan best boeiend en krijgt er ook wat van weg, worteltjes krijgt hij ook zo in het handje en dan gaat dat handje ook naar het mondje. En om eerlijk te zijn…vind het minder soppen dan met gepureerd wat toch uitgespuugt wordt. Het is makkelijker om stukjes wortel op te ruimen dan wortelprut. Wil overigens ook niet weten wat het met mijn gestucadoorde muren gaat doen als het daar op terecht zou komen hahaha.
@cees77 wrote:
@Mellie wrote:Ik lees hier op kok héél vaak dat moeders apart koken, zie ook sites zoals keukenkikker voorbijkomen en het boek Opperdepop maar die recepten zijn toch dingen die je normaal in het dagelijks leven niet voor de rest van het gezin klaarmaakt toch?
Dit is géén kritiek/aanval he, pure interesse :-
Onze zoon is 6,5 maanden dus meeeten kan nog niet. Op die site en in het boek staan leuke recepten voor hem, zodat ik niet steeds hetzelfde voorzet. Ook vlees hoeft hij niet iedere dag en in 6+ potjes zit bijna altijd vlees.
En in het boek Opperdepop staan lekkere recepten voor de kleintjes. Eenvoudig en ook lekker voor onszelf :thumbup:
Maar waarom kan dat niet? Eet je alleen maar dingen die hij niet mag dan?
Als wij bloemkool aten dan haalde ik een stukje bloemkool en een stukje aardappel uit de pan, prakte dat en dat kreeg ze, gewoon een klein beetje om te proeven en zo deed ik dat met meer gerechten.
Niet om te discussieren hoor maar ik snap het niet :-
Nu moet ik bekennen, wij eten ook vaak dingen die Lucas niet kan eten.
Pasta’s, tortilla’s, nasi, gebakken aardappeltjes, aardappelovenschotels, etc.
Ik ben niet zo’n aardappels-groente-vlees mens.
Voor Robins destijds kookte ik 1 keer per week, en vroor dat in. Maar dan at hij 7 dagen hetzelfde, en dan weer 7 dagen wat anders.
Robin heeft ook nooit moeilijk gedaan met eten, dus dat scheelt.
Lucas eet mee wat hij kan, en voor de rest een potje.
Bij Robin had ik nóóit potjes, maar toen was ik een thuismoeder, nu werk ik, en merk ik dat ik ze nu wel handig vind af en toe…
Mel ik vermoed dat er hier bij ons thuis ook wat regelmatiger voor de kleine apart gekookt zal gaan worden. Wij zijn bv nogal van de buitenlandse keuken, vaker nasi, bami, pittige gerechten. Nu komt er hier ook wel eens witlof, asperges (oooh daar kijk ik al zoo naar uit :drool: ), broccoli etc in natuurlijk maar dan ben ik relatief makkelijk en zou dan gewoon ietsje meer maken en invriezen. Apart koken voor onze kleine man lijkt me niet echt handig, want ooit zal hij ook moeders en vaders kook’kunst’ moeten gaan waarderen. :shifty:
Wat ik ws wel ga doen, kijk meer broccoli in de vriezer is handig, maar niets erbij is ook zo wat. Maar bami en nasi heeft toch een neutrale ‘pasta/rijst’ basis dus daar kan ik altijd ook wat van apart houden. Vanaf wanneer mogen kids eig wat meer gekruid eten? Iig ruim over de 1 lijkt me of moet ik eerder richting de 2 denken?
Rhi, als je de groenten uit blik of pot klaarmaakt moet je er wel op letten dat er geen zout is toegevoegd hè? Meestal zit er namelijk nog wel flink want zout doorheen.
Ik deed het net als Mel. Met de pot mee. Als ik had gekookt en er bleef iets over (bijna dagelijks) dan doe ik dat ik portiebakjes voor in de vriezer. Nu nog steeds! Als wij dan iets aten dat de kleine nog niet mocht, dan kon ik zo een bakje uit de vriezer pakken. NU nog dus, mijn hele onderste vriesla is voor de bakjes voor de dames. Als A moet werken 's avonds en ik heb geen zin, kan ik zo iets voor ze pakken. Ideaal!
Ow en wb je vraag, als ze een jaar zijn mogen ze met de pot mee hoor. Whatever you want! Maar goed, het blijft altijd wel wat oppassen met zout, maar dat geldt ook voor volwassenen natuurlijk.
Ja thnx Mar dat zout is idd een goeie om op te letten. Ben zelf qua smaakmaker al meer van de ketjap etc en bijna overal zijn wel ‘zoutarme/loze’ varianten van zoals oi dat gele potje kan niet op de naam komen :wall:
*gaat sparen voor een vriezer :mrgreen: *
Ik werd zelf destijds enorm door Gemma op mijn vingers getikt toen ik Senna met smaak aan wortelen uit blik liet happen. Keek op dat blik en er was inderdaad flink zout aan toegevoegd. Nu had ik eens zitten speuren op de site van HAK en volgens mij zit er bij hun wortelen blik geen zout. Maar goed…
Maf he, zal wel iets met het conserveren te maken hebben. En dan te bedenken dat bijna iedereen er daarna nog meer zout op plempt :o
Ik speur iig weer alle potten en blikken af! :thumbup: