Dokument -Machteloos

Laatst was het ook onderwerp bij Rondom Tien en zat ook het locatiehoofd van parkwijk daar enzo.

En er zaten een jongen en een meid van denk ik begin 20 en volgens mij beide kinderen van ouders met een verstandelijke beperking.

Dat meisje was afgestudeerd ed maar gaf wel aan dat ze dingen miste waar een ander iemand ouders voor had. Ze kwam altijd soort van de koude kermis thuis.

Ging ze naar haar vader om hem uit te nodigen voor afstuderen - oh maar die avond moet ik bowlen. Begrijpelijk antwoord vanuit iemand als die vader, minder leuk voor die dochter. Beetje vergelijkbaar als de opmerkingen van die blinde ouders - maar ze heeft toch een mooie fiets met aanhanger :roll:

Een voorstel was daar om mensen met een verstandelijke beperking met een kinderwens eerst een week voor zo’n pop te laten zorgen die gaat huilen ivm schone luier en als het 'honger’heeft enzo. Een man had zijn zusje een weekend voor zijn zoontje laten zorgen (onder zijn toezicht) - moest ze alles doen, na 24 uur had ze er echt geen zin meer in.

hihi rood met blauwe ogen - heeeeel antiliaans :mrgreen:

Ik werk op een kortverblijf huis, en een tijdje terug is bij een tienermoeder met een verstandelijke beperking haar kindje weggehaald, ze heeft toen zelf contact gezocht met de telegraaf, en er heeft een heel stuk in de krant gestaan met een grote foto van haar, waarop zij weer een foto van haar kindje vast heeft. In het artikel kwam maar beknopte info naar voren, zodat het misschien lijkt alsof het niet had hoeven gebeuren dat het kind weggehaald werd, ook vertelde ze dat mijn collega's hier voor gezorgd hadden.
Ik hoop dan maar dat mensen met een normaal niveau daar doorheen kunnen kijken. Er gaat echt vanalles aan vooraf voor een kind weggehaald wordt, sowieso kunnen wij zo'n beslissing niet nemen, een gezinsvoogd zorgt daarvoor, en daarvoor moet ook een rechterlijke uitspraak plaatsvinden.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat de gezinsvoogd altijd handelt in het belang van het kind, en niet in het belang van de moeder.

Heftig,maar zo waar..
Zo'n krantenkop staat dan wel..maar het verhaal er achter is vaak veel groter dan geprint staat...

@mandy_d. wrote:

Ik werk op een kortverblijf huis, en een tijdje terug is bij een tienermoeder met een verstandelijke beperking haar kindje weggehaald, ze heeft toen zelf contact gezocht met de telegraaf, en er heeft een heel stuk in de krant gestaan met een grote foto van haar, waarop zij weer een foto van haar kindje vast heeft. In het artikel kwam maar beknopte info naar voren, zodat het misschien lijkt alsof het niet had hoeven gebeuren dat het kind weggehaald werd, ook vertelde ze dat mijn collega’s hier voor gezorgd hadden.

Ik hoop dan maar dat mensen met een normaal niveau daar doorheen kunnen kijken. Er gaat echt vanalles aan vooraf voor een kind weggehaald wordt, sowieso kunnen wij zo’n beslissing niet nemen, een gezinsvoogd zorgt daarvoor, en daarvoor moet ook een rechterlijke uitspraak plaatsvinden.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat de gezinsvoogd altijd handelt in het belang van het kind, en niet in het belang van de moeder.

Heftig,maar zo waar…

Zo’n krantenkop staat dan wel…maar het verhaal er achter is vaak veel groter dan geprint staat…

Moet een beetje denken aan het verhaal van baby Hendrikus, waarbij de (zwakbegaafde) ouders via Hart van Nederland of zo hun verhaal hadden gedaan over hoe hun kind uit huis was geplaatst. Verontwaardiging alom, ook hier op kok. Maar als er blijkt dat het met een kind echt helemaal mis gaat, dan is daar ook weer meteen dat wijzende vingertje naar de instanties die het kind hadden moeten redden, want er was immers bekend dat er problemen waren :?

Het geeft wel aan hoe lastig de materie is.

Vond dat in Machteloos bij het gezin van Melanie vooral heel duidelijk. Op een gegeven moment is zo duidelijk dat zij echt neit in staat zijn haar een fijen veilgie warme gezonde gezinssituatie te bieden, maar als ze dan daadwerkelijk uit huis wordt geplaatst, damn dat raakt dan toch heel erg…

Dat gezin met babietje Casper maakt weer duidelijk dat een eenduidig antwoord over dit soort mensen bv verbieden kidneren te laten krijgen, niet te doen is. Deze mensen pikken met de nodige hulp het namelijk wél heel aardig op (hoewel…‘prachtig’ shot overigens waarin zei zegt dat ze gezondheid het allerbelangrijskte vind voor haar kind, terwijl ze een sigaret in haar hand heeft, kind zit op de achtergrond…).

En die Patricia, tja, die haalt wel heel wat woede in me naar boven moet ik zeggen…

@fiep klophout wrote:

Dat gezin met babietje Casper maakt weer duidelijk dat een eenduidig antwoord over dit soort mensen bv verbieden kidneren te laten krijgen, niet te doen is. Deze mensen pikken met de nodige hulp het namelijk wél heel aardig op (hoewel…‘prachtig’ shot overigens waarin zei zegt dat ze gezondheid het allerbelangrijskte vind voor haar kind, terwijl ze een sigaret in haar hand heeft, kind zit op de achtergrond…).

En die Patricia, tja, die haalt wel heel wat woede in me naar boven moet ik zeggen…

Ja, dat vond ik ook een “mooi” shot, met een rookwalm voor haar gezicht zeggen dat ze de gezondheid van haar kind het allerbelangrijkste vind :shock: :wink:

Ik ga rondom tien eens bekijken…

@fiep klophout wrote:

@mandy_d. wrote:
Ik werk op een kortverblijf huis, en een tijdje terug is bij een tienermoeder met een verstandelijke beperking haar kindje weggehaald, ze heeft toen zelf contact gezocht met de telegraaf, en er heeft een heel stuk in de krant gestaan met een grote foto van haar, waarop zij weer een foto van haar kindje vast heeft. In het artikel kwam maar beknopte info naar voren, zodat het misschien lijkt alsof het niet had hoeven gebeuren dat het kind weggehaald werd, ook vertelde ze dat mijn collega’s hier voor gezorgd hadden.

Ik hoop dan maar dat mensen met een normaal niveau daar doorheen kunnen kijken. Er gaat echt vanalles aan vooraf voor een kind weggehaald wordt, sowieso kunnen wij zo’n beslissing niet nemen, een gezinsvoogd zorgt daarvoor, en daarvoor moet ook een rechterlijke uitspraak plaatsvinden.

Heftig,maar zo waar…

Zo’n krantenkop staat dan wel…maar het verhaal er achter is vaak veel groter dan geprint staat…

Moet een beetje denken aan het verhaal van baby Hendrikus, waarbij de (zwakbegaafde) ouders via Hart van Nederland of zo hun verhaal hadden gedaan over hoe hun kind uit huis was geplaatst. Verontwaardiging alom, ook hier op kok. Maar als er blijkt dat het met een kind echt helemaal mis gaat, dan is daar ook weer meteen dat wijzende vingertje naar de instanties die het kind hadden moeten redden, want er was immers bekend dat er problemen waren :?

Het geeft wel aan hoe lastig de materie is.

Vond dat in Machteloos bij het gezin van Melanie vooral heel duidelijk. Op een gegeven moment is zo duidelijk dat zij echt neit in staat zijn haar een fijen veilgie warme gezonde gezinssituatie te bieden, maar als ze dan daadwerkelijk uit huis wordt geplaatst, damn dat raakt dan toch heel erg…

Ik denk dat we met dezelfde ogen hebben zitten kijken. Ik herken je punt.

Gezin Melanie. Op het aller,allerlaatste moment keert pa om en wil ineens wel meewerken. Te laat. Maar plaats deze roep eens in een krant.

“wij wilde meewerken,maar zomaar ineens werd ze weggehaald”

Dit zijn reeele situaties…je kon de emotie van die groepswerken ook duidelijk zien. Vooral toen ze over haar eigen moederschap begon. Er wordt wel eens gezegd dat hulpverleners alles kunnen zien, overal doorheen kunnen prikken…helaas…hier zag je heel mooi dat ook deze medewerker maar een gewoon mens was.

Ja…die opmerking over de gezondheid van haar kind. Ik zei op precies dat moment tegen mijn man “beetje rare opmerking om te maken als je met een sigaret naast je kind zit”.

Patricia maakte mij ook boos…maar eigenlijk meer,omdat het al haar 5e kind was…ik begrijp niet dat het zover kan komen…

3 uit huis, 1 nog in overweging en de 5e bekijken we wel…

Je geeft iemand die al zeer beperkt is dan wel steeds de hoop dat ze deze wel mag houden.

Ze verzochten haar om een bloedtest ivm drugsgebruik. Dat weigerde ze…“nee,anders halen jullie deze ook bij me weg” M.a.w. ze wist de uitslag al,maar kan zich niet verplaatsen in de gezondheid van haar ongeboren beeb.

Baby Hendrik ja…als je dan terugziet onder welke voorwaarde de rechter de baby thuis liet wonen “full-time camera, elke dag hulp in huis en 3 dagen opvang buitenshuis”. Klinkt mooi,maar onhaalbare situatie om dat voor iedere ouder te doen waarbij de zorgen groot zijn.

De opmerking van Patricia in aflevering 1.

“Nee hierna wordt ik niet meer zwanger 5 kinderen is genoeg, anders lijk ik wel een weggeefmoeder ofzo” :silenced:

Treurig heel treurig :frowning:

A zei, toen we de tv uit deden: ‘Je gaat nu wel gewoon lekker slapen hè?’ Ik kán dat namelijk niet… Het grijpt me zó aan. De machteloosheid bij de hulpverlening, de ouders die er simpelweg niet toe in staat zijn, de arme kinderen… Een uithuisplaatsing ís simpelweg niet altijd te beste te bewandelen weg… Maar soms is er gewoon geen beter alternatief. Heel, heel heftig…

Vwb je andere punt, het lijkt me vreselijk als je 100% onschuldig in zo’n instelling wordt gegooid. De wanhoop, daar zou ik niet mee om kunnen gaan ben ik bang…

Ik had deel 1 gezien… deel 2 volkomen vergeten totdat ik dit topic zag. Net even online gekeken.

Heftige situaties hoor. De hoop en wil die er dan ineens wel is bij de ouders van Melanie… terwijl de medewerkers daar eigenlijk al weten dat die hoop tevergeefs zal zijn… dat ze wel willen maar het nooit zullen kúnnen :frowning:

De ouders van Casper die het best aardig doen (inderdaad, die sigaret viel me ook meteen op… ) maar hun dochtertje wel moeten missen. En hun eigen besef dat ze wel op een dunne grens balanceren. Maar tot nu toe blijven ze overeind.

Ik denk idd dat het heeeeeel moeilijk is om het ‘goed’ te doen als hulpverlener. Wanneer maak je de goede beslissing? Wanneer krijgt iemand nog een kans? Wanneer beslis je dat iemand genoeg kansen heeft gehad? pffffff ben blij dat ik er niet over hoef te beslissen.

Machteloos is wel een goede omschrijving voor álle partijen die betrokken zijn… misschien wel vooral voor de kinderen.

jeeteje wat heftig…

bij mij komt meteen weer het idee op dat het toch echt heel goed is om aan pleegzorg te doen!

@fiep klophout wrote:

@kaboutertje wrote:
Echt stom toevallig heb ik vanavond de twee uitzendingen achter elkaar gekeken, ben echt erg onder de indruk,…

ga het even op mij laten inwerken allemaal, heb er zat ideeën over.

Ik dacht,… even ter ontspanning in de hk kijken op kok en wat zie ik,… dit topic,…

sorry… :shifty:

(ik heb net Ganja Queen op Canvas zitten kijken, over de Australische Shapelle Corby ,die op het vliegveld op weg naar Bali werd betrapt met 4,5 kilo wiet in haar tas. Ze heeft levens-lang gekregen ondanks dat iedereen buiten Bali om denk ik heel grote twijfels heeft of ze schuldig is en niet gewoon gebruikt is door deze of gene drugsdealer

Dat verhaal hakte er ook wel in, wtf, het zal je maar gebeuren he, ga je op vakantie en voor je het weet zit je voor de rest van je leven in een vre-se-lijk-e gevangenis vast…een proces dat ver af staat van wat wij in nl bv eerlijk zouden vinden…brrrrr Totaal andere docu, maar eentje die ook wel wat ontspanning vereist na het kijken…)

Ik schreef dit omdat er dus blijkbaar meer mensen waren die onder de indruk waren van de uitzending,… was ik wel blij om zeg maar. Dit soort dingen grijpen mij namelijk altijd erg aan, je VOELT gewoon zelf die machteloosheid van die begeleiders en wilt het liefste persoonlijk allemaal prikpillen gaan uitdelen,…

Ff kokken ter ontspanning was idd nodig na al dit heftigs.

Ik zag dit topic hier in de HK en las ook al jullie kijk ervaringen! herkenning dus,…

Misschien had ik dat even beter moeten toelichten. Maar wat ik al schreef,… ik keek hier direct na het kijken van beide uitzendingen achter elkaar,… was denk ik iets te veel onder de indruk.

Vandaag moest ik er overigens nog steeds veel aan denken.

jullie ook?

Nou…weet je…nee, ik moest er daarna eigenlijk niet veel meer over na te denken. Wat me aangreep was puur hoe mooi en reeel deze uitzending gemaakt is. Dat ook de persoonlijke mening en emoties van de begeleiders meegenomen zijn. Ik zie ze nooit in actie zeg maar…wel eens goed om te zien.

Maar idd ook de machteloosheid van alle partijen…

Nee, ik neem dit niet mee. Heb het gezien, voelde het inderdaad even binnenkomen,maar daarna is het afgesloten (voor hoever ik dat soort dingen afsluit). Leuk dat het nu op TV is,maar ken deze verhalen…ook zonder de camera. Weet dat het elke dag doorgaat…en dat kan ik ook niet meenemen…

Het bestaat, het gebeurt…en of het nu altijd goed is of niet, er KAN tenminste iets mee gedaan worden. Denk je eens in dat dat niet zo zou zijn…

Ik heb het niet gezien, ik denk dat ik het nog wel terug ga kijken. Vorige week ging de discussie in Rondom 10 ook hierover en toen werd er verwezen naar dit programma. Wellicht aardig om ook dat terug te kijken via uitzending gemist