Dodenherdenking

Wij stonden dit jaar met zn allen (mijn kinderen, mijn moeder en ik) bij het monument hier in het dorp.

Het lukte mijn dochter wonderwel om stil te zijn die 2 minuten.

En vooral mijn zoon vindt dit heel belangrijk (zei tijdens het eten “mama als jij ooit te oud bent om daar heen te gaan dan ga ik wel voor jou!”).

Ik vind dit wel iets om mee te geven aan de kinderen.

Nu snapt de jongste er nog niet echt iets van, maar mijn oudste weet wel een beetje wat oorlog is en ook dat het vroeger in ons land was enzo.

Wij zijn ook altijd stil. De vlag hangt uit.



Uit respect voor diegene die zijn gesneuveld, tijdens welke oorlog/missie dan ook. En dat zal ik ook zeker mn kinderen meegeven, vind dat 't er bij hoort. Nu en over jaren.



Ieder jaar weer kippenvel bij de Last Post.



volgens mn schoonvader is het in NL niet de officiele last post , maar het taptoe signaal. weet niet of dat zo is, krijg kippenvel iig.

Ik zal het zeker aan mijn kinderen mee geven, helaas is J.ustin daar nu nog iets te klein voor en die ging rond 8 uur ineens in bed huilen, moest dus snel naar boven om hem weer stil te krijgen, wat een timing.

Verstoring dodenherdenking in Kanaleneiland

UTRECHT - De politie in Utrecht heeft drie mannen aangehouden wegens verstoring van de dodenherdenking op het Anne Frankplein in de wijk Kanaleneiland. Dat maakte de politie donderdag bekend.



Kanaleneiland Kanaleneiland Foto: Thijs Rooimans



Volgens een woordvoerder van de politie kwamen de drie mannen in een auto langsrijden en schreeuwden ze tijdens de twee minuten stilte zeer kwetsende en beledigende teksten over Joden en de oorlog.



De politie ging er achteraan en hield drie mannen aan. Tijdens hun aanhouding waren ze volgens de woordvoerder zeer beledigend tegen de agenten. Een verdachte zit nog vast

Jongeren verstoren herdenking



BORNE - De politie van het Twentse Borne heeft gisteravond een groep jongeren aangehouden voor het verstoren van dodenherdenking.



Tijdens de twee minuten stilte in het centrum van Borne schreeuwden de jongeren vanuit een naastgelegen beeldentuin. Meteen na afloop van de herdenking spraken agenten de onverlaten aan op hun gedrag en werden de identiteitsgegevens van hen genoteerd.



„Het verstoren had niet de proporties van het incident op de Dam vorig jaar�, aldus een zegsvrouw. „Maar het was gewoon zeer ongepast. Dat hebben we ze zeer nadrukkelijk laten weten.�

Gretta Duisenberg verstoort stilte

AMSTERDAM - Gretta Duisenberg is woensdagavond uit een Amsterdams restaurant verwijderd, omdat ze de dodenherdenking verstoorde.







Dat zei eigenaresse van het restaurant L’Entrecôte et les Dames, Wilmar te Winkel .



Duisenberg zou gedurende de twee minuten stilte ongeduldig zijn geworden en hebben gesproken. „Ze vond twee minuten stilte duidelijk niet nodig�, aldus Te Winkel. De eigenaresse, die haar klanten had gevraagd de stilte in acht te houden, probeerde haar daarop zelf uit het restaurant te krijgen, maar dat lukte niet. Ze belde de politie, die snel ter plaatse was om Duisenberg naar buiten te begeleiden. Duisenberg is niet meer welkom in het restaurant.



Naar eigen zeggen is Duisenberg per ongeluk te vroeg gaan praten en dacht ze dat de twee minuten al voorbij waren. „Ik heb niet op mijn horloge gekeken, maar zag dat er mensen die voor de ceremonie waren opgestaan, gingen zitten. Ik zei toen dat ik het fantastisch vond dat iemand dit had aangegeven om het zo te doen.� Duisenberg sprak woensdagavond van een „schande. Ik ben niet welkom, terwijl ik niets doe�. Duisenberg wil aangifte doen.

ik snap dat niet :wall: :wall: dat je zelf niet stil zijn, moet jezelf weten, maar waarom het wel verstoren als anderen dat wel graag willen…

Hier is “Rememberance Day” op een andere dag. Ieder jaar gaan we naar het monument voor de toespraak van de pastoor. En houden we de stilte in acht. Sinds 2 jaar loopt Noah mee in the processie van het monument naar de kerk, zit bij de dienst, en loopt weer terug met de parade. Dit gaat via de rugby club, en iedere speler van elke leeftijds groep loopt mee in hun rugby kit. Fanfare erbij. En ook de nabestaanden van de Welsh soldiers die in Afghanistan om het leven kwamen. Het hele dorp ligt plat voor 4 uur tussen 10am en 2pm. Wegen worden afgesloten, sommige winkels sluiten tijdens de dienst bij het monument. Ava hoeft van mij nu nog niet muis stil te zijn, en die wordt dus omgekocht met chocola of snoepjes om haar zoveel mogelijk bezig te houden. Maar we gaan volgend jaar weer. Weer of geen weer.

Wij zijn zelf niet stil om 8 uur, zullen het ons kind ook niet aanleren.



Natuurlijk hebben wij respect voor iedereen die de gruwelijkheden van een oorlog heeft meegemaakt. Maar dat is iets wat je altijd hoort te hebben, niet maar 2 minuten per jaar.



Als ik echter ergens anders ben waar mensen op dat moment stil zijn, zal ik niet zomaar gaan praten omdat ik er niet aan mee doe. 4 mei is voor veel mensen erg belangrijk, en dat hoor je te respecteren.

Tja ik sta er dus ook niet bij stil, ondanks dat mijn oma bijna haar hele familie in de oorlog verloren heeft en zelf in een concentratiekamp gezeten heeft…ja mijn oma was een joodse vrouw en vlgs de joodse gemeenschap mijn moeder en ik ook…maar dit terzijde.



Ik kan niet iets of iemand herdenken op een moment dat zoiets hoort te moeten…als ik me lekker voel en leuke dingen aan het doen ben ga ik daar niet bij stilstaan…ik doe dat op momenten dat ik daar behoefte aan heb…dat betreft ben ik echt een rare…ook op de sterfdagen van overleden geliefden sta ik er soms niet eens bij stil…meestal komt zo’n gedachte opeens spontaan in me op.



en daarnaast ben ik geen kuddedier…die dingen doet omdat de menigte dit ook doet of dat het verwacht wordt dat het gedaan wordt.

@Natascha1975 wrote:

Tja ik sta er dus ook niet bij stil, ondanks dat mijn oma bijna haar hele familie in de oorlog verloren heeft en zelf in een concentratiekamp gezeten heeft…ja mijn oma was een joodse vrouw en vlgs de joodse gemeenschap mijn moeder en ik ook…maar dit terzijde.



Ik kan niet iets of iemand herdenken op een moment dat zoiets hoort te moeten…als ik me lekker voel en leuke dingen aan het doen ben ga ik daar niet bij stilstaan…ik doe dat op momenten dat ik daar behoefte aan heb…dat betreft ben ik echt een rare…ook op de sterfdagen van overleden geliefden sta ik er soms niet eens bij stil…meestal komt zo’n gedachte opeens spontaan in me op.



en daarnaast ben ik geen kuddedier…die dingen doet omdat de menigte dit ook doet of dat het verwacht wordt dat het gedaan wordt.






Totaal mee eens…

:thumbup:

@Rooike wrote:

Kan me heugen dat er vorig jaar al een topic was, maar die staat bij Discussies volgens mij… :mrgreen: :slight_smile:



En nee, wij waren niet stil…maar daar ga ik niet meer over uit breiden.




Hahaha, foei :naughty: !

Was wel een vermakelijke discussie…