Dodenherdenking met de kinderen

Hier vandaag natuurlijk 2 min stil. Ik wilde Verôn dit jaar ook stil laten zijn maar hoe doe je dat he haha

Dus tv aangezet gezegt dat we aan de dode mensen denken en dat we dan allemaal even stil zijn.

Vervolgens de trompet en nadrukkelijk gezegt nu wil ik niet dat je praat…



En meneer was 2 MIN STIL :inlove: vond het echt knap van hem.

Hij zei erna mama ik was goed stil he vd dode mensen.



Hoe doen jullie dit met de kids?

Die van mij snapt dat nog niet. Hij heeft K3 zitten kijken op de computer en dan is ie sowieso stil :mrgreen: Wij hebben toen even de tv aangezet :wink: Daarna de “herhaling” gekeken in het nieuws.

Wat knap van je zoontje Dyfaine. :thumbup:

Wij hebben Anique ook voor het eerst wakker gehouden. Ze kwam enthousiast vertellen dat ze mocht opblijven om naar de doden te kijken :lol:



Maar ze is netjes stil geweest en was behoorlijk onder de indruk (had de tv aan)

Volgend jaar gaan we hier naar het monument.

hier slaapt ie om 8 uur,elk jaar tot nog toe, en vind hem te jong om um wakker te houden voor zoiets. Tegen de tijd dat ie om 8 uur nog wakker is, zal ie ook wat beter begrijpen hoe of wat. (als ie wel wakker was geweest had ik het hem uiteraard wel uitgelegd en ook gezegd dat ie dan stil moet zijn, maar vind het voor zijn leeftijd nog geen must om er voor wakker te blijven)

Hier slapen de jongens maar tegen de tijd dat ze niet in bed liggen om die tijd moeten ze van mij 2 min. stil zijn. Ik vind het heel belangrijk dat ze weten waar dodenherdenking om draait.

Hier wel allemaal wakker en stil. Het is vakantie dus dan zijn ze wat later op en hun nichtje van bijna 9 logeert hier.



Hebben het daarna nog over Hitler en Mubarrak en Osama Bin Laden gehad.



Micah vond het wat moeilijk om echt stil te zijn, maar hij snapte wel het verhaal wat ik daarna hield over wie we nu eigenlijk herdenken.

hier ook beide kindjes in bed (2 en 5 jaar). Wel de oudste vandaag uitgelegd waarom de vlag halfstok hing en waarom de klok lang zou gaan luiden… (zag hem al naar beneden komen dan :wink: )



Lieve was wel dat hij zei “gaan we dan ook aan opa Hans denken?” voordat hij ging slapen (mijn vader is afgelopen juni overleden)

@fiep klophout wrote:

hier slaapt ie om 8 uur,elk jaar tot nog toe, en vind hem te jong om um wakker te houden voor zoiets. Tegen de tijd dat ie om 8 uur nog wakker is, zal ie ook wat beter begrijpen hoe of wat. (als ie wel wakker was geweest had ik het hem uiteraard wel uitgelegd en ook gezegd dat ie dan stil moet zijn, maar vind het voor zijn leeftijd nog geen must om er voor wakker te blijven)




Fiep heb hem niet speciaal wakker gehouden hoor :wink:



En ik vind het ook wel belangrijk dat hij weet wat het is. Maar deze leeftijd nog wat lastig uitleggen.

Vanmiddag was hij in slaap gevallen dus vandaar nog wakker al hoor ik hem nu nog spelen boven :think:

Toch goed te lezen dat er meerdere zijn die 2 min stil houden. Ik zag hierachter gewoon kinderen buiten persoonlijk vond ik dat een beetje te ver gaan. Als je niet stil wil houden ok maar dan wel binnen,

onze kids lagen in bed, maar zodra ze dus wakker zijn op dat tijdstip, ga ik ze het uitleggen en wil ik ook dat ze stil zijn.

Normaal liggen ze in bed,maar tijdens de vakantie gaat alles wat moeizamer. Na het douchen was het zo laat,dat ik het bedritueel er voor af had moeten breken. Te gehaast. Heb ze dus beneden gehad. Jo was muisstil,maar zat naast me wel steeds te gebaren dat Eli heeeeel zachtjes zat te fluisteren “ben ik stil?”. Heel irri. Heb er niet op gereageerd. Na de 2 minuten mochten ze weer praten.

onze oudste is bijna 7 en hebben we een halfuurtje later naar bed laten gaan zodat hij er bij was.



Hadden het tijdens het eten al over de vlaggen gehad en hij zelf dat het ‘dodenVerdenking’ was vandaag.



Aangezien hij nog niet moe was en het toch vakantie is er gebruik van gemaakt en hem erbij gelaten.



Ging goed en hij vond het zelf ook goed dat hij aan de dode mensen die gevochten hebben gedacht heeft.

@dyfaine wrote:

@fiep klophout wrote:
hier slaapt ie om 8 uur,elk jaar tot nog toe, en vind hem te jong om um wakker te houden voor zoiets. Tegen de tijd dat ie om 8 uur nog wakker is, zal ie ook wat beter begrijpen hoe of wat. (als ie wel wakker was geweest had ik het hem uiteraard wel uitgelegd en ook gezegd dat ie dan stil moet zijn, maar vind het voor zijn leeftijd nog geen must om er voor wakker te blijven)




Fiep heb hem niet speciaal wakker gehouden hoor :wink:



En ik vind het ook wel belangrijk dat hij weet wat het is. Maar deze leeftijd nog wat lastig uitleggen.

Vanmiddag was hij in slaap gevallen dus vandaar nog wakker al hoor ik hem nu nog spelen boven :think:

Toch goed te lezen dat er meerdere zijn die 2 min stil houden. Ik zag hierachter gewoon kinderen buiten persoonlijk vond ik dat een beetje te ver gaan. Als je niet stil wil houden ok maar dan wel binnen,




Waarom vind je dat raar ?

niet iedereen is hetzelfde en neemt dezelfde gebruiken over, ik vind het persoonlijk "apart"dat je nu al van je kind verlangt dat hij stil is .

dat hij daar nu al mee bezig is hij is nog geen 4 :eh:



Net wat iemand anders ook zegt, vind het belangrijker dat ze straks weet wat het inhoud .

Hier gaan ze om 19:30 naar bed (bijna 3 en 5,5 jaar oud), dus nog geen issue hier.

[edit: ik zie net dat er al een topic over is in de huiskamer, verplaats even een deel van mijn post naar daar]



Ik moet zeggen dat ik het knap vind dat jullie je kinderen allemaal zo netjes stil krijgen, mijn ouders hebben daar bij ons altijd veel moeite mee gehad.

melanie; wil je niet aanvallen maar alleen mijn mening geven :wink:



Ik vind het zelf respectloos als je deze 2 minuten de moeite niet neemt om stil te zijn. Of je noy zelf iets met de oorlog hebt of niet. Ik denk echt niet alleen aan alle slachtoffers van de WO2 (ken geen persoonlijke verhalen.familielden enz) maar ook aan de mensen die ik verloren heb in mijn leven. En die 2 minuten kan je toch uit respect doen voor die mense. Dus ook jonge kinderen al.



Maar nogmaals dit vind ik en is dus geen aanval :smiley:

@Mouse! wrote:

[edit: ik zie net dat er al een topic over is in de huiskamer, verplaats even een deel van mijn post naar daar]



Ik moet zeggen dat ik het knap vind dat jullie je kinderen allemaal zo netjes stil krijgen, mijn ouders hebben daar bij ons altijd veel moeite mee gehad.




Weet eigenlijk niet vanaf wanneer wij erbij waren met dodenherdenking, maar voor mij hoort het er ook al van jongs af aan echt bij.

Wij werden dan ook uiterlijk half 8 binnen geroepen (en wat ouder kwamen we zelf op tijd binnen).



Voor mij is het dus ook zo vanzelfsprekend dat je die 2 minuten stilte in acht neemt uit respect voor de slachtoffers van toen en nu, sta ook stil bij concliften die nu nog uitgevochten worden, dat er nog altijd mensen leven in zo’n hel die een oorlog is…



Had ooit met basketbalteam training tot 8 uur. Trainer was amper ouder als wij (denk dat ik toen 15/16 was). Als team besloten om te zorgen dat we om 8 uur aangekleed en wel in de hal zouden staan en pas na die 2 minuten op de fiets zouden stappen naar huis.

Kwam er een oudere man (die buiten van zijn fiets was gestapt toen het 8 uur was) naar ons toe dat hij het helemaal fantastisch vond om te zien dat ook ‘de jeugd van tegenwoordig’ nog zo fatsoenlijk was om de stilte in acht te nemen.

Mijn kleine mannetje van 2 jaar heeft keurig 2 minuten stil op mijn schoot gezeten. Ik heb hem verteld dat we naar de Koningin gaan kijken, dat vond hij erg interessant. De trompet trok ook behoorlijk zijn aandacht. Jong geleerd is oud gedaan :mrgreen: !