Onze dochter van 6 jaar kan maar niet in slaap komen. Ze slaapt nu net terwijl ze al een hele tijd in bed ligt. Overdag is ze zooooo moe dat ze niet te genieten is. Ik weet niet echt wat ik doen moet. ZE ligt 's avonds in bed maar te denken en de piekeren.
ZE is intolerant voor citroen zuur en laat dit nu in een hoop rustgevende middelen. Ik weet het dus niet meer…
Bespreek je bijvoorbeeld voor het slapen gaan de dag?
Dat kan kinderen erg helpen het voor de dag af te sluiten.
Warme melk met honing.
Even lekker naast haar liggen?
Nog even bij jullie zitten en even gezellig tijd alleen voor haar?
Maar vooral punt een kan helpend zijn…
We spreken altijd de dag door voor het slapen gaan. Ons bedritueel ziet er als volgt uit:
Eten
Even spelen (1 op 1 aandacht met papa of mama of gewoon lekker zelf)
Uitkleden wassen (douchen, badderen)
Tanden poetsen
Verhaaltje voorlezen
Zingen
kus
slapen
Alleen dat laatste doet ze dus niet…
Klinkt een beetje raar maar misschien gaat ze te vroeg naar bed?
Tigo heeft het nl ook gehad (toen was hij ook 6) en toen heb ik zijn bedtijd wat verlaat naar half8 ipv 7uur. En toen ging het meteen veel beter.
Blijkbaar was hij niet moe genoeg en lag hij uren wakker… Komt nu echt nooit meer voor.
@jabe wrote:
We spreken altijd de dag door voor het slapen gaan. Ons bedritueel ziet er als volgt uit:
Eten
Even spelen (1 op 1 aandacht met papa of mama of gewoon lekker zelf)
Uitkleden wassen (douchen, badderen)
Tanden poetsen
Verhaaltje voorlezen
Zingen
kus
slapen
Alleen dat laatste doet ze dus niet…
Zo gaat het hier ongeveer ook, maar tussen verhaaltje voorlezen en kus, ga ik niet zingen, maar spreken we de hele dag door. Even alle leuke dingen, maar ook de minder leuke dingen. Daarna bespreken we even wat er de volgende dag gaat gebeuren. Wie is thuis? Hoe vaak naar school, etc etc. Dat werkt hier erg goed. Ik lig dan lekker bij hem in bed.
Als het zo blijft, dan zou ik ook een afspraak op school maken om door te spreken hoe de vorderingen zijn, contacten met klasgenootjes, etc etc. Dat kan namelijk een hele grote impact hebben op het slapen. Veel sterkte.
Bedankt alvast voor jullie tips. We hebben intussen ook de kinderarts gesproken (ze heeft een intolerantie voor citroenzuur) en die heeft ons melatomine tabletjes gegeven om haar even rust te geven. Die geven we nu een uur voor het slapengaan en nu gaat het goed. Nu hopen dat ze even bijtankt en daarna het probleem aan gaan pakken. We zijn dus nu eigenlijk de gewoonte aan het doorbreken…
Lijkt me een goede start op deze manier, het patroon doorbreken… Want dat is het allermoeilijkste
Intolerantie voor citroenzuur??? Dat lijk me lastig zeg, dat zit volgens mij in veel producten…
Is het pas sinds kort, of al langere tijd?
Klinkt misschien heel stom, maar heeft ze het misschien gewoon koud?
Laura heeft vorige week een paar slechte nachten gehad, sliep niet goed, riep ons elk uur, werd van elk geluidje meteen klaar wakker.
Tot bij ons het kwartje viel dat ze het gewoon koud had. We hebben een extra deken op bed gedaan, en ze sliep meteen weer lekker door…
Sterkte ermee, slaapproblemen zijn altijd zo vervelend, hopelijk vinden jullie gauw een oplossing.
Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar ik heb zelf hele goede ervaring met dit boekje
Sprookjesmeditaties voor kinderen van relaxkids. Het zijn steeds kleine oefeningen door middel van sprookjes die heel ontspannend werken. het is oa bij Bol te koop, daar staan ook recensies op.
Sterkte in ieder geval!
Hier werken een paar druppels lavendelolie op het hoofdkussen erg goed. Zelf was ik als kind een slechte slaper, en mijn middelste heeft dit nu ook. Wanneer we de druppels doen slaapt ze zo. Zonder ligt ze wakker.
Je kunt deze druppels kopen bij de drogist.
Ik heb lavendelolie van Weleda en daar wrijf ik elke avond Th mee in van zijn nek t/m zijn voeten.
Ook wikkel ik de dag af in een verhaaltje van een dier die hij erg mooi vindt (ik heb gekozen voor een eekhoorntje)… en zo vertel ik de dag terug (dus van het naar bed gaan, avondeten, spelen, school, ontbijt, wakker worden).
Bij Th werkt vooral de massage erg goed! :thumbup:
Bedankt voor de tips! Gelukkig heeft de melatomine geholpen: ze heeft ze 1 week gebruikt en gaat nu weer slapen… We merken dat ze langzaam bijtankt!