dochter van 5 10 min alleen thuis?

Hier een jongentje van 4 dat ook alleen blijft. Als ik de jongste naar de creche breng dan blijft hij 's morgens tv kijken. En zo ligt de jongste weleens te slapen als ik de oudste naar school breng of haal. Tja ik denk / heb het gevoel dat hij niets doet wat niet mag. Hij gaat in het weekend ook vaak al eerder naar beneden. Hij zit ook helemaal in de tv dan en lekker op de bank te kijken.

Terwijl mijn jongste heel anders is, die doet wel veel dingen die gevaarlijk zijn. Denk dat zij dus wel wat ouder zal zijn voordat ze alleen thuis is.

@Lune wrote:

Ik zeg ze dat soort dingen dus; drinken zet ik klaar, in de keuken hebben ze niets te zoeken. Water pakken kan ook in de wc. Enz.

Kes mag van mij niet eten als hij alleen is, zelfs drinken zet ik dan even weg. Als hij ergens in stikt is er niemand bij.

Grappig…Jo vroeg het vorige week. Hij zat ziek thuis,maar wilde wel Eli naar de PSZ laten gaan. Jo lag even bij zijn vader boven te slapen (die slaapt wel,maar is zich er wel van bewust dat Jo naast hem ligt en ik weg ben…dat doen we wel vaker als er 1 ziek is en ik moet er even uit voor de ander). TV aan en even lekker luieren naast papa…

Toen ik Eli weer moest halen, wilde Jo beneden blijven…gek genoeg had ik daar (ook door hoe hij er aan toe was) geen goed gevoel over…Heb hem toch maar boven bij zijn vader gelegd. Als ik Eli moet gaan brengen en halen ben ik echt wel een tijdje weg…niet zomaar 5 of 10 minuten…

Jo kan het verstandelijk best aan…doet geen gekke dingen is is zelf zo para dat hij echt niet zomaar open doet…maar hij is ook zo gevoelig dat hij ineens in paniek zou kunnen raken…dan is hij het overzicht wel even kwijt…voor zijn eigen bestwil dus WEL even naar boven…

Een dezer dagen kan het best eens…(niet helemaal alleen thuis,maar bijv. beneden als papa boven slaapt)…nu nog even niet…

Nou zijn die van mij wel errug klein, maar ik zou ze nooit 5 min alleen laten, in de zin alleen dat ik dan buiten de deur ben.

Nu heb ik 2 belhamels van het eerste uur, maar de oudste zou eventueel wel even alleen kunnen blijven als de t.v aanstaat op iets wat ze leuk vindt. Toch zou mijn gevoel dat niet goedkeuren…ik ben altijd bang voor onvoorziene situaties, zoals brand e.d.

Dat is misschien geen reeele angst, maar nee, voor mij voelt het niet goed.

Daarbij woon ik echt te ver van alles af. Wij moeten minstens rekening houden met een 15/20 minuten voor ik ergens ben.

@hendrika wrote:

oh nee dat zou ik niet aan durven ondanks dat de oudste wel een rustig kind is ik vind de gevaren te groot bv gasplaat met drinken pakken met vingers er op en hij is aan, met ranja pakken verkeerder kraan aan doen en wat nog wel niet meer

hoewel ik niet zo heel bang ben dat ie dat soort dingen opeens zou doen terwijl dat normaal nooit voorkomt, is hier dan ook de regel dat als ik die 5 minuutjes weg ben, hij gewoon in de woonkamer blijft. Dus geen drinken zelf pakken, niks te eten pakken, geen deur openmaken enz.

@Reat wrote:

Nou zijn die van mij wel errug klein, maar ik zou ze nooit 5 min alleen laten, in de zin alleen dat ik dan buiten de deur ben.

Nu heb ik 2 belhamels van het eerste uur, maar de oudste zou eventueel wel even alleen kunnen blijven als de t.v aanstaat op iets wat ze leuk vindt. Toch zou mijn gevoel dat niet goedkeuren…ik ben altijd bang voor onvoorziene situaties, zoals brand e.d.

Dat is misschien geen reeele angst, maar nee, voor mij voelt het niet goed.

Daarbij woon ik echt te ver van alles af. Wij moeten minstens rekening houden met een 15/20 minuten voor ik ergens ben.

dat snap ik dubbel: zowel de leeftijd van je kinderen als de afstand tot de dingen waar je heen moet, zouden voor mij ook no-go’s zijn.

Op die leeftijd vind ik zo’n afstand idd een nogo, maar op een gegeven moment ga je toch afwegen he. Een hartstikke ziek kind op de fiets zetten om de anderen naar school te brengen is gewoon zo zielig. Toen ze echt klein waren skipten de anderen ook maar een dagje in zo’n geval, maar nu kan dat gewoon niet meer. En ja, dan laat ik ze dus alleen thuis, zeker 45 min. Net als de balletles op vrijdagmiddag; mijn middelste is een heel gevoelig kind dat zeer slecht tegen prikkels kan. Het beste voor hem is gewoon naar huis na school en lekker spelen en rommelen. Drie dagen per week moet hij na school weer de deur uit om iets te doen voor broer/zus en dat vindt hij zooo onwijs moeilijk en naar. Echt dikke tranen elke keer. Dus op een gegeven moment maak je dan weer een afweging, dit is zo’n beproeving voor dit kind, dat wil ik hemgewoon niet aandoen. Dan maar thuisblijven, met de bijbehorende risico’s maar een kind dat zich zoveel prettiger voelt.

Niek blijft sinds vorig jaar, dus met 5,5 jaar… wel eens alleen thuis als ik bijvoorbeeld Peet even ging ophalen bij een vriendje.

Peet hebben we dat nu 2x gedaan, hij is nu ook 5 en op zich kan hij het wel. Maar ik vind het met hem toch " enger" dan bij Niek.

laatst MOESTEN de boeken van de bieb ingeleverd worden… die dag of anders boete.

Manlief had echter een afspraak gepland onder schooltijd, dus kon niet onder schooltijd zelf al gaan.

Uiteindelijk ging de afspraak niet door en dat heeft manlief geweten :mrgreen: (hij wist dat al heel vroeg en meldde het 10 minuten na de afspraak tijd pas aan mij, voor de katsekont thuisgebleven dus)

Maar toen moest ik dus smiddags nog.

Niek wilde niet mee, Peter zou een vriendje krijgen tegen half 2, suus lag te slapen in haar bed en toen heb ik ze op het hart gedrukt om niks anders te doen dan even ds’en. Geen deur open maken voor een ander, geen drinken of eten pakken, mocht Suus gaan huilen, laat maar even huilen en als er wat is, loop je naar de mama van B (buurvrouw)

En denk erom… als jullie wat uithalen dan zeg ik alle speelafspraakjes af en hebben jullie een week straf :shifty:

Toen ben ik met Mies dus pijlsnel op en neer gefietst naar de bieb om die boeken in te leveren… dacht 30 minuten, maar was met 17 minuten weer terug en ik vond het doooooooooooooooooooodeng… mensenkinderen zeg.

Ik heb ze liever alleen thuis, dan samen… ze maken nogal es ruzie en dat is vaak aanleiding voor ongein… dus dat doe ik echt nie weer… volgende keer maar boete betalen dan… :shifty:

Jeetje veel van jullie doen dat al zeg. Lasse is net een week 5 maar het is nog niet in me opgekomen.

Hij gaat wel sinds een tijdje sochtends alleen naar beneden (het is nogal een vroege vogel) bijv om 6 uur tot ik ook opsta om 7 uur. En dat gaat prima.

Maar ik weet niet of ik er al toe ben hem alleen te laten - er is ook niet iets echt in de buurt dat het zo kort maakt behalve ws een loopje naar de brievenbus ofzo.

Ik geloof dat ik er nog niet aan toe ben en ik vraag me ook af of hij het trekt - hij wordt echt niet graag alleen gelaten dus volgens mij gaat het ook gewoon niet goed met zijn gemoed denk ik.

Sara kan ook al wel even alleen thuis blijven. Max 15-20 minuutjes. Ik heb haar geleerd hoe ze me kan bellen (dat deed ze dan ook 26 keer :mrgreen: ,inmiddels weet ze dat ze niet alleen maar voor de lol moet bellen omdat het geld kost), ze weet dat ze de voordeur niet mag openen als er gebeld wordt (heb ik getest hoe ze dan reageert) en ze weet hoe ze weg kan komen en dat ze dan naar de buurvrouw moet gaan die ze goed kent.

Het gaat prima en Sara is moet ik zeggen ook niet een kind wat allerlei streken uit gaat halen. Ik vond het eerst wel moeilijk, maar ze gaf het zelf ZO duidelijk en concreet aan. Ik wil niet mee mama, ga jij maar alleen, dat ik het ben gaan proberen.

Wat er al gezegd wordt, je moet ze een keer los gaan laten. Dat doe ik dan maar het liefst gefaseerd :shifty:

Hier afgelopen woensdag voor het eerst overwogen en ik denk dat ik het binnenkort ook wel ga doen. Op woensdagmiddag gaat Jayden naar de psz.

Kaylee is om 12.15 klaar met school, Jayden moet om 13.00 beginnen.

Wat dus betekent dat het rennen, vliegen, vlug broodje naar binnen proppen is. Terwijl Kaylee juist wel behoefte heeft aan even rust na school.

dus afgelopen woensdag zei ze voor het eerst dat ze niet mee wilde… Heb haar toch meegenomen, maar haar wel beloofd dat ik er over na zou denken. Uiteindelijk met Sydney overlegd dat we haar leren hoe mijn telefoon werkt, zodat ze haar papa kan bellen als ik weg ben. En volgende week gaan we t waarschijnlijk gewoon proberen.

Voor die leeftijd vind ik 10 minuten wel lang eigelijk. Mijn oudste is ook 5 en zou het misschien best kunnen hoor, maar ik vind 5 gewoon nog wel jong om 10 minuten alleen te laten (dat vind ik dan best lang).

Ik laat de kinderen wel eens eventjes als ik heel kort met de hond naar buiten ga, bv bij heel slecht weer, maar dan blijven ik in de straat ik kan ons huis dan steeds zien. Maar dat is dan ook echt maar een paar minuutjes. Zeker niet langer dan 5.

@Ninanien wrote:

Sara kan ook al wel even alleen thuis blijven. Max 15-20 minuutjes. Ik heb haar geleerd hoe ze me kan bellen (dat deed ze dan ook 26 keer :mrgreen: ,inmiddels weet ze dat ze niet alleen maar voor de lol moet bellen omdat het geld kost),

nano krijgt van de sint walkie talkies, lijkt me eigenlijk ook wel ideaal voor dit soort situaties :thumbup:

Ik doe het alleen als het echt niet anders kan heeeeeel soms als Jim bijv. niet lekker is maar de hond moet uit, dan loop ik 100 m verder om hem even in de bosjes zijn ding te laten doen (de hond hè?! :lol: ). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dan niet op mijn gemakje loop hoor…

Maar mijn vriendin had dus pas dus bijna brand in haar huis na de laatste extreme regenval een paar maanden geleden. Ze had lekkage die nog niet opgemerkt was en het lekte dus in de meterkast, ze was dus thuis toen er kortsluiting ontstond, maar als ze niet thuis was geweest (toevallig ontstond dat op een tijdstip dat ze haar dochter naar school zou gaan brengen) was de kans op brand groot geweest volgens de monteur. Zij laat dus sindsdien haar jongste niet meer alleen als ze de oudste even snel naar school brengt…

Hoe bereid je je kind daar dan op voor? Wij wonen aan een sloot dus hier gaat de achterdeur pertinent op slot, maar als ik dan eens even weg ga en Jim is alleen gaat de voordeur op slot omdat ik niet wil dat hij die open maakt, want dat doet hij als er gebeld wordt, dan zit hij dus gewoon gevangen…

laatst heb ik Eva Lynn even alleen gelaten. Ze wilde echt NIET mee naar de ah en ik moest toch echt even. ze was heerlijk aan het spelen en heb haar gewoon even alleen gelaten. Was 5 minuten denk, ben door de ah gevlogen en de straat voorzichtig over gestoken.

heb de deuren allemaal op slot gedaan zodat ze niet de straat op kon, en ben eerst even voor het raam gaan staan om te kijken wat ze zou doen maar ze stoorde zich nergens aan, ze vond het prima en toen ik thuis kwam was ze nog heerlijk aan het spelen. Tja ze zit wel gevangen maar ik vind het eerlijk gezegd enger als mij wat overkomt op straat, aangereden, ofzo dat je kinderen dan alleen thuis zijn… en het duurt dan wel even voor iemand dat opmerkt…

Meiden zijn ook wel eens eventjes samen thuis maar Sarah durft het eigenlijk niet en die gaat dus voor het raam staan kijken of ik er al weer aan kom. Nu ben ik altijd binnen 10 minuten weer teurg, of breng ik even iets bij de buren ofzo, maar neem ze liever gewoon mee.

:shock:

ik kan me dus echt niet voorstellen dat ik over een half jaar daisy al eventje alleen zou kunnen laten.

zelfs dana niet.

ik vind het best onverantwoord. kinderen zijn zooooo onvoorspelbaar

daarbij als er idd brand uitbreekt, of zoals van de week, een halve flat ontploft, of als jezelf iets overkomt, of als je kind valt, kan me niet voorstellen dat je van je kind kan verwachten dat hij-zij 10 minuten stilzit.

mischien wel overbezorgt, maar liever dat en tien minuten langer bezig met aan en uitkleden dan haar-hun alleen laten.

ook als daisy ziek is neem ik haar gewoon mee. stel dat ze overgeeft waar ik niet bij ben :frowning:

zelfs als ik getankt heb neem ik de kids mee naar binnen om af te rekenen, noem me maar een doemdenker, maar stel dat er iemand tegen de auto aan rijdt, of dat er een overval binnen gaande is, ik heb ze dan liever bij me.

meestal is het ver van me bed show dat soort dingen die ik benoem, maar t zal je maar gebeuren :o

@Ninanien wrote:

Sara kan ook al wel even alleen thuis blijven. Max 15-20 minuutjes. Ik heb haar geleerd hoe ze me kan bellen (dat deed ze dan ook 26 keer :mrgreen: ,inmiddels weet ze dat ze niet alleen maar voor de lol moet bellen omdat het geld kost), ze weet dat ze de voordeur niet mag openen als er gebeld wordt (heb ik getest hoe ze dan reageert) en ze weet hoe ze weg kan komen en dat ze dan naar de buurvrouw moet gaan die ze goed kent.

Het gaat prima en Sara is moet ik zeggen ook niet een kind wat allerlei streken uit gaat halen. Ik vond het eerst wel moeilijk, maar ze gaf het zelf ZO duidelijk en concreet aan. Ik wil niet mee mama, ga jij maar alleen, dat ik het ben gaan proberen.

Wat er al gezegd wordt, je moet ze een keer los gaan laten. Dat doe ik dan maar het liefst gefaseerd :shifty:

:think: Nu je het zegt, lasse zegt de laatste tijd ook wel vaker van mama ik wil niet mee boodschappen doen. En op zich als hij sochtends alleen naar beneden gaat is hij ook een uur alleen en doet nooit iets geks.

Je moet dat dan natuurlijk een keer gaan proberen - misschien een keer als ROel wel thuis is maar ivm werk overdag ligt te slapen. Dat ik dan wel weg ga maar in geval van nood is er wel iemand. Kunnen we beide aan het idee wennen? En hem leren mij te bellen dat is ook wel een goede.

Grappig, het is nooit in me opgekomen…

Meestal zorg ik dat ik boodschappen in mn eentje doe en dan vooral om op te kunnen schieten. En als ik iets vergeten ben en zoon wil niet mee dan vraag ik aan 1 van de 2 buurtgenoten waar het echt goed/vertrouwd mee klikt of hij daar even mag blijven (spelen met de buurjongens is altijd goed).

En ookal snap ik het wel en zou het best kunnen.

Het is gewoon niet in me opgekomen hahaha… echt ik heb er nog nooit aan gedacht. Het ergste wat hier zou kunnen gebeuren is dat zoon het wekelijkse snoepgoed er door heen jast maar dan heeft ie de rest van de week gewoon niks! :lol:

Hier de kidneren nog nooit alleen gelaten, behalve de baby maar die slaapt en kan eigenlijk alleen maar gaan huilen.

De oudste is 6 maar ik denk dat hij neit eens alleen thuis durft te zijn. Hij is ook nietecht voorzichtig dus ik zou hem oo niet vertrouwen…

Het is ook gewoon nog niet aan de orde geeweest maar wie weet binnekort.

@maantje wrote:

Hier de kidneren nog nooit alleen gelaten, behalve de baby maar die slaapt en kan eigenlijk alleen maar gaan huilen.

grappig is dat, toen n baby was, vond ik het juist een enorme no-go, terwijl nu ie ouder is, en ik dus met hem kan overleggen dat ik heel even weg ga, vind ik het wel in sommige gevallen een optie.