Dochter van 12 vind het niet nodig proper te zijn

Hoi dames,



Het moet me even van het hart. Mijn dochter van 12 neemt het niet zo nauw met persoonlijke hygiene.



Ze doucht op aandrang van ons drie keer in de week en de andere dagen moet ze zich aan de wastafel wassen. Ze vergeet dat altijd. Iedere keer moet ik haar zeggen : ga je wassen, gebruik je deo. Kam je haren.



Ze ziet er gewoon het nut niet van in. Ik begrijp dat niet als meisje. Wat als ze binnenkort haar maandstonden heeft? :?



Ze ruikt naar motteballen( kennen jullie die geur?) :?



Ik heb al gedreigd met sancties maar dat heeft geen zin.



Ik weet dat het misschien stom klinkt en dat ik er te zwaar aan til. Maar dit kan je toch niet normaal noemen?

Wat vervelend!

Je hebt er waarschijnlijk al met haar over gepraat of niet?

Wat voor reden geeft ze zelf aan? Vooral als je verteld dat ze niet fris ruikt?



Heeft ze vriendinnen die het haar misschien kunnen zeggen?



Lijkt me in elk geval lastig, en volkomen logisch dat je hier ‘zwaar aan tilt’. Het is iets wat een meisje gewoon moet doen/leren!

En als ze zelf haar eigen douche spulletjes mag kopen ? zelf een geurtje uitkiezen…



(zo heb ik het met mijn oudste die het gewoon vertikt om zijn tanden te poetsen… Ik controleer het gewoon, en haal hem uit bed, en roep je tandenborstel is droog)



Op 12 jaar kun je toch gerust met sancties werken… Hier bij 5 foute dingen, 1 dag en avond geen DS.



En ik zou het zelf gewoon goed in de gaten houden, niet gedoucht, huppa uit bed en direct douchen :hand:

Niet vragen, maar Eisen ???



Straks wordt ze nog gepest op school, en dat is het laatste wat je als ouder wil hebben !

op zich denk ik dat het normaal is dat kinderen er een broertje dood aan hebben, hoewel je verwacht dat ze in de pubertijd juist wel interesse krijgen in hoe ze ruiken enzo :think:





dreigen met sancties heeft natuurlijk geen zin. Je moet of sancties uitvoeren of het er niet over hebben, hoewel het beste natuurlijk is dat ze ervaart wat de consequenties zijn… is er niet iemand in jullie omgeving die ze bewonderd? Een ouder nichtje of een jonge tante ofzo, iemand waar ze tegen opkijkt? misschien kan die een keer een balletje opgooien?

waarom helpen sancties niet?



Ik bedoel… ik heb het niet van huis uit meegekregen… dus toen ik met 10 jaar in een pleeggezin terecht kwam, boeide mij dat ook niet zo.

Maar mijn pleegmoeder was nogal van het lik op stuk beleid.

Dus als ik ongewassen aan tafel kwam… dan stopte ze met eten, keek me aan en zei… “oke, je hebt je niet gewassen, zeg es eerlijk… schoon ondergoed aan? en denk goed na over je antwoord, want ik kan prima tellen hoeveel onderbroeken in de was zitten…” en dan werd ik stante pede weer naar boven gestuurd voor schoon ondergoed en een wasbeurt. Zoniet, dan kreeg ik die dag niks lekkers mee naar school en mocht ik bv vrijdags niet naar countdown kijken.



Ze heeft me er wel zeker het hele jaar dat ik bij haar woonde over op de huid moeten zitten, ook omtrent tanden poetsen. Pas rond mijn 13e kwam die drang uit mezelf. Nu is alles vaste routine en probeer ik het mijn kinderen ook mee te geven, maar het kan ook karakter zijn. Hier hebben we 2 zeer trouwe tandenpoetser en 2 die het niet kan bommen…



Met die 2 krijgen we vast nog wel wat te stellen, maar ben wel van plan dat net zo op te pakken als mijn pleegmoeder… je gaat het maar doen, zoniet heb je geen tijd voor ontbijt en krijg je die dag niets lekkers… of ik kon de was gaan doen, of ik kon iedereens bed gaan verschonen… of ik mocht de stinkende zweetsokken van mijn pleegvader in een sopje gaan zetten…

Ze gaf niet op en deed er alles aan om mij bewuster te krijgen van wat er gebeurt als je slecht op je hygiëne let…





doorzetten is dus mijn advies en toch strenger zijn… niet verwachten dat ze het in een paar keer oppikt, het puberbrein werkt ook gewoon anders he… blijkbaar zit het niet in haar systeem en het zou zo maar kunnen dat het echt een paar jaar duurt voor ze er zelf het belang van in ziet.

Hier hebben een paar van de jongens ook een periode gehad dat als ik er niet achteraan zat ze gewoon een dag oversloegen met douchen. De dames het tegenover gestelde. Daar moet ik zo nu en dan de warm water kraan in de keuken opendraaien om nogmaals aan te geven dat het zo onderhand wel genoeg is met douchen.

Maar bij de jongens is het steeds moeten aandringen uiteindelijk ook helemaal omgeslagen hoor. Alleen de timing is niet altijd even handig. Bijv tijdens de ochtend spits de badkamer kapen.

In jouw geval zou ik het gewoon blijven bespreken met je dochter. Het belang van hygiëne , aansporen te gaan douchen. In sancties geloof ik niet zo in, ik denk dat ze het belang van persoonlijke hygiëne zelf in moet leren zien.