Dochter onder narcose, zwangere mama erbij?

Hoi Hoi,

Ik heb wel eens gehoord dat als je zelf zwanger bent en je kind moet onder narcose dat je daar dan niet bij mag zijn.

Bij mijn dochter wordt volgende week de neus en keelamandelen geknipt en uiteraard wil ik heel graag degene zijn die bij haar is als ze onder narcose gaat. Maar nu weet ik dus niet of dat wel mag…

Weet iemand dit?

Groetjes Karin

Ik zou het heel raar vinden als je hier vanwege je zwangerschap niet bij zou mogen zijn… Er zijn zelfs vrouwen die tijdens de zwangerschap om wat voor reden ook onder narcose mogen/gaan, waarbij het geen risico’s voor het kind oplevert.

Ik zou het dus nog even in het ziekenhuis navragen, maar de kans lijkt me nihil dat het niet mag.

De reden waarom je als zwnagere vrouw wordt afgeraden bij de operatie van je kleintje te zijn is omdat kinderen met andere middeltjes (lees een damp, die met een maskertje wordt toegediend) onder narcose wordt gebracht. Deze damp kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Aangezien tijdens de inleiding (het in slaap vallen van het kindje voor de operatie) nogal veel damp in de ruimte eromheen kan lekken en je die als moeder dus ruim inademt wordt het afgeraden hierbij te zijn. Volwassenen worden onder narcose gebracht met een spuitje slaapmiddel wat in het infuus gaat.

Bij niet zwangere wordt de narcose onderhouden met dezelfde damp als die initieel bij kinderen gebruikt wordt, bij zwangeren wordt voor een ander alternatief gekozen, vanwege mogelijke schade aan het ongeboren kindje…

Ik ben anesthesie-medewerker en werk hier dus dagelijks mee. Sinds ik (weer) zwanger ben, ben ik ook niet meer bij operaties waar die damp wordt gebruikt, totdat ik bevallen ben…

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt!

Mocht je nog vragen hebben, je mag me altijd PB-en!

Liefs loesje 101

Toevallig is mijn zoontje bijna 2 weken terug geopereerd en ik mocht er gewoon bij zijn hoor.

De lucht die vrij komt is zo minimaal…

Geen probleem dus als je zwanger bent :thumbup:

het is idd niet veel en zeker als je de 12 weken voorbij bent, is er niet echt sprake meer van schadelijkheid voor je kindje, maar ik denk dat ze er geen risico mee wilden nemen.

Wel is het zeker zo dat de dampen die gebruikt worden voor zwangerschappen jonger dan 12 weken schadelijk kunnen zijn…

Aangezien je al veel verder bent zal dit geen probleem zijn, maar wilde even uitleggen hoe het zat.

Overigens mag je bij de operatie zelf zowieso niet bij zijn, alleen bij het in slaap gaan van je kindje, maar ik zie dat je dat ook bedoelt… :smiley:

Tja, hier mocht het ook niet. Zoonlief moest onder narcose met zo’n kapje en ik mocht niet mee. De placenta laat toch teveel van 't gas door dat vrijkomt. (je ademt ongemerkt zelf meer in omdat je je kindje op schoot neemt en er dus met je neus bovenop zit.) Ik was toen 17 wkn zwanger. Gelukkig had hub ook vrij geregeld en ging dat helemaal prima :thumbup:

Veel succes!

Raar dat het dan zo verschillend is per ziekenhuis. Bij ons deden ze er helemaal niet moeilijk over. Ze vonden het zelfs een beetje een rare vraag :think:

Ik was toen 10 weken…

Sooki, hebben ze bij jou dan nog extra voorzichtig gedaan misschien? Of wisten zij niet van jullie geschiedenis?

@Tedski wrote:

Sooki, hebben ze bij jou dan nog extra voorzichtig gedaan misschien? Of wisten zij niet van jullie geschiedenis?

Nee want toen wisten ze nog niet dat ik heel ziek was (het was in mijn vorige zwangerschap.) Geen idee waarom dat beleidt zo verschilt overal!

Ik was ongeveer net zo zwanger als jij toen mijn zoontje dit moest ondergaan, ik ben gewoon meegegaan. Ik wou er graag bij zijn voor hem. Hij lag toen op de tafel en kreeg daar het kapje, ik stond naast de tafel. De anesthesist vroeg nog wel aan mijn voor de operatie hoe mijn zoon zou reageren op het kapje. Ik had aan mijn zoon verteld dat hij net zo,n masker zou krijgen als een straaljager piloot. Mijn zoontje heeft niet tegen gestribbelt. Ik weet niet of dat er dan ook mee te maken heeft.

Ik ben hoogzwanger van de jongste gewoon met de oudste meegegaan toen ze een roesje kreeg. Maar ik heb haar niet op schoot gehad, ze zat op het bed en ik had haar hand vast.

@Sooki wrote:

@Tedski wrote:

Nee want toen wisten ze nog niet dat ik heel ziek was (het was in mijn vorige zwangerschap.) Geen idee waarom dat beleidt zo verschilt overal!

Ooo oke. Ik ging er automatisch vanuit dat het om deze zwangerschap ging… ook stom van mij.

Even een rare vraag,maar scheelt het als je als moeder een mondkapje draagt??? Zit dit zo te lezen en het schoot ineens in me op…

@mandy_d. wrote:

Even een rare vraag,maar scheelt het als je als moeder een mondkapje draagt??? Zit dit zo te lezen en het schoot ineens in me op…

Nee, dat maakt niet uit. De dampen gaan daar ook door heen.

Ik verbaas me er trouwens echt over dat ze in sommige ziekenhuizen zo makkelijk zijn. Zeker de 1e 3 maand kun je zelfs een miskraam krijgen van de narcose dampen. Maar misschien is dat alleen als je er mee werkt en er (bijna) dagelijks aan bloot gesteld wordt.

Ik zou er persoonlijk in ieder geval geen risico’s mee nemen.

O jee , een week geleden zijn bij mijn zoontje keel en neus amandelen weggehaald. Ik heb niet eens verteld dat ik zwanger was. En ben er dus gewoon bij geweest. Gelukkig vandaag het hartje goed horen kloppen . Ik ben nu bijna 17 weken .

@loesje101 wrote:

De reden waarom je als zwnagere vrouw wordt afgeraden bij de operatie van je kleintje te zijn is omdat kinderen met andere middeltjes (lees een damp, die met een maskertje wordt toegediend) onder narcose wordt gebracht. Deze damp kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Aangezien tijdens de inleiding (het in slaap vallen van het kindje voor de operatie) nogal veel damp in de ruimte eromheen kan lekken en je die als moeder dus ruim inademt wordt het afgeraden hierbij te zijn. Volwassenen worden onder narcose gebracht met een spuitje slaapmiddel wat in het infuus gaat.

Bij niet zwangere wordt de narcose onderhouden met dezelfde damp als die initieel bij kinderen gebruikt wordt, bij zwangeren wordt voor een ander alternatief gekozen, vanwege mogelijke schade aan het ongeboren kindje…

Ik ben anesthesie-medewerker en werk hier dus dagelijks mee. Sinds ik (weer) zwanger ben, ben ik ook niet meer bij operaties waar die damp wordt gebruikt, totdat ik bevallen ben…

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt!

Mocht je nog vragen hebben, je mag me altijd PB-en!

Liefs loesje 101

Ik was 26 weken zwanger toen bij mijn zoon zijn keel en neusamandelen zijn geknipt. Ook ik was gewoon bij de inleiding. Mij is niets verteld toen!

Ik denk dat incidenteel die dampen inademen heus niet veel doet bij het ongeboren kindje.

Ik snap idd dat als je op de ok werkt en per dag meerdere keren die dampen inademt dat het wel slecht is.

Nou vandaag is het gebeurd en ik mocht er gewoon bij zijn!! Daar was ik echt heeeeel erg blij mee! Ze ging ook nog eens heel lief onder narcose!

Wat zou de reden zijn dat je er niet bij mag?

Is het bezwaarlijk voor de zwangerschap?

Ik zou het navragen en als niets in de weg staat gewoon meegaan. Tegen ons werd bij een spoedoperatie van Lars gezegd dat we niet mee mochten hem onder narcose te brengen. Ik heb hemel en aarde bewogen dat papa mee kon. Wat denken ze wel, kind van net een jaar zonder ouder naar binnen laten gaan?

Oeh… dan wordt ik fel :mrgreen: ! Kom niet aan mijn kind hahaha.

Sterkte volgende week!