Dochter eet bij lange na niet genoeg!

Al jaren is er ‘strijd’ om het eetgedrag van mijn dochter.

Vanaf dag 1 van het aanbieden van vast voedsel zeg maar, ben ik al bezig met het feit dat zij absoluut niet genoeg eet. Eerst probeerde ik haar onder dwang te laten eten, wat natuurlijk niet werkt, want dan is zij gestressed en ik evenzo. En na twee of drie jaar of zo, heb ik dat maar opgegeven en ben ik over gegaan op bord niet leeg = bord weg na 20 minuten of zo.

Dreigen met “je krijgt geen toetje als je bord niet leeg is” of “een hele dag/week/maand/wat dan ook geen snoepjes als je je bord niet leeg eet” enzovoorts maken totaal geen indruk, al jaren niet. Daar is ze totaal ongevoelig voor.

Nu staat ze op de Wii, en die geeft aan dat ze maar 13,47 kg weegt. Dat betekent dat ze een extreem ondergewicht heeft, met een BMI van maar 9,03!!! :?

Ze eet echt veel te weinig…



Een normale schooldag:

  • 's morgens vier lightcrackers, 2 bij 2 zeg maar, waarvan 2 paar met kaas/vlees en 1 paar met zoetigheid
  • tussen de middag twee boterhammen, waarvan wederom 1 met kaas/vlees en 1 met zoetigheid
  • als ze thuis komt uit school mag ze 1 koekje/snoepje/oid kiezen
  • 's avonds krijgt ze 1 opscheplepel aardappelen/rijst/pasta en 1 opscheplepel groenten en 1 stuk vlees



    Wekkertje wordt op 30 minuten gezet, en als ze hun bordje op tijd leeg hebben, mogen ze een dessert. Tegenwoordig gaat dat steeds vaker goed gelukkig, ze gaat steeds vlotter eten…

    Tussendoor drinkt ze af en toe een glas thee met water of melk, of aanmaaklimonade, maar dat is vaak ook niet meer dan 2 of 3 glazen in totaal aan vocht per dag…



    Ik word er gillend gek van! Ben allang blij dt we van het consultatiebureau af zijn, want hoe vaak ik daar wel niet scheef aangekeken werd om haar lengte en gewicht… Alsof ik haar zelf voedsel onthoud of zo!!! :evil:



    De weekenden maken weinig verschil overigens, dan krijgt ze hoogstens in de ochtend een extra snoepje of koekje of zoiets…



    Inmiddels ben ik na zes jaar de wanhoop wel zo ongeveer nabij. Vorig jaar heeft ze voor het eerst een echt kinderfeestje gevierd, waarbij haar gastjes mochten kiezen uit pannenkoeken en frietjes. Ik keek mijn ogen uit toen ik zag hoe snel en hoeveel die kinderen aten ten op zichte van die van ons… In no time waren ze allemaal klaar, met bordjes schoon leeg, en een aantal die zelfs nog meer vroegen! Behalve die van ons… Zijn zoon en mijn dochter zaten ruim een kwartier langer aan tafel, tot zij hun bordjes eindelijk eens leeg hadden, en dat met een hoop zeuren ook nog, dat ze teveel op hun bord hadden!!! Ik ben daar behoorlijk van geschrokken…



    En nu schrik ik weer… Op de Wii Fit geven ze 13,47 kg aan, mijn weegschaal, waar ik haar net ook op heb gezet, geeft 20,6 kg aan… Het eerste is extreem ondergewicht, het tweede is op het randje van gezond gewicht…



    Hoe krijg ik in vredesnaam mijn kind aan het eten???

    Hoe zorg ik ervoor dat zij eindelijk goed gaat groeien, en niet meer zo mager is dat je haar ribbetjes kunt tellen???

    En dat alles zonder haar dagelijks vieze vette troep voor te zetten???



    liefs,

    een erg wanhopige mama…

eerlijk gezegd vind ik het allemaal nog niet zo weinig hoor, het isook ong. wat mijn zoon naar binnen werkt op een dag , en ja dat gaat wel redelijk met gemak maar veel meer i het zeker niet en hij is al 7,5 :think:





hij is nu 27 kilo bij 1,31 meter en in prima conditie volgens onze kinderarts.



weet niet hoelang je dochter is , maar als ik even uitga van de gewone weegschaal lijkt me haar gewicht wel oke hoor.





overigens worden alle kleuters(mits ze geen hevig overgewicht hebben) op deze leeftijd wat sprietig en pierig

Ze is nu ongeveer 1,20m… En ze is op zich gezond hoor, en superactief, daar niet van… Maar als ik dan lees wat een gemiddeld kind van haar leeftijd zou moeten eten, in verhouding tot de lichaamsbeweging die ze krijgen, dan eet ze nog niet de helft van wat ze zou moeten eten! :frowning:

Als ik zo lees wat ze op een dag gemiddeld eet vind ik dat echt niet extreem weinig hoor. Snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met crackers van 2 bij 2?

Wat je zou kunnen doen is die lightcrackers vervangen voor iets wat niet light is en wat je dochter lust natuurlijk…

Enne, misschien klopt dat geicht op de wiifit wel helemaal niet, vind het een groot verschil met wat je eigen weegschaal aangeeft.



Mijn zoontje eet redelijk en vindt het voornamelijk zonde van zijn tijd. Ook bij hem kan je zijn ribben tellen, ik noem hem ook altijd liefkozend mijn gespierde spijker :wink: Ik heb trouwens geen idee wat hij weegt. Naar mijn mening krijgt hij genoeg vitamines binnen en is hij zelden ziek, in mijn ogen gezond, en ook al is hij slank ik vind hem er gezond uitzien.



Ga van bovenstaande dingen uit, en niet van een getal alleen…

Met 2 bij 2 bedoel ik dat ze vier crackers in totaal krijgt, die ze dan per twee tegelijk belegt, dus een soort sandwich van maakt…

Iets anders dan die crackers of beschuitjes krijgen we er niet in… :frowning:

Dat de Wii Fit wellicht niet het juiste gewicht aangeeft was ook de reden dat ik haar ook nog op onze eigen weegschaal gezet heb. Maar zelfs met dat gewicht is ze nog gevaarlijk licht… Haar BMI heb ik uitgerekend op verschillende sites speciaal voor kinderen met eetproblematiek…

@Tweet wrote:

Ze is nu ongeveer 1,20m… En ze is op zich gezond hoor, en superactief, daar niet van… Maar als ik dan lees wat een gemiddeld kind van haar leeftijd zou moeten eten, in verhouding tot de lichaamsbeweging die ze krijgen, dan eet ze nog niet de helft van wat ze zou moeten eten! :frowning:








dan zal je eens moeten kijken naar wat de gemiddelde vrouw zou MOETEN eten volgens al die rekensommetjes , nou dan lag ik me dood want daar kom ik laaaaang niet aan :lol: )ik zou kotsmisselijk worden waarschijnlijk’



ik persoonlijk denk dat ze echt wel voldoende eet hoor , misschien nog iets meer fruit introduceren maar dan houdt het wel op.

ik zou eerder de weegschaal van jezelf aanhouden hoor

vind ook dat vergeleken met de wii dat het teveel verschilt



tygo is bijna 2 en weegt 12.8 kilo en met 92 cm is hij volgens kinder bmi curve te licht

nou ik vind het prima hoor zolang hij goed eet



ook zou ik die light crackers vervangen

ik ben sowieso anti light bij kinderen in de groei

het enige dat ik tygo geef op gebied van light is slimpie limonade

dat weer omdat ik niet wil dat ie de hele dag loopt te stuiteren van de suikers en het beter voor zijn tandjes is



ik denk ook dat er rust aan tafel moet zijn

geen gedwongen sfeer … je moet zo snel eten en alles op want andersss

nee daar ben ik niet voor

tygo heeft soms fases dat ie geen warm eten wilt

en dan krijgt ie 2 boterhammen … gaan er dan met gemak in en dan daarna nog zijn toetje

en de ene keer doet hij daar een uur over en de andere keer 10 min

en wilt hij niks dan geef ik het toetje

(soms dubbele portie) en dan is het klaar



mijn zus hanteerd die regel wel van zoveel happen eten en zo snel

maar ik merk dat mijn neefje er veel stress van ervaard

toen hij hier kwam logeren at hij prima (misschien het gras aan de andere kant van heuvels groener is)



misschien dat het helpt om mee te laten helpen in het maken van het eten?

als kind is volgens mij niks zo geweldig als je eigen eten maken en daarna opeten

en dan beginnen met iets wat ze erg lekker vinden

mini pizaatjes ofzo?

Als ik haar zou laten eten zolang ze zelf wil, dan zit ze er de volgende dag nog…

En mee helpen met eten voorbereiden is ook geen stimulans, zelfs zelf het eten kiezen niet.

Geloof me, al die trucjes heb ik allemaal al uitgeprobeerd tot in den treure, niets werkt bij deze dame…

Vanmiddag ga ik eens bellen met een telefonisch spreekuur van een diëtist. Maar eens horen wat die ervan zegt… :frowning:

Inmiddels diëtiste aan de telefoon gehad. Dochterlief zit inderdaad op de ondergrens van wat nog gezond is. Ik moet een aantal dagen gaan bijhouden wat ze allemaal eet en drinkt, en daarmee naar de huisarts gaan, alwaar ik een verwijsbrief zal krijgen voor een consult bij een diëtiste, die ons wellicht nog meer tips kan geven…

:frowning:

poeh lastig hoor :hug:

hoop dat je doorverwezen kan worden naar een dieetiste

of dat de huisarts iets wijzer word waarom ze zo slecht eet

of eigenlijk waarom ze zo ligt is

misschien is er wel een oorzaak voor

Fijn dat je bij de dietiste terecht kunt maar ik denk dat het wel meevalt. Ik heb ook 2 gespierde spijkers die te licht zijn. Indy eet ongeveer hetzelfde als jouw dochter, alleen eet Indy wel 's ochtends een boterham. Ze is 1.22 en 19,5 kg. Lengte dus okee, maar gewicht te weinig. Kes is te klein én te licht voor zijn leeftijd; 98 cm en 12,9 kg. We hebben al bij een kinderarts gelopen maar daar is niets uitgekomen. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik slechte eters en lichte kinderen heb.



Sterkte ermee!

ook bij ons hetzelfde verhaal hoor. mijn dochter van 4 en mijn zoon van 6 zijn te licht . Ze eten op zich hetzelfde als bij jou. behalve dan 's ochtends boterhammen ipv crackers. En nu in de vakantie ben ik wat consequenter met fruit halverwege de ochtend. Ik vind dat ze genoeg eten, want zelf eet ik ook niet veel meer. Dus ik zou me er niet te druk over maken hoor. Mijn man at vroeger bijna helemaal niets en als je hem nu ziet! De huisarts had vroeger aan mijn schoonmoeder gezegd. Als hij een sinaasappel (of ander fruit) een boterham en bijvoorbeeld een blokje kaas eet, komt het helemaal goed. Als het lichaam meer nodig heeft, eten ze ook meer is mijn ervaring.



Succes ermee

groetjes Kim

Y.ara eet op een dag



7.30 Halve cracker met kaas en half kopje melk

10.00 op school evergreen en halve beker rose vice

12.30 1 brood met vleeswaren,zonder korsten en half kopje melk

15.30 snoepie met weer half kopje ranje oid.

17.00 halve aardappelen 3 worteltjes oid en dan van bv een hamburger neemt ze 1/4

19.00 nog wat drinken,wederom half glas/beker.



Tja ik heb me er bij neer gelegd. :eh:

hoi,



ik denk zelf ook dat het wel mee valt. Ik was als kind altijd te licht, maar heb nu een prima gewicht met BMI van 19.8.



Maar als tip niet te druk over maken, geen light producten, maar juist volle producten. Zoals roomboter, volle yohurt e.d.



Verder eet ze volgens mij voldoende,.



groeten Suzanne

Hoe is ze bij een ander?

Mijn kinderen vinden bij een ander altijd veel lekkerder.

Ze lusten dan opeens worteltjes bijv en dan vragen ze ook nog eens in welke winkel je dat koopt.

Hmmm ik vind dat ze nog behoorlijk eet als ik eerlijk moet zijn.



Mijn zoon van 7 eet best goed. Begint met 2 boterhammen met een beker melk, op school een appel met ranja, tussen de middag 2 boterhammen met beker melk, na school drinken en een snoepje, 's avonds 3 aardappeld, flinke schep groente en een heel stuk vlees. Na het eten een ijsje (cornetto is favoriet) en toch is hij heel erg mager.



Het kan natuurlijk ook haar bouw zijn he! Menig kind zal veel minder eten op een dag.

Hier nog zo’n mager geval.



Aniek is 1 meter 14 lang, draagt daarom kleding in maat 110 en 116/122.

Maar de broeken zakken allemaal af.



Ze weegt bij deze lengte 18 kilo en heeft dus ook officieel niet een heel goed gewicht, ze zweeft op de rand.



Maarja, mijn man was zijn hele leven zo en is pas na zijn 30e een beetje aangekomen. Dan nog weegt hij 73 kilo en als je ziet wat hij eet :shock:



Aniek haar menu bestaat uit "



ontbijt, bekertje yokidrink van die dikke drinkyoghurt. Alle adviezen ten spijt, als we dit niet geven drinkt ze ranja en gaat ze met alleen ranja in haar maag naar school. Dit voedt tenminste nog een beetje.

Op school drinkt ze een wicky en heeft ze altijd fruit mee of een incidentele dora koek.

Tussen de middag eet ze meestal 1 a 1,5 boterham. Het liefst met… niks erop :roll: Als ze dan moet van mij dan kiest ze voor hageslag.

En dan drinkt ze thee, ze lust alleen maar yoki, thee en ranja.

Na school krijgen ze hier altijd een koekje en thee of ranja en tegen 5 uur mogen ze een cracker of een beschuitje.

Aniek wil dan vaak een cracker (cracotte) met wederom niks erop… :roll:



Warm eten gaat alleen goed als dat pasta is met iets erbij. Maar verder eet ze bar weinig.

aardappelen gaat wel aardig tegenwoordig net als gehaktbal, worst en vissticks.

Nou dat is al heel wat vergeleken met een jaar terug.

Ik maak me er niet meer druk om, ze groeit nog steeds, haar gewicht groeit jaarlijks ook wel wat mee, ze valt niet af en ze is verder gezond.

Ik kan het er moeilijk inproppen, ze eet gewoon slecht.

Ik kijk nooit naar wat een kind ‘zou moeten eten’. Daar komen mijn kinderen lang niet aan. Op het cb waren ze daar ook altijd heel nuchter in. Ze is klein van stuk, fijn gebouwd en heeft dus minder eten nodig. De oudste is 8 en begint nu eindelijk wat meer te eten. Ze eet 's morgens een broodje, tussendoor een banaan of ander fruit, tussen de middag een broodje en op school is er vaak wat bij. Thuis wel een snoepje of een koekje maar mondjesmaat. 's avonds krap aan een opscheplepel aardappels en groente. We vinden het al heel wat, want het is jaren maar 2 happen geweest. Toetjes? soms, vaak neemt ze wat te drinken of wat fruit. Ze is ongeveer 1,26 meter en 25 kilo. Geen idee wat haar bmi is, tegenwoordig wel goed geloof ik. Ik heb er nooit naar gekeken. Maar ook zij is jaren ‘volgens de norm’ te licht geweest (en te klein). Ik heb altijd aangehouden dat zolang zij vrolijk en actief is is er niks aan de hand. We hebben dus nooit een probleem van het eten gemaakt. Ze at ook heel langzaam. Wij dronken vaak een kopje koffie na het eten. Op een gegeven moment is het wel klaar, maar ze hoefde van ons ook niet haar bord leeg te eten.



Onze jongste is een verhaal apart. Ik ga maar niet opschrijven wat ze eet, dat zijn hapjes en halve boterhammen (met een beetje geluk). Ze is 4 jaar, 98 cm (ongeveer) en tussen de 11,5 en 12 kilo. Echt veel te licht. Ze is bij de kinderarts onder controle (niet specifiek hiervoor, ze heeft een lichamelijke aandoening). Al is ze heel iel en fijn gebouwd, ze heeft nog wel onderhuids vet. En daar gaat het om. Maar ze zit op het randje.

Het vervelende is dat ze niks heeft om bij te zetten. Als ze ziek wordt en afvalt hebben we gewoon wel een probleem. En om haar iets te ondersteunen bij het eten hebben we nutridrink in huis. Dan hebben we het hier dus over een kind met toch terugkerende dreigende ondervoeding!

126 cm en 25 kg lijkt me een prima gewicht. Indy is 123 cm en weegt 20 kg, die is wel te licht. En Kes kan maatjes worden met jouw jongste, die is 99 cm en 13 kg (4 1/2 jaar oud). En geen reserves. Nu heeft hij griep en dan eet hij dus NIETS! Ik weet nu al dat hij weer keldert naar de 12 kilo en nog een beetje…In januari moeten we terug naar de kinderarts om eens te kijken hoe het gaat met zijn groei. (op zich valt het mee, tussen 2 en 3 jaar was hij 7 cm gegroeid, tussen 3 1/2 en 4 1/2 is hij 8 cm gegroeid. Hij groeit dus wel maar langzaam…)

Die van ons valt ook mee hoor, ze groeit haar eigen lijn. We hebben ons er ook nooit zo druk om gemaakt. Alleen als ze ziek is en weer afvalt. Maar verder.

En iedereen denkt dat het een heel lief meisje is. Blond haar, golfjes, mooi koppie en heel iel. Dat zij boos kan worden wil niemand geloven

:mrgreen: