Dochter bijziend

Wij zijn vandaag bij de oogarts geweest met mijn dochter van bijna 4 jaar, en nu blijkt dat ze bijziend is.



Ze raden ons nu een bril aan en kijken na 8 weken of haar ogen verbeterd zijn. Daarna beginnen ze dan waarschijnlijk met het afplakken van haar oog.



Heeft er iemand ervaring mee? Hoe hebben jullie het aangepakt? En zijn de ogen van je kindje beter geworden of achter uit gegaan?



Alvast bedankt!





Groetjes

Het afplakken van het oog heeft niks met de bijziendheid te maken. Afplakken wordt gedaan als je een lui oog hebt. Het goede oog wordt afgeplakt, zodat het luie oog harder gaat werken. Op die manier kan dat verbeterd worden, als je er vroeg genoeg mee begint.



Bijziendheid of verziendheid is een afwijking waar vaak een bril voor nodig is. Deze afwijking is over het algemeen blijvend en kan na verloop van tijd erger worden. Vaak zie je daar geen verbetering in.

@Jippie wrote:

Bijziendheid of verziendheid is een afwijking waar vaak een bril voor nodig is. Deze afwijking is over het algemeen blijvend en kan na verloop van tijd erger worden. Vaak zie je daar geen verbetering in.




Niet geheel waar.
  • afwijkingen ‘verbeteren’ vaak in de loop der jaren.

    Kinderen die in eerste instantie +3 oid hebben gaan heel vaak in de puberteit brilloos door het leven… ergens tussen 20 en 40 wordt er dan wel weer geplust.



    Onze zoon begon al op +6 en daarvan werd wel gezegd: verbeteren kan, maar volledig weg zal dit niet gaan.

    En idd… hij draagt nu bijna 5 jaar een bril en zijn waarde is gezakt (eerst nog iets omhoog gegaan, maar zijn nieuwste bril is meer dan punt lager dan zijn eerste brilletje :thumbup: ).

Ik ben zelf ook bijziend en heb vanaf mijn 3e jaar tot mijn pubertijd een bril gedragen. En ik had zo’n hekel aan die bril!!!

Daarna wilde ik hem niet meer op en heb er tot op heden nog geen last van (ben nu 34)

Ik ben op mijn 5e geopereerd aan een lui oog en daar is ook vrijwel niks meer van te zien, alleen als ik moe ben :slight_smile:

Mijn oogsterkte is in mijn jeugd nooit echt veranderd.

Ik ben toen ik ongeveer 13 was voor het laatst naar de oogarts geweest dus hoe het nu is weet ik niet. Maar ik geloof niet dat er veel verandering is.

Ik heb op mijn 5e een bril gekregen, ik ben ook bijziend.

Helaas is het nooit verbeterd, alleen maar slechter geworden. Dus al 30 jaar brildragend. :?

@Wendy wrote:

Ik ben zelf ook bijziend en heb vanaf mijn 3e jaar tot mijn pubertijd een bril gedragen. En ik had zo’n hekel aan die bril!!!

Daarna wilde ik hem niet meer op en heb er tot op heden nog geen last van (ben nu 34)

Ik ben op mijn 5e geopereerd aan een lui oog en daar is ook vrijwel niks meer van te zien, alleen als ik moe ben :slight_smile:

Mijn oogsterkte is in mijn jeugd nooit echt veranderd.

Ik ben toen ik ongeveer 13 was voor het laatst naar de oogarts geweest dus hoe het nu is weet ik niet. Maar ik geloof niet dat er veel verandering is.




Kan jij wel goed zien zonder je bril? Of heb je geleerd om ermee om te gaan?

Wendy Volgens mij had je dan een hele lichte afwijking of je hebt ermee leren leven. Het lijkt mij dat een oogafwijking niet zo sterk verbetert. Ik ben benieuwd hoe je uit een oogtest zou komen. Als je voor het laatst op je 13e naar een oogarts bent geweest en het is nooit weer opgemeten, dan kun je niet zo stellig zeggen dat je ogen nog hetzelfde zijn. Hier is het altijd schrikken als ik een nieuwe bril krijg. Je denkt dat je nog steeds hetzelfde ziet en er niks aan de hand is. Na een oogtest en het laten zien van de nieuwe glazen, schrik je hoe groot het verschil toch weer is.

Ik zeg ook niet stellig dat er niet veel veranderd is maar dat ik dat niet geloof.



Er is heus wel iets veranderd want door de brillen die ik toen droeg kan ik nu niks meer zien :lol: Maar of het nu dus beter of slechter is geworden weet ik niet.

Ik kan gewoon goed zien zonder bril.

Een boek kan ik gewoon op een normale afstand van me houden en niet extra veraf of zo.

Als ik een boek dicht bij me houd dan blijf ik de letters op zich nog wel scherp zien maar ga ik dubbelzien.

Ik weet zelf niet wat mijn sterkte vroeger was, zal het eens aan mijn moeder vragen of zij dat weet.

Indien het gaat om bijziendheid dan is er een - afwijking.

Daar is inderdaad vanaf ongeveer - 1 een bril voor nodig.



Helaas gaat dit niet echt meer over. Wel schijnt het volgens onze oogarts dat veel buitenspelen en dus de ogen stimuleren op afstand scherp te stellen dat het minder erg wordt.



Het is heel normaal dat kinderen nog in de + sterkte zitten. Rond de leeftijd van 7 zitten ze zelfs nog op +2. Indien ze al vroeg op 0 zitten dan weet je eigenlijk al bij zekerheid dat ze bijziend worden en op termijn een bril nodig hebben.



Beide zoontjes hebben dit waarvan de oudste nu elke 6 mnd op controle moet komen omdat hij dus nu licht bijziend is -0.5. Nu nog te weinig voor een bril. De oogarts kon al zeggen dat hij gezien de erfelijkheid net als ik ongeveer gaat eindigen op -5 tot -7, want ja het wordt met de groei dus slechter, en dus de rest van zijn leven aan een bril/lenzen vast komt te zitten. Tenzij hij zijn ogen zou laten laseren :wink:

Bedankt voor jullie reacties!



Ergens begrijp ik het niet.

Mijn dochter kan alles van dichtbij goed zien, maar in de verte ziet ze dus minder goed. (Nu verbaasd het mij dat ze een klein pimpelmeesje in de tuin, in de verte wel gelijk ziet)

Maar als je in de verte niet goed kan zien, ben je zo ver ik begrijp, bijziend. Dan heb je een bril nodig met - min glazen.



Nu zag ik dat de orthoptist een bril sterkte van plus 4,75 voor schreef en het andere oog plus 0,5.



Nu ga ik zeker bellen en vragen om uitleg, maar naar mijn idee zou ze als ze bijziend is toch min glazen moeten hebben?



Of begrijp ik het verkeerd?





Groetjes

Ja zo is het officieel wel. Bijziend dan zie je dus alles dichtbij scherp en veraf wazig en heb je min glazen nodig. :think: