dochter 10 maanden drinkt snachts nog 4 keer

Ik hou het bijna niet meer vol, gebroken nachten. Sara drinkt rond 19.00 BV en gaat dan naar bed. Vaak komt ze dan om 20.00, 23.00, 2.00 en 5.00 uur weer. Ik heb geprobeerd haar gewoon te troosten en terug in bed te leggen, ik heb ook geprobeerd om haar een flesje aan te bieden, maar niks helpt. Door laten huilen durf ik niet, want normaal slaapt ze op haar rug, maar als ze overstuur huilt, dan blijkt ze meestal op haar buik te liggen en zichzelf helemaal moe te maken door te huilen en haar hoofdje op te heffen.

Ik weet niet meer wat ik kan doen om haar wat beter door te laten slapen. Iemand tips? of herkent iemand dit?

Ik hou het bijna niet meer vol, maar kan niet anders. Mijn man werkt overigens snachts, dus dan ben ik alleen met onze twee kinderen.

Shalom

Kap ermee… echt… :hug:

Ze is nu 10 maanden en hoeft echt niet meer 4x te komen…

Onze zoon kwam met 1 jaar ook nog s’nachts… en zelfs die ene keer trok ik niet…

Ben er radicaal mee gestopt… en heb 2 zware nachten gehad, waarin hij protesteerde… de 3e nacht sliep ie door…

Ik vind het wat anders als ze nog baby was… (en dat is ze ook nog wel, maar met 10 maanden vind ik 4x p/nachts te veel… voor jou)

Dus, voor slapengaan de borst geven… en s’nachts toch proberen door te zetten… :silenced:

Hoe pak ik dat doorzetten aan?

Wel ernaartoe gaan en troosten? of een flesje proberen aan te bieden?

Kan het geen kwaad haar te laten doorhuilen als ze op haar buik is gedraaid? Haar bedje wordt dan nat van het huilen en ze raakt vermoeid. Volgens mij kan ze niet op haar buik slapen.

Shalom

Ik ben de eerste nacht na een kwartier ernaartoe gegaan… Troosten, bolleke aaien en weer weg…

Laten huilen… daarna na een 20 min ernaartoe, niks zeggen… bolleke aaien en weer weg…

(ik vond t zwaaaaaaaaaaaaaar, brak mn hart maar ik KON niet meer, was zooo moe)

Na bijna 3 kwartier viel ie pas in slaap… :shifty:

Tweede dag ging beter… zelfde ritueel… (wel altijd de borst van tevoren, beide kanten… zusje kreeg daarna pas) dus voltanken je meiske… en zeggen ook tegen haar: je bent nu een grote meid, en gaat lekker slapen vannacht… (als snapt ze t misschien niet, ik vond dat fijn om toch even te zeggen tegen em)

Derde dag was t voorbij… zonder tegensputteren ging ie slapen…

Ik zou ook niks anders geven s’nachts… want dan gaat ze zich DAAR weer aan wennen… zit je s’nachts bekertjes water te geven ipv de borst…

Wat het buikslapen betreft, moeilijk… zodra mn zoontje z’n hoofdje omhoog kon brengen en kon draaien was ik altijd wat geruster… (dat ie niet zou stikken doordat ie niet KON draaien)

Misschien hebben de andere kok dames daar een tip over… :-*

Ikzelf was daar niet zo bezorgd over… (mits dus draaien en optillen al mogelijk was)

Ik heb dit probleem nooit gehad met mijn meiden, maar ik zou het precies zo aanpakken als Faizaa…weet je je stelt je er van te voren op in dat het zwaar gaat worden, en dan is echt even doorzetten een paar nachten achter elkaar, succes!

Ik kan me voorstellen dat dat heel vermoeiend voor je is zo.

Heb je het al eens geprobeerd met de methode van Elizabeth Pantley? haar boek heet ‘Lekker slapen zonder huilen’ en het is een stuk vriendelijker dan de gewone slaaptraining die de meeste mensen toepassen.

Het boek is in de meeste biblotheken te leen.

succesm ik hoop dat ze snel wat minder vaak komt.

Hier was het 's nachts ineens over toen ze echt meer vast voedsel at.

Ik weet niet of Sara al goed eet? Of nog voornamelijk BV krijgt?

Verder hebben wij rond die tijd een camera gekocht zodat we haar konden zien, en dus zagen dat we er niet heen hoefden. Vond ik voor mezelf heel fijn. Toen lukte het mezelf ook om vol te houden en er NIET heen te gaan; en dat was inderdaad de oplossing dat doorzetten.

Sara eet redelijk goed brood en fruit.

Groenten wil ze nauwelijks, aardappels, rijst en pasta ook niet.

Soms eet ze wel toetje na. Sochtends eet ze maar een halve portie pap (maar ja dan heeft ze dus in de nacht veel gedronken). Saras gewicht is altijd aan de lage kant geweest. Ze is eigenlijk meestal aan het mopperen en schreeuwen tijdens eten en erg koppig. Ik heb Bv een maand geleden afgebouwd, daarvoor kreeg ze om 7.00, 10.00 en 16.00 nog Bv. Maar dat heb ik afgebouwd om haar beter bijvoeding te laten eten. Rond 6 maanden ging har groeicurve naar beneden, volgens het CB omdat ze aan vast voedsel toe was. Eten/ drinken is eigenlijk nooit een ontspannen rustig moment geweest met haar, altijd onrustig, veel mopperen, ook toen ze alleen BV dronk.

Ze krijgt nu:

8.00 pap van opvolgmelk,

10 uur fruit,

12.30 een boterham,

13.20 BV,

15.30 een cracker/ koekje,

17.30 warm eten

19.00 Bv en dan dus slapen.

Sara heeft tot 4 maanden eigenlijk goed geslapen, daarna begon het gedonder. Het is in augustus ook wel weer een poosje goed gegaan, maar daarna ging het weer mis.

Ik ken het boek van Elizabeth Pantley niet.

Vraagje over de laten huilen methode: als ik naar haar toega, dan stopt ze niet met huilen als ik haar probeer te troosten in haar bedje (even aaien/ speen geven/ knuffelpopje geven enz). zo wordt alleen maar meer overstuur als ik er wel heen ga, maar haar er niet uithaal. Moet ik haar dan toch laten liggen en weglopen terwijl ze nog steeds huilt of zelfs meer overstuur is?

shalom

@Shalom wrote:

Ik weet niet meer wat ik kan doen om haar wat beter door te laten slapen. Iemand tips? of herkent iemand dit?

Yep, herkenning :slight_smile:

Zoonlief drinkt 's nachts ook nog twee keer (bij mij begint de nacht om 0.00u :wink:). Dat valt niet altijd mee, maar ik accepteer het in de wetenschap dat het een fase is. Het jochie maakt op dit moment zoveel door (tanden, behoorlijke sprongen in zijn ontwikkeling) en daardoor is hij 's nachts nu wat onrustig. Hem voeden is voor mij de gemakkelijkste en voor ons allebei de fijnste manier om hem weer snel rustig en slaperig te krijgen. Samen zijn we al zo ervaren in het voeden, dat het licht gewoon uit kan blijven. Daarnaast slaapt hij in een slaapzak, zodat hij lekker warm blijft en niet weer terug moet in een koud bedje. 's Nachts poepen doet hij allang niet meer, dus 's nachts wordt er niet verschoond. Hij slaapt overigens wel in zijn eigen slaapkamer. Ik weet niet waar jouw dochtertje nu slaapt? Eventueel kun je het jezelf nog wat gemakkelijker maken door haar bij jou op de kamer te laten slapen. Misschien is een co-sleeper iets voor jullie?

Het boek dat Jannigje noemt is ook zeker een aanrader :thumbup: Op bv.com kun je hier meer informatie over vinden: Bv.com-Pantley.

Groetjes van Yvonne

voor mij is dit ook een stukje van herkenning, niet met mopje, die is net haar paps, slapen en nog eens slapen :wink: maar mijn derde dochter had dit gedrag ook, eerst ging ik haar ook steeds maar voeden, totdat mijn wallen ook de grond hadden bereikt, daarna ook in bed laten liggen steeds even troosten, werd ze alleen maar meer overstuur van, wat bleek later toen ik zo moe was en haar weer bij mij in bed nam, ze sliep gelijk verder, en de avond ernaar weer in bed genomen, weer als een blok slapen, ze wilde gewoon mama voelen en ruiken, dus het had bij haar niks te maken met eten/dorst etc. maar mama tijd, dat is ook weer een fase, oke deze fase duurde bij haar vrij lang, maar ik sliep in ieder geval weer en dat was voor mij het belangrijkste, dus is het geen optie om haar bij je op de kamer te nemen, nu heb ik bij alle vier de meiden van baby af aan samen geslapen, dus ben het gewend, later bij mopje, toen ze begon te draaien een ledikantje tegen mijn bed aangeschoven en daar de zijkant vanaf gehaald, ideaal, zo liggen ze naast je maar niet direct onder je eigen dekens. misschien wil zij dit ook, en kan jij even bijtanken qua slaaptijd, je mans werkt in de nachten lees ik, heeft hij ook geen last dat zij bij jou op de kamer slaapt. het is misschien een idee voor jou, ik heb er zeer goede ervaringen mee. succes want slaaptekort is verschrikkelijk met kleine kindjes om je heen.

Ik ken dit niet (gelukkig)

Maar wil je wel een dikke knuffel geven!!

Doe waar jij je goed bij voelt.

Lianne slaapt ook op dr buik, op de leeftijd van 10 maanden hebben ze de coordinatie toch al wel om het hoofd te draaien?>

Hier ook een boel herkenning.

(Hier zélfs ook een man die alleen maar nachtdiensten draait.

Ik denk eigenlijk dat onze dochter toch wel wat last heeft van het omgekeerde ritme van haar vader. Als hij vrij is, gaat hij ook pas rond 4.00 uur naar bed, dus er is geluid 's nachts.

Verder voelen die kleintjes natuurlijk een hele hoop aan. Dus misschien dat het nachtritme van jouw dochter ook wat beïnvloed wordt door je man.

Niet dat we daar wat aan hebben…)

Ik weet niet eens meer hoe vaak mijn dochter nog bij mij wilt drinken 's nachts. Ik heb een co-sleeper gemaakt van een ledikantje en zo kom ik toch nog aan mijn nachtrust.

's Avonds leg ik mijn dochter op haar eigen kamertje (ivm klimmen uit de co-sleeper) en als ze zich rond een uurtje of 22.00/23.00 weer meld, leg ik haar na de BV in de co-sleeper naast mij.

Zodra ze weer lichtjes wakker wordt, probeer ik eerst te sussen met een speentje, werkt dit niet (lees: het speentje wordt direct driftig weggegooid :roll: ), dan meteen de borst.

Na een paar kleine slokjes is ze wel weer vertrokken en ik ook.

Op deze manier is het prima vol te houden. Ik hoef er niet uit, dus dat scheelt ontzettend veel energie.

's Ochtends heb ik een lekkere tevreden meid.

Zodra ze wakker wordt komt ze vanuit de co-sleeper naar mij toe kruipen, om vervolgens lekker tegen mij aan de kroelen :inlove: .

Oh en die methode van laten huilen…

Die werkte hier niet.

Amber blijft huilen, tot ze geen stem meer overhoudt. Ik heb dit 4 dagen achter elkaar geprobeerd; aai over de bol, speentje in, weggaan en krrrrrrrrrijsen maar! Nee, dit werkte niet.

Het voelde absoluut niet goed en ik ga haar écht niet langer dan uur laten huilen, een kwartier vind ik al een eeuwigheid.

Het boek wat hier aangeraden werd, dat lijkt mij wel wat. Ik ga het even opzoeken :thumbup:

afijn, niet echt wat tips van mijn kant dus, maar wel een boel herkenning.

Zelfde probleem, ze heeft zelfs een periode doorgeslapen 's nachts. Het ging echt heel goed. Totdat het onwijs heet werd en ze meer vocht nodig had. Toen is het de verkeerde kant op gegaan want ze had meer dorst en omdat ze alleen maar veel melk van mij drinkt en niet veel drinkt uit een beker of rietje of whatever wilde ik haar toch genoeg geven. Nou daarna gingen we op vakantie en daarna gingen we verhuizen dus dat arme kind was helemaal uit haar ritme en nu komt ze dus ook 3 x op een nacht. Ik vind het niet normaal hoor.

Ik denk dat de methode van Faiza het beste werkt maar ik zie daar wel een beetje tegenop maar goed. Ik word er echt doodmoe van en zij slaapt ook niet goed omdat ze gewend is om te drinken.

wat vervelend dat jij ook last hiervan hebt. Op het laten huilen is wel het een en ander aan te merken.

Lees dit stuk van Gordon even door, voordat je daaraan begint

http://www.natuurlijkouderschap.org/de-schaduwkant-van-slaaptraining/

(dat je niet achteraf zegt: had dát maar verteld…)

Nou ik heb het nog niet gelezen maar ik heb het wel al toegepast op het slapen in de avond. Ze ging toen we verhuisd waren, alleen nog maar slapen als we haar in onze armen hadden en op ons bed met haar gingen liggen. Dat vond ik echt wel overdreven. Ik hou van mijn kind maar ik ben geen slaaf van mijn kind dus ik heb daar een halt aan toegeroepen. Ze had het in 3 dagen door en nu gaat ze slapen als we haar in bed liggen zonder te huilen. Er is niks mis met huilen maar je moet haar wel troosten als ze écht overstuur is natuurlijk.

@wannabe keukenprinses wrote:

Nou ik heb het nog niet gelezen maar ik heb het wel al toegepast op het slapen in de avond. Ze ging toen we verhuisd waren, alleen nog maar slapen als we haar in onze armen hadden en op ons bed met haar gingen liggen. Dat vond ik echt wel overdreven. Ik hou van mijn kind maar ik ben geen slaaf van mijn kind dus ik heb daar een halt aan toegeroepen. Ze had het in 3 dagen door en nu gaat ze slapen als we haar in bed liggen zonder te huilen. Er is niks mis met huilen maar je moet haar wel troosten als ze écht overstuur is natuurlijk.

Hier ook hoor… :-*

Bovendien was hij al een jaar geweest toen ik er echt flauw van was en ik was er in 2 a 3 dgn ook vanaf… Heb em geen weken/maanden laten huilen…

Ben er van overtuigd dat dat voor ons toen het beste was zo…

Ik heb dus ontdekt dat ze echt honger heeft want ik heb haar vannacht de borst gegeven en ik heb haar teruggelegd maar het was echt krijsen want ze wilde nog meer en overdag eet ze ook niet zo veel. Je moet haar echt goed afleiden met Teletubbies en dan eet ze wel zonder dat ze het doorheeft maar ze eet niet veel overdag en ze drinkt ook niet veel op die bv na dus dat kind heeft waarschijnlijk gewoon harstikke trek 's nachts. Ik ga dus eerst haar vol moeten proppen overdag voordat ik haar 's nachts laat janken.