Niek, ik heb maar even een apart topic geopend…dan houden we het tenminsten overzichtelijk!
@niek1 wrote:
Wat bedoel je met dat dreumussen meer kunnen dan gedacht, heb je een leuk voorbeeld
Ik wil hier best een boompje met je over opzetten.
Daar gaan we dan…
Wat ik hiermee bedoel is dat dreumessen ontdekt hebben dat ze eerst fysiek en vervolgens emotioneel afhankelijk kunnen zijn van hun ouders. (Vaak is dat de mama…dus ik praat even vanuit de mama-kant)
Juist omdat ze tot deze ontdekking gekomen zijn, ben ik er van overtuigd dat er meer in het koppie omgaat dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Ze gaan experimenteren en kijken hoe consequent hun mama is. Vervolgens hebben ze ook rete-snel door dat ze bij papa/de oppas/opa of oma dingen sneller/moeilijker voor elkaar krijgen. Dit is altijd afhankelijk van de situatie. Omdat het dan bijvoorbeeld bij papa wel mag, maar bij mama niet…gaan ze kijken of ze het ook voor elkaar kunnen krijgen bij mama. Nu geloof ik niet dat dreumessen in volzinnen denken zoals: zo…nu ga ik eens even proberen of ik van mama, net als bij papa, ook met mn handen mag eten ipv met de vork.
Het is meer het gevoel wat een dreumes heeft bij een bepaald verbod. Als dat gevoel niet goed voelt, dan gaan ze kijken of ze dat om kunnen buigen naar de andere kant.
Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld dit:
Als mijn moeder zegt dat hij niet bij de salontafel moet spelen…dan zie je hem heel taxerend kijken…hij probeert het wel maar krijgt na de 3e keer (met mijn toestemming) een tik op de vingers. Een uur later probeert hij het weer en dan zegt mijn moeder niets…Ik herhaal het zelfde principe en mij negeert hij volkomen…ook na de tik op de vingers.
Waarom bij mijn moeder wel en bij mij niet? Omdat ik vertrouwd ben en makkelijker te negeren ben. Dit lees je in geen een boek…maar het is wel dagelijkse praktijk.
Verder vind ik ook dat we niet alles moeten vergoeilijkken wat dreumessen doen. Ik vind het een beetje slap om te zeggen dat kinderen je een spiegel van je eigen gedrag voorhouden. Waar wij in deze fase mee bezig zijn is de basis te leggen voor het geweten. Onderscheid tussen goed en kwaad. Als we daar geen duidelijke regels in zetten, dan heb je in mijn ogen straks een etterbakkie van een kind, wat alles doet wat jij niet wil en regels consequent negeert. Een kind moet leren dat zijn daden consequenties hebben…en dat is een van de eerste belangrijke levenslessen die je je kind mee dient te geven.
Inderdaad…dreumessen weten nog niet het onderscheid tussen bijvoorbeeld onkruid en goede planten. Maar als we daar nu niets aan doen…trekt hij straks per definitie alle planten uit de tuin. Dan kunnen we wel zeggen…hij ziet het verschil niet…nee natuurlijk niet! Maar hij moet gewoon leren dat bepaalde zaken niet voor kinderhandjes bestemt zijn. Er ligt genoeg speelgoed in de tuin/kamer waar je wel mee mag spelen. In het verlengde daarop kan ik noemen: niet spelen in de keuken als mama aan het eten koken is, niet zelf boodschappen in de winkelkar doen etc etc.
Nou…ik heb even genoeg gezegd.
Het podium is voor jou!