Directeur bepaalt...

Wij hebben net de zoektocht naar een basisschool voor onze meiden afgerond. We zijn bij 3 scholen wezen kijken en praten. Wat ons opviel is dat een directeur behoorlijk bepalend is in het beleid van een school.



Bij de laatste school hebben we daar rechtstreeks naar gevraagd en deze directeur gaf aan dat hij inderdaad voor een groot deel in zijn eentje de lijnen uitzet. En dat zijn ervaring is dat dit op andere basisscholen precies zo gaat.



Ik vind dit nogal een risico met zich meebrengen, dat 1 persoon bepaalt. Als zo’n directeur wil, kan hij dus een school maken (da’s mooi, maar wat gebeurt er als deze directeur een prachtige nieuwe baan krijgt??) en breken (en dan wordt het al direct een stuk minder fraai…)



Wat vinden jullie hiervan?



Of hebben jullie hele andere ervaringen?

Geldt het niet bij bijna iedere onderneming of instelling dat de directie voor een groot gedeelte het beleid bepaalt?

Hier in Belgie is er een ‘schoolraad’ die bestaat uit een vertegenwoordiging van het onderwijzend personeel en de ouders die meedenkt over het beleid, maar het is ook hier uiteindelijk de directeur die beslist.

Mijn man is werkzaam in het basisonderwijs en in grote lijnen is het zo dat het schoolbestuur de lijnen bepaald iom de directeur. De directeur regelt de dagelijkse zaken, maar hoofdverantwoordelijke blijft het bestuur.

tja de directeur is niet voor niks de directeur he :mrgreen: die baan heeft hij zij niet voor niks gekregen , ach ik heb makkelijk praten zoonliefheeft een hele leuk hoofdmeester :mrgreen: :thumbup:

en vaak beslissen ze in het team ook wel, dus heeeele grote veranderingen zullen er nit direct zijn.

Het is niet zo zwart/wit denk ik als jij het nu schetst hoor… Natuurlijk zet de directeur in grote lijnen het beleid uit , maar zal dit altijd eerst bespreken met het team. Zij moeten het immers uitvoeren. En als het team het er absoluut niet mee eens is, zullen er echt wel aanpassingen komen. Daarnaast is het zelden meer dat een directeur het “alleenrecht” heeft, maar heeft hij/zij een managementteam om zich heen van bouwcoordinatoren en intern begeleiders die samen het beleid bepalen.

Onze directeur wil geen directeur genoemd worden, hij is de schoolleider en leidt de school samen met de leraren en ouders (oudercommissie).

Hij is natuurlijk wel het aanspreekpunt van school.

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Zo gaat het toch overal?

Mijn manager is ook de baas over het team en bepaalt het beleid. Wij rapporteren ook allemaal aan hem. Lijkt mij niet ondenkbaar dat het op een school ook zo gaat, daar is die man (of vrouw) toch ook directeur voor lijkt me

Ik kom zelf uit het onderwijs en zie nu nog heel veel scholen van binnen.

Ik vind wel dat een sfeer op een school voor een groot deel wordt bepaald door de directeur die er rondloopt. Hoe betrokken, warm, sociaal is hij/zij? Hoe gaat hij om met het team. Is het een autoritair persoon of juist heel gemoedelijk? Ik vind ook dat een directeur een team met leerkrachten kan maken en breken.



Qua beleid etc zijn er officiele wegen, maar met de projecten die ik uitvoer en waar ik aan meewerk is het heel vaak zo dat als de directeur NIET wil, er ook niets gebeurd. En andersom ook; als een directeur heel enthousiast is, werkt dit aanstekelijk op het team.



Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het team bang was voor de directrice. Dat was ook een bizarre situatie… Volwassen mensen die niet tegen die vrouw in durfden te gaan, die veel te veel werkdruk hadden, niets durfden te zeggen, zich bij ziekte bijna niet eens af durfden te melden. Heel bizar…

uiteindelijk heeft het bestuur van de schoolhet laatste woord. Dit zijn echter meestal geen mensen uit het onderwijs maar ouders en die gaan vaak mee met de directeur…

als hetgoed is heeft de directeur ook overleg met het team natuurlijk zodat iedereen zijn zegje kan doen!

Hier is het het team samen met de directeur, en ook de MR heeft een vinger in de pap.