Dilemma

Ik zit met een dilemma,wij zijn met zn vieren en wonen klein.

We hebben maar 2 slaapkamers en een hele kleine zolder.

De meiden liggen nu in de kleinste slaapkamer,wij in de iets grotere.

De oudste is nu ontzettend aan t puberen en heeft echt een eigen plekje nodig.Nu heeft mn man een beetje ruimte op zolder voor dr gemaakt zodat zij daar lekker op dr eigen dingen kan doen,zonder dat dr zusje er bij kan.

Nu hadden wij t plan om de zolder een beetje te verbouwen zodat zij ook er kan slapen.

Maar de zolder is niet zo groot en heeft aan 3 kanten een schuin aflopend dak.Ik kan er net staan(ben 1.50m),maar de cv ketel en mechanische ventilatie hangen in t midden van de zolder,er lopen buizen op de vloer en er zit geen raampje in.

Nu willen we dus een raampje plaatsen(hebben toestemming) en kijken of de cv verplaatst kan worden,+ de buizen onder de vloer.

IS dit nu wel een goed plan? Ik zelf heb mn twijfels hierover.



De andere optie is dat ze naar de grotere(achter)slaapkamer gaan,maar dan heeft ze nogsteeds geen eigen plek.



Eh…HELP??

Kan er op zolder een dakkapel geplaatst worden misschien? Een cv ketel verplaatsen en buizen onder de vloer lijkt me een behoorlijk grote klus.



Hoe groot is die achterkamer? Eventueel een eigen plek creeëren met een scheidingswandje?



En jullie bed naar zolder? Kledingkast samen met de kleine meid in de grote kamer, en je oudste de kleine kamer.



Ik roep maar even wat gekke dingen hoor :wink: lastig probleem lijkt me.

Dakkapel mag niet want is een huurwoning.

Achterkamer is te klein om t op te delen,hadden we nl ook al bekeken. :wink:

Op zolder past net een 1 persoonsbed,wel een lage want zit met de schuine dakkanten.

Dit had er even bij moeten plaatsen denk ik net. :think:

Idd een dilemma voor ons.

Ik zou omdraaien… jullie in de klein kamer en de meiden in de grote, de speelplek op zolder zo gezellig mogelijk maken en dan voor beide kids een bedstee iets maken, zodat ze zich kunnen afsluiten voor elkaar.



Verder kun je natuurlijk best afspraken maken met kleine meid dat ze overdag nog lekker beneden blijft spelen en dat ze grote zus haar ruimte gunt. Met bedstee kan grote zus zich bij het naar bed gaan afsluiten voor kleine zus en verder… verder ben ik van mening dat ook pubers en kinderen moet leren roeien met de riemen die ze hebben.



Ik heb een hele periode van mijn leven enkel maar een bed gehad achter de CV ketel, een gordijn er direct achter en achter dat gordijn onder het dak had ik mijn kleding en spullen kast… ik moest dus op mijn buik op bed gaan liggen om bij mijn spullen te kunnen en alles met elkaar praat je dan letterlijk over 4 vierkante meter… Nog een ander gordijn hing dan weer voor mijn bed, dus als ik ging slapen trok ik die dicht… Ik ben er niet minder van geworden hoor, was al blij dat dit kleine stukje voor mij was.



Maar serieus, waarom heeft zij niet genoeg aan die gedeelde kamer? of staan jullie toe onder het mom van “het is ook haar kamer” dat kleine zus daar speelt op de fragiele momenten dat jullie puber even ademruimte nodig heeft?

Als je kleine zus een beetje uit haar vaarwater houdt, ze beide een soort bedstee hebben en in totaal iets meer ruimte (dus de grotere kamer) en je biedt haar ook nog de zolder als loungeplek… (wel raampje plaatsen, verder niet te veel veranderen… heeft ook wel iets stoers met buizen enzo) dan is dat hetgeen je haar kan bieden en houdt het verder toch op…?



Hier zou het in elk geval geen dillemma zijn. In het echte leven zal ze ook moeten leren dat de wereld niet enkel om haar behoeften draait en ze soms ruimte moet vinden voor haarzelf waar er eigenlijk amper ruimte is…Lijkt mij alleen maar iets heel waardevols om je kinderen mee te geven…aanpassingsvermogen…



:think:

lastige situatie.



snap wel dat jullie oudste wat meer ruimte wil. is natuurlijk wel 8 jaar leeftijdverschil.



ik zou denk ik eerder voor kamers ruilen gaan. jullie kleiner, meiden groter, maar wel zo dat er een afscheiding is tussen beide zodat ze een eigen plek hebben.



heb dit een tijd geleden ook gezien op tv, met een stapelbed idee. ene lag boven in bed en onder zat een buro, beide op 1 kamer met wel een afscheiding.



maar hoe groot is een kamer? dat maakt natuurlijk ook veel uit…

wij kunnen wel vele ideeen roepen, maar is misschien qua ruimte niet eens haalbaar.



je kunt natuurlijk ook de zolder zo omtoveren dat je dochter daar kan lounge met vriendinnen, dan slaapt ze bij haar zusje, maar heeft boven haar eigen ruimte.

Ja ze gaan elkaar ook wel uit de weg,anders zorg ik daar wel voor. :wink:

De jongste speelt beneden,de oudste op de kamer of op zolder(bij slecht weer).

Er komt zeker een dakraampje in.

Ze slapen in een stapelbed,de oudste boven en de jongste onder.

Bij t onderste bed heb ik gordijntjes hangen omdat ze toch als eerste naar bed gaat en soms wakker word van licht.

Op zolder lopen de buizen ook over dwars,als we een slaapplaats voor dr willen maken moeten we wel die buizen verplaatsen.



Het voorkamertje kan net een 2 persoonsbed in en dan is t vol!

We hebben vorig jaar voor geslapen,maar vond dat geen succes.



Achter kan geen 2 losse bedden staan, is net te klein daarvoor,anders had ik het idee van een soort bedstee uitgevoerd. :wink:

Dus achter moeten ze ook in het stapelbed,ze hebben dan wel meer ruimte voor speelgoed,bureautje,enz.



Vroeger,voordat de jongste er was had ze een eigen kamer,nu moet ze die dus delen.Was al een hele opgave voor dr,maar ze vond t toen wel heel gezellig,leuk,enz.

Nu is ze heel erg aan t puberen,echt heel opstandig enzo,dus soms is het dan lekker voor haar om dr terug te kunnen trekken op een plek in huis(de zolder dus).



Ik zelf had ook geen eigen kamertje,ik moest ook alles delen.

Oke, misschien stom… maar is het niet wat voor jullie om beneden in de woonkamer een goede kwaliteit bedbank neer te zetten, kwaliteitje dagelijks beslaapbaar en zo toch beide meiden een eigen kamer te geven?

Ik heb dat ook al een paar keer voorgesteld.

Dat wilt mijn man dus niet!

Hij staat heel vroeg op(half 5)en doet dan licht en de tv aan,daar wordt ik wakker van.

Zat al aan een kamerscherm te denken,maar denk niet dat dat afdoende zal werken.

Tja, dan worden de opties wel beperkter… en is het wel mogelijk om hun stapelbed in het midden van hun kamer te zetten met bv hoofdeind tegen een muur en dat je er aan de voeteind kant nog langs kan? want dan zou je bijvoorbeeld met steigerhout of iets, van het ene bed een wand naar beneden kunnen maken naar onder zodat het onderbed de kamer links of rechts heeft en dan van het bovenbed naar het plafond zodat het bovenbed de contra kant “eigen heeft” ze kunnen elkaar dan ook niet klieren, iets wat met enkel een gordijntje wel kan.

Dat is wel een goed idee,zou idd kunnen in de achterkamer.



Bedankt voor de tips dames!

:-*

Waarom zou je geen dakkapel op een huurwoning mogen zetten. Ik kan mij van vroeger herinneren dat er heel veel mensen bij ons in de straat een dakkapel op hun dak hadden en het waren allemaal huurwoningen.

Dat idee van Cell klinkt wel wat voor jullie.

Ik zou dan van de zolder een ruimte maken waar de oudste overdag kan terugtrekken en dan afspreken dat de jongste daar dan niet mag komen. Dat de slaapkamer alleen voor slapen bedoeld is.

Ik begrijp dat het een huurwoning is, is het dan niet een idee om te kijken of je kan doorstromen naar een iets grotere woning?