dilemma

Mijn collega zit met een dilemma en komt er niet uit.



Zij werkt dinsdag, donderdag en vrijdag. Haar zoontje gaat vrijdags naar kdv. De andere 2 dagen naar oma’s. Die wonen in een andere gemeente.



Nu wil ze haar zoontje vanaf april ook naar de psz brengen. Bij hun in het dorp is het alleen mogelijk om 2 dagdelen af te nemen. Bij haar zou dat dan de maandagmorgen en vrijdagmiddag worden. Ze bieden daar ook dagopvang aan. Dit zou dus betekenen dat ze haar zoontje op vrijdag 's morgens naar de dagopvang brengt en van daaruit gaat hij dan door naar de psz en wordt aan het einde van de dag weer op de dagopvang opgehaald.



Op zich geen probleem zou je zeggen, maar zij ziet niet hoe ze dit kan regelen op vrijdag met zijn slaapje en zij vindt het kdv waar hij nu heen gaat heel erg leuk (en haar zoontje ook).



Om een lang verhaal kort te maken, wat zouden jullie doen? Naar de psz brengen en andere dagopvang kiezen of toch maar niet naar de psz, maar “gewoon” bij het oude kdv blijven?

Ik heb me even niet heel erg verdiept in het schema,maar is naar de PSZ in de buurt van 1 van de oma’s een idee? Oma’s brengen en halen dan (en hebben ondertussen een paar uurtjes vrij).

Zo kan hij die ene dag KDV gewoon houden en beetje bij beetje kunnen de oma’s afkicken van het wekelijks oppassen.

Zijn de afstanden tussen de oma’s erg groot? Anders in de buurt van de oma die bijv. geen vervoer heeft,zodat de ander hem ook een keertje kan halen.

Lijkt me best pittig als hij op vrijdag op 2 plekken moet zitten. Anders zou ik voor de ochtend PZS kiezen,zodat dagopvang hem kan halen en in de middag lekker laten slapen. Anders zit het slapen er gewoon niet in vrees ik. Ook geen ramp,vanaf 2 jaar kunnen ze soms wel een dagje zonder.

Ik snap even het dagdelen verhaal niet zo. Mag ze niet kiezen tussen 2 ochtenden?

mandy ik begrijp uit het verhaal dat ze alleen 2 dagdelen mag afnemen en dat dat maandag en vrijdagochtend alleen kan dan… Maar dat vrijdag dus de PSZ binnen de dagopvang zou passen, dus eerst dagopvang, dan PSZ en dan door naar de dagopvang en daar ophalen.



Ik zou dat niet doen, lijkt me erg lastig en persoonlijk zie ik niet helemaal de meerwaarde van een PSZ, maar daar zullen veel mensen het niet met me eens zijn… Maar ook de combi dagopvang-PSZ-dagopvang vind ik niet zo geweldig, te lang en te onoverzichtelijk voor zo’n kleintje lijkt het mij…



Maar het is erg lastig :think:

ik zou de psz niet doen

te onrustig en te onduidelijk voor het kindje



bovendien mis ik de meerwaarde, aangezien het kindje ook al naar een KDV gaat.

Als je er toch voor kiest en het is mogelijk,dan misschien overwegen maar 1 dagdeel te nemen. Ze kunnen je toch niet dwingen meer af te nemen? Je betaald er voor.

Als PSZ bij de oma’s echt geen optie is tenminste.



Overigens,maar dat is een andere discussie, er is voor veel kindjes best een verschil in PSZ en KDV, ligt een beetje aan het type KDV,maar PSZ kan in veel gevallen best een meerwaarde hebben voor een kind.

Bedankt voor het meedenken :thumbup:



Er is (hier in ieder geval) wel degelijk verschil tussen het kdv en de psz. Hier is het kdv doen waar je zin in hebt, op eten en slapen na en bij de psz is het allemaal hetzelfde. Dus bv. allemaal naar het verhaaltje luisteren en bij het kdv luister je alleen als je zin hebt.



Het is helaas niet mogelijk om 1 dagdeel af te nemen, anders was de keuze zo gemaakt.



Ze wil ook juist psz in haar eigen dorp, omdat daar alleen kindjes zitten waar haar zoon dadelijk ook mee in de klas komt op de bs.



Ik wacht gewoon geduldig op de gouden tip :angel:

Ik snapte niet waarom iemand een kind naar een psz zou doen als het al op een kdv zit maar volgens jullie zit er een meerwaarde in tov een kdv?



Ik herken het niet iig - bij Nena kdv is er een heel programma altijd en zit er een duidelijke structuur en in en van alles samen. Zou niet weten hoe een psz daar een meerwaarde op zou kunnen hebben.

kdv waar het hier om gaat zoals ik het lees doet niks buiten het verschonen en verzorging van eten en drinken bieden. is erg verschillend per lokatie kdv en gastouder gelukkig bieden er steeds meer wel meerwaarde als samen dingen knutselen,voorlezen spelletjes doen en ga zo maar verder.

persoonlijk vind ik psz meerwaarde omdat ze leren zich staande te houden in een voor hun vreemde groep.de vaste ovang is vaak 2e thuis geworden dus heel erg vertrouwd

De gouden tip; op andere dagen gaan werken :angel:

Dan kan het kind op een andere dag naar het kdv en kan ie ook nog naar de psz.

Overigens zou ik zelf ook niet aan psz beginnen als een kind op het kdv zit.

ook hier zijn er wel verschillen tussen de psz en kdv

en kan ze niet een andere ochtend





de psz bereid alsware de peuters voor op hun kleuterschool.



en het kindje gaat 1 dag in de week naar kdv dus nog een ochtend ergens spelen kan soms best goed wezen



de andere dagen worden door oma’s opgevangen en dat is toch anders dan met andere kindjes spelen

Of een ander kdv zoeken, die wél extra dingen doen en een peuter klaarstomen voor de basisschool. Dan hoeft die psz ook niet meer, rustiger voor iedereen volgens mij!



Is dat niet de taak van een kinderopvang ook trouwens? Ik moet zeggen dat ik er heel erg van opkijk dat er niks van vaste dingen zijn naast slapen en eten. Je kunt een kind niet dwingen iets te doen, maar je kunt ze wel stimuleren. Op een psz zullen ze een kind ook niet dwingen om iets te doen, maar met stimulatie kom je een heel end!

ik zou ze gewoon op het kdv laten gaan…