Dilemma (werk)

Ik heb een dilemma waar ik niet uit kom en ik hoop dat jullie me kunnen helpen: ik ben 3,5 jaar geleden bij mijn huidige werkgever gaan werken. Ik ben toen aangenomen voor een bepaalde functie in schaal 5. Na een jaar kwam er een geschiktere functie vrij voor mij (meer op het terrein waar ik voor gestudeerd heb) en ben ik dat werk gaan doen. Ik heb toen de vacature gezien en dat bleek een schaal 4 functie te zijn. Maar aangezien ik al in schaal 5 zat hebben ze me daar laten zitten. Nu heb ik vorig jaar opeens te horen gekregen dat ze vinden dat ik niet functioneer op het niveau van schaal 5. Dat vond ik heel vreemd, want ik merk er zelf niets van dat het niet goed zou gaan: al het werk is af, ik haal alle deadlines en ik maak weinig fouten. Maar goed, nu ben ik dus verder gaan onderzoeken en nu blijken er in schaal 5 alleen teamleiders te zitten, en dat ben ik niet. Al mijn directe collega’s zitten in schaal 4. Als ik eerlijk ben zou ik dus ook in schaal 4 thuis horen. Maar… als ze mij bij de sollicitatie hadden verteld dat het een schaal 4 funtie zou zijn, dan was ik waarschijnlijk niet in dienst gekomen, want ik ging er financieel al wat op achteruit. Ik twijfel nu dus heel erg wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen?



Liefs,

Winnie

volgens mij mogen ze je nooit zomaar een schaal terug zetten hoor :think:

Ik zou het iig niet accepteren.

Ik zou het ook niet accepteren, dan hadden ze je toendertijd niet in schaal 5 moeten houden ook al veranderde je van functie.

Voet bij stuk houden en misschien vast informeren naar je juridische mogelijkheden via de vakbond?

Dát hadden ze eerder moeten bedenken toen je nog vóór de keuze en de overstap stond.

Ze kunnen je nooit een schaal terug zetten zomaar…dat hadden ze dan dus eerder moeten bedenken.Vind het ook flauw dat ze het gooien op niet functioneren naar schaal 5,wees dan een kerel en zeg wij zijn stom geweest je werkt onwijs goed maar zitten nu met een probleem vanwege je schaalindeling…dáár zou ik meer respect voor hebben,zo vind ik het echt een l*llig spelletje :naughty:

En meid denk jij dat je collega’s geld in zouden leveren omdat ze het anders niet eerlijk zouden vinden tegenover jouw??Ik denk het niet,dus eerlijk gezegt zou ik daar geen rekening mee houden :shifty:

voet bij stuk houden! Nu gaan ze zeggen dat jij niet functioneert in schaal 5, nou ammehoela. Hun hebben die fout gemaakt en hun moeten maar op de blaren zitten :hand: En zoals Renzosmam ook al zegt: jouw collega’s gaan heus geen geld inleveren voor jou dus lekker in schaal 5 blijven zitten :wink: En erg lullig van jouw werkgever dat hij/zij zegt dat je niet functioneert op schaal 5; lekker goed voor je zelfvertrouwen :snooty:

Je werkt in een schaal 4 functie. Je krijgt schaal 5. Op zich zou het zo moeten zijn dat je voor nood best een lagere functie mag uitoefenen maar dat je binnen een bepaalde termijn (bijvoorbeeld een jaar) naar een schaal 5 functie zou moeten gaan. Wil je dat niet of kun je dat niet dan is het bedrijf gerechtigd om je terug te zetten in schaal.

Ik denk dat ze met dat niet functioneren bedoelen dat je niet werkt in schaal 4.

Voet bij stuk houden, volgens mij mogen ze niet terug zetten in salaris.

Idd, niet mee akkoord gaan. Als ze het blijven gooien op niet functioneren op schaal 5 niveau en ze dit onder je neus blijven gooien, dan zou ik dit op papier eisen. En daar schriftelijk weer op reageren en punten weerleggen. Als ze het op de spits gaan drijven en je krijgt een arbeidsconflict, dan heb je iig dingen op papier staan.



Jij moet idd niets. Zeker niet je medewerking verlenen om in salaris achteruit te gaan. Als je er nog onzeker over bent, vraag dan eens bij je rechtsbijstandsverzekering na.

ze zijn er toendertijd bij verandering functie niet op ingegaan, en hebben er verder toen geen melding of probleem van gemaakt. Dan kunnen ze nu niet zoveel tijd later ineens erop terug komen… Ik zou er in elk geval nooit vrijwillig mee accoord gaan, ook al is het nog zo oneerlijk tegenover je collega’s … Dat is het probleem van je baas, en niet die van jou! Jij hoeft niets te bewijzen… laat hen maar bewijzen dat ze jou hebben gemeld dat het salaris terug zou lopen, en daarbij ook nog maar eens verklaren waarom ze daar nu pas mee komen. Daarbovenop moeten ze maar eens met harde bewijzen komen waarom je niet functioneert in je huidige functie(heeft niets met je maandinkomen te maken, al zit je in functiegroep 10)

Ik heb even mn partner geraadpleegd, hij is lid van de or in zijn bedrijf.



Ze kunnen je je loon/schaal niet afnemen al veeg je alleen de vloeren. Je bent met dat salaris daar gekomen en dat kunnen ze niet minderen. Feit is wel dat het kan zijn dat ze je dan willen ontslaan. Maar ik zou voet bij stuk houden en het er niet mee eens zijn. Hun hebben jou aangenomen op die functie met dat salaris, dus dat zullen ze moeten betalen.

ik weet niet hoe dat zit met de tredes in de verschillende schalen bij jullie.

Het kan zijn dat ze je een zelfde salaris in schaal 4 gaan voorstellen. Wat voor jou op het moment van 'terug’plaatsen niet heel veel betekend. Ze zouden je bijvoorbeeld van schaal 5 trede 6 terugzetten naar bijvoorbeeld schaal 4 trede 8, wat misschien eenzelfde salaris betekend. Maar op langere termijn betekend dat voor jou dus dat je niet zo veel kunt groeien met je salaris als in schaal 5. Kortom laat niet met je sollen, dan hadden ze moet nadenken alvorens ze je in 5 plaatsen.



Terugplaatsen mag nooit

je ontslaan omdat je weigert al helemaal niet

zeggen dat je niet functioneert zonder daar verslaglegging van te hebben kan ook niet!



Succes meid!

Bedankt voor jullie reacties, meiden :-* .

Ik neig er toch naar om akkoord te gaan, omdat ik er erg graag werk en het is een heel flexibele werkgever (zo werk ik maar drie dagen en kan ik bv ook nog meteen naar huis als het kdv belt dat een van de kinderen ziek is). Ik heb praktisch geen reistijd en hele fijne collega’s. Maar terugplaatsen in schaal is toch behoorlijk, mijn salaris ligt nu boven het maximum van een schaal lager, dus het gaat zeker achteruit. Maar het probleem is ook nog eens dat ik met mijn functie niet als teamleider kan functioneren, omdat ik de enige ben die dit werk doet. Ik ben dus eigenlijk mijn eigen teamleider :mrgreen: Als ze mij terug gaan plaatsen in functie dan zal er dus een leidinggevende moeten komen voor mij, en die is binnen het bedrijf niet voorhanden. Eigenlijk weten ze niet zo goed wat ze met me aan moeten, maar dat vind ik het probleem van mijn werkgever (ze hebben zelf de fout gemaakt inderdaad). Maar ik ben dus wel bang dat als ik voet bij stuk ga houden dat ik dan een verstoorde arbeidsrelatie krijg en op zoek moet gaan naar een andere baan. Dit speelt inmiddels al een hele tijd en ik kom er maar niet uit.

Misschien kun je voorstellen dat je tot een compromis kunt komen? Bijv. wel terug naar schaal 4, maar dan helemaal bovenin die schaal?



(Iig zo werkt dat bij ons, dan heb je binnen de schaal nog allerlei tredes als het ware.)



Ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad en heb bovenstaand compromis gemaakt. Ik tevreden, werkgever tevreden en inderdaad behoud van een prima arbeidsrelatie, wat naar mijn idee erg belangrijk is.

ik heb niet alles gelezen dus misschien vraag ik het wel dubbel.

1x per jaar hoort een werkgever een functionerings gesprek met je aan te gaan. waarin je functioneren word besproken. en daarna zwart op wit gezet en moet jij dit odertekenen. als dit niet gebeurt is mogen ze je nooit zomaar een schaal achteruit zetten.

Ik vind het erg vaag eerlijk gezegd. In onderwijs zijn momenteel ook mensen werkzaam die het pas een paar jaar doen en op het salaris zitten van een leerkracht die al 10 jaar aan het werk is. Mochten destijds als zijinstromer hun bedrijfslevensalaris meenemen oid. In mijn oude baan kwam ik kijken toen ze slecht mensen konden krijgen, viel leuk te onderhandelen over het salaris :mrgreen: , na een paar jaar kwamen er nieuwe mensen en die kregen een stuk minder omdat ze in de rij stonden, that’s life.

Snap jou wel, je wilt de sfeer niet verpesten maar dat is natuurlijk wel waarom ze het jou durven voor te stellen, erg flauw.