Dilemma: wel of niet toetje na weigeren warme maaltijd!

Ik zit met een dilemma. Al een ruime 2 maand eet mijn normaal grote eter heeeeel erg weinig meer. Ik moet zo mijn best doen om eten leuk te maken en dan eet hij hooguit 5 hapjes en houdt hij het voor gezien. Het is niet zo dat hij het niet lust, hiervoor at hij alles mee. Nu weet ik dat de meningen erover verdeeld zijn, maar geef ik dan wel of geen toetje?



Hij roept nu na 5 happen al: “toetje” dus voor mijn gevoel beloon ik hem dan. Maar als ik hem niet zijn toetje geef dan voelt het weer niet goed dat hij met een nagenoeg lege maag naar bed gaat.



Wat is jullie methode en hoe maak ik eten weer aantrekkelijk?

En is dit een fase?

toetje is hier een onderdeel van de maaltijd… dus het toetje krijgen ze altijd.



Maar nu weet ik natuurlijk niet wat jullie als toetje eten?

Wij hebben gewoon yoghurt eventueel met een beetje roosvicee oid erdoor. Ze moeten niet denken dat de bak extra vol gaat… het is geen vervaning voor de hoofdmaaltijd natuurlijk.

hier krijgt ze het toetje ook altijd, ook als ze bijna niet heeft gegeten

Hier ook een toetje eet al 1,5 geen enkel warm eten en ja dan denk ik maar dat toetje zit weer calcium en drinkt ook geen melk. Dus hier wel toetje…

een toetje is onderdeel van de maaltijd, maar ook hier krijgen ze bij gestier en geklier geen toetje.



Ze moeten maar leren dat he tniet alleen lekkere dingen zijn waar ze zich mee vol kunnen stoppen.

Hier eet hij ook zo goed als nooit warm eten, en we maken er nooit een probleem van. Een week of 2 geleden at hij opeens 4 happen witlof, daar hebben we flink voor geklapt, maar het helpt niks :wink: Nouja, dan toch niet? Hij krijgt wel altijd zijn eigen bordje met een beetje eten voor zich. Hij mag er mee spelen zolang wij aan het eten zijn, of tot hij het op de grond gooit, dan zetten we zijn bord weg. Maar dan nog moet hij wachten tot wij klaar zijn. Daarna ruimen we de tafel af, en eten we met zijn drietjes gewoon het toetje. Nu eet hij dat ook vaker niet dan wel, maar hij krijgt wel wat yoghurt met roosvicee. Het is hier vaak een tweede deel van de maaltijd ofzo, en dan mag hij opnieuw ‘starten’. Soms eet hij het wel, maar vaak ook niet. Ook prima. Maar het toetje hoort hier wel bij de maaltijd, maar hij krijgt het niet op het moment dat hij het warme eten zat is, hij moet wel op ons wachten. Nu eten wij best snel, dus lang wachten hoeft hij nooit.

Mijn dochter krijgt ook gewoon altijd haar toet en op dit moment eet heel slecht. Nu wil ze soms na haar toet nog weer warm eten :shock: . Ik vind het zo apart net alsof ze bang is dat ze geen toet krijgt maar die hebben we haar nog nooit geweigerd. Misschien vind ze het wel lekker zo :mrgreen: .

Pete eet al bijna 2 jaar weinig warme maaltijden, maar elke keer krijgt hij wel gewoon een toetje. Het is een belangrijk onderdeel van de maaltijd en daarnaast bevat het ook veel goede bouwstoffen.



Pete is nu bijna 3 jaar en hij is de laatste tijd veel bezig met tellen. Tot 10 kan hij prima tellen, dus daar maken we een beetje gebruik van. Elk hapje warme maaltijd is een extra scheutje yoghurt. Nu werkt dat niet elke keer, maar hopelijk wordt het steeds beter.

Wel interessant om even te volgen. Onze kleine veelvraat wordt langzaam wat kieskeuriger en ik weet dat de tijd aan gaat breken dat hij niet als Oscar van Sesamstraat alles naar binnen schuift.

Maar als zo’n kleintje dan weinig eet, krijgen ze dan nog iets voor het naar bed gaan? Een fles ofzo?

J zit nog lekker aan de fles vlak voor hij gaat slapen, ik wil dat wel afbouwen maar kan er ook niet mee zitten als hij die nog een tijdje neemt.

Of een toetje bij de maaltijd hoort vind ik wel een moeilijke. J krijgt ook een toetje, mijn man wil ook altijd iets toe. Ikzelf neem zelden een toetje, het hoeft er voor mij niet standaard bij.

Wij eten soms een toetje, maar dan krijgt ook iedereen.

Heeel vroeger :wink: werd er nog weleens echt geklierd met eten (als in geen hap nemen, op de grond gooien, klieren met bord enz) en hebben we het toetje weleens ingezet; even een paar happen, dan krijg je zo een toetje.

Toch voelt dat niet oke.



Nu eten ze altijd goed eigenlijk, tenzij ze iets echt niet lusten. Dat is zo zelden dat ze dan gerust een extra scheut yoghurt krijgen om de buik een beetje meer te vullen.

Een van mn veelvraatjes is dol op yooghurt en andere toetjes en eet vaak minder omdat hj dan bang is dat het toetje er niet meer bij past (dat is hem regelmatig overkomen en erg frustrerend…haha). Hij eet dus ook weleens na zn toetje nog zn bord leeg :roll:

Ik vind het best een lastige discussie. De pedagogen zeggen volgens mij ook altijd dat je niet moet straffen door geen toetje te geven geloof ik.



Persoonlijk vind ik dat als je geen honger meer hebt er ook geen toetje meer bij kan. Al snap ik wel dat je niet iedere dag hetzelfde aantal eet zeg maar. Dus ik vind een toetje alleen als je goed genoeg hebt gegeten. Anders niet. Dus niet eten is bij mij ook geen toetje.

Ik vind het vrij simpel; ik eet zelf ook alleen waar ik zin in heb, op het moment dat ik er zin in heb en trek heb. Nou kook ik altijd, dus dat is voor mij makkelijk. :stuck_out_tongue:

Dus ik kan me voorstellen dat een kind ook wel eens gewoon geen trek heeft. Gelukkig is Arielle een kindje dat altijd wel zin heeft in iets en het weinig uitmaakt of dat nu een cracker, koek, danoontje of broodje is.



Hier maken we totaal geen gedoe van eten, juist omdat het voor Arielle belangrijk is dat ze eet. Nou hebben we wel speciale dieetvoeding ivm haar leverprobleem, dus voldoende krijgt ze altijd. Maar het zijn dat die kleintjes sowiezo niet zo snel tekort komen. Dus ik zou het gewicht goed in de gaten houden.



Wat hier trouwens wel merkbaar verschil maakt is of ze een eigen bordje krijgt met eten. Of dat ze van mijn bord mee eet. En dat is dan precies hetzelfde eten! Maar als ze bij mij op schoot zit en van mijn bord kan graaien eet ze soms wel 2x zoveel als normaal.

Ik bedenk me wel eens dat dat niet ‘zo hoort’. Maar als puntje bij paaltje komt, kan me dat niet zoveel schelen, als ze maar eet.



Wij eten hier trouwens sporadisch toetjes en dan meestal meer als tussendoortje of als we nog wat trek hebben later op de avond ofzo. Arielle krijgt ook danoontjes gewoon tussendoor. Dan niet als extra of lekkers, maar gewoon zoals anderen een koekje krijgen. Er zitten idd belangrijke bouwstoffen in en bij Arielle doe ik er zelfs nog een scheut zonnebloemolie doorheen, voor extra vetten.

Fenna at tot voor kort alles en veel.

Nu mag ik blij zijn als ze 5 happen eet en dan wijst ze al naar de koelkast voor een toetje.



Ik lees ook altijd dat een toetje geen beloning is en dat je het gewoon moet geven. Maar voor Fenna is het wel een extraatje en ik vind het dan ook niet nodig om een toetje te geven als ze slecht gegeten heeft.

Ze drinkt gewoon melk bij het eten, dus zoveel zal ze aan het toetje niet missen qua voeding.



Mijn nichtje zag toetje nooit als beloning dus om die reden kreeg die wel altijd een toetje, zelfs als ze slecht gegeten had.



Ik vind dus dat je naar je kind moet kijken.

Ik heb geen speciaal dieet, maar kan me vinden in Blue fairy’s bericht.

(Gaat precies zo hier)

HIer ook een mannetje wat opeens geen kliko meer is :mrgreen: hij krijgt altijd zijn yoghurt na. Als hij slecht gegeten heeft krijgt hij voor het slapen nog een beker melk.



Ga me er niet druk om maken komt vanzelf wel weer

Onze zoon is helaas altijd een slechte eter geweest, vooral 's avonds. Maar een toetje krijgt hij wel, als de rest ook klaar is. Ik denk zelf dat ‘straffen’ hierin geen zin heeft en ze dan beter gaan eten. Ik maak er tegenwoordig ook maar geen punt meer van als ie weer weinig eet. Je wint het toch niet, en ze gaan eten alleen maar als een strijd zien die ze uiteindelijk toch wel winnen.

Overigens geef ik hem vaak vlak voor het slapen gaan nog een beker melk, zodat ie wat binnen heeft.

Romi82 wrote:

Ik vind dus dat je naar je kind moet kijken.[/quote]

Ja dat lijkt me ook een goeie! :thumbup:

Onze dochter at altijd goed, haar eerste hapjes waren voor haar de normaalste zaak van de wereld… Totdat ze ongeveer 10 maanden was, toen wilde ze geen warm meer, eerst nog wel potjes maar niet als mama zelf wat ging klaarmaken. Maar de potjes gaan ook steeds slechter naar binnen. Toetje heeft zel altijd wel gekregen. Eerst kreeg ze ‘kale’ yoghurt, nu met een beetje diksap anders hoeft ze dat ook niet meer. Overdag eet ze verder goed. Toetje krijgt ze wel, maar pas als wij die ook nemen. Ik denk dat ze ook nog niet begrijpt dat geen toetje een consequentie is van slecht eten (ze is 14 maanden). Ze groeit en ontwikkelt goed dus ik probeer me er niet meer druk om te maken en ga ervan uit dat het een fase is. Ik hoop alleen wel dat die fase snel voorbij is;)

Hier roept Jara ook geregeld na een paar happen al ‘oggu’ (yoghurt) ik maak er geen punt van, maar heb wel het laatste woord. Dus ik schep nog 1 hapje op dr lepel: “als jij deze opeet, dan pak ik yoghurt”, werkt áltijd hier. En geregeld begint ze na dr yoghurt weer aan dr warme maaltijd. Ik laat het maar zo, komt vanzelf wel.

ook hier heeft de jongste de fase van niet eten. nu weet ik dat die kleintjes 3 happen nodig hebben om hun energie binnen te hebben dus daar berust ik me maar in.



als hij slecht eet krijgt hij wel een toetje maar geen vla. hij krijgt dan fruit als toetje. gewoon omdat we vinden dat hij dan wel wat vitamine binnenkrijgt