Ik zit een beetje met een dilemma… Jim heeft 's nachts zijn speentje nog. Hij is er echt mega verslaafd aan en het geeft hem ook echt rust. Het eerste wat hij vraagt als hij uit school komt is zijn tut en doek. Die mag hij pas als hij naar bed gaat en 's morgens moet hij ze inleveren (in bed blijven mag niet: dan doet meneer er alles aan om naar zijn kamer te moeten :wall: ). Nou moet hij binnenkort naar logopedie, niet vanwege een spraakgebrek door die speen, maar omdat hij waarschijnlijk een spraak/taal achterstand heeft doordat hij veel oorpijn heeft gehad (en we er nog niet helemaal uit zijn of hij wel of niet goed (genoeg) hoort). Ik ben hem dus al weken aan het bewerken dat die speen weg moet, toevallig is mijn collega net bevallen en we hebben afgesproken dat hij zijn tutje in gaat pakken en aan de baby gaat geven. Hij gaat ook mee om de speen te geven, dat wil hij.
Nou komt het “leuke”: de logopediste vindt het nog niet nodig om hem zijn tutje af te pakken, omdat ze op die leeftijd daar vaak nog behoefte aan hebben en rust van hebben, helemaal omdat ze soms dan dingen die overdag gebeuren door dat vertrouwde gevoel wat beter verwerken.
Jim heeft net maanden heel slecht geslapen, Sem begint voor het eerst in bijna 3 jaar langzaam door te slapen (en Jim heeft de eerste 2,5 jaar ook al niet doorgeslapen) dus ik zit met een groot dilemma: stoppen met zijn speentje met het grote risico dat hij moeilijk in slaapt en waarschijnlijk ook in het begin slecht slaapt, Sem ook wakker wordt, want die is wel veel wakker 's nachts maar ligt niet meer steeds om mij te roepen, en ik dus weer halve nachten maak, of toch nog maar even doorgaan en dan onze oude afspraak dat hij hem inlevert als hij 5 is geworden (moeten zijn vriendjes ook allemaal dus dat is voor hem een soort van logisch).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt zooooo erg toe ben aan fatsoenlijke nachtrust, ik ben al 3 jaar alleen maar moe, heb het echt niet overdreven tot een jaar geleden op 3 of 4 uur per nacht moeten doen, tot voor kort was ik 1 tot 2x per nacht met Sem in de weer. Dus als minder gedreven en vermoeide mama zeg ik we tutten nog lekker even door, maar ja, dan moet hij er over een half jaar ook aan geloven hè?
Wat zouden jullie doen?
lekker laten tutten met zijn speen! Het komt vanzelf wel hoor, zou als regel stellen alleen in bed.
overigens zou ik wel een poging wagen maar dan nog een speen achter de hand hebben. Dus wel weggeven aan de baby maar alsjezelf merkt dat hij toch erg veel behoefte heeft aan de tut… lekker weer eentje geven.
Moet zeggen dat ik erzelf erg makkelijk in ben.
Als hij het alleen in bed wilt en de logo zegt het geen kwaad kan, dan zou ik het gewoon blijven geven. Mocht hij het speentje toch aan je collega’s baby willen geven, dan lekker laten geven. Misschien is hij er dan toch aan toe en “uit zichzelf” vanaf gekomen. Net wat Konijn zegt, wel eentje achter de hand houden. Je weet maar nooit.
Ik kan me goed voorstellen dat je toe bent aan gewone nachtrust :hug: Paar maandjes langer fiepen kan heus geen kwaad :hug:
Gemengde gevoelens heb ik. Mijn dochter was ook zwaar speenverslaafd…
Na duidelijke afspraken zou zij haar speen geven aan de baby wanneer hij geboren werd. Ze werd toen ook 4 jaar en wij vonden dat echt genoeg.
Nu blijkt dat als je naar haar tanden kijkt er echt een rond gat zat. Dus bij de voortanden zeg maar.
Vond ik toch wel heel erg jammer, ook sprak zij niet duidelijk (maar jullie hebben al logopedie begrijp ik?).
Ik ben nu voor Jasmijn bezig voor logopedie omdat zij de R en de G niet uit kan spreken en het ergste vind ik dat ze het ook blijkbaar niet goed opneemt wat een ander zegt want ze is ervan overtuigd dat luisteren met 2 x ee L is (ja…luistelen dus).
Al met al ging het slapen zonder speen eigenlijk heel erg goed. Vooral ook omdat wij toen van de tandarts een trainer kregen voor gebitscorrectie.
Dat laatste hebben we helemaal opgehemeld…speciaal voor jou…een mooie roze enz enz. Ze heeft dat ding veel in haar mond gehad (er mee geslapen) en binnen drie maanden stonden haar tanden weer bijna goed. Echt vraag je tandarts er eens naar, wie weet helpt het voor Jim ook goed (en voorkom je hiermee dat ze later een beugel moeten).
Het heeft kids trainer (kan je op googelen).
Nachtrust is zeker belangrijk, dus ik kan me ook heel goed voorstellen dat het een moeilijk moment is. De geboorte van een baby en de speen weggeven heeft hier dus prima geholpen. Wie weet helpt het, ik zou het wel proberen.
Ik zou toch proberen er mee te stoppen of in ieder geval af te bouwen. Zeker voor de groei van de kaak. Het moment komt toch een keer, dus waarom niet nu, zou ik denken.
Als ik eerlijk mag zijn, ik vind een speen eigenlijk ook niet meer horen bij een kleuter.
Anne duimt nog als ze naar bed gaat…Oke hij valt eruit als ze slaapt.
Ik zeg weleens dat ik haar te groot vind om nog te duimen, maar ach, als ze het alleen doet om in slaap te vallen vinden we het nog best.
Speen heeft ze nooit gehad, ik denk dat dat wel makkelijker af te leren is.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik in jullie situatie zou doen :?
Ik zou nog even wachten. Misschien tot de zomervakantie? Hier de ervaring dat het heel makkelijk ging toen ze groter waren. Gewoon afgesproken om te stoppen en klaar. Helemaal geen moeite gekost. Wij hebben ook wel gekozen voor een rustig moment voor iedereen. Wanneer je zelf moe bent, moet je net niet doen, omdat het dan extra moeilijk is om door te zetten als het even niet lukt.
Hanneke je slaat wel de spijker op zijn kop denk ik. Want ik merk dat ik bij heel veel dingen gewoon de fut niet heb om mijn poot stijf te houden en door te zetten, beetje kort lontje ook vooral als ik dan ook nog eens hele drukke werkdagen heb, wat momenteel het geval is.
Ik denk er nog even over na… Ik heb het ergens zelf ook wel in de hand gewerkt doordat ik hem lekker met dat ding liet zitten toen het met Sem slecht ging. Ik zette een filmpje op en Jim zat heerlijk met zijn tutje en doek op de bank, ik had er echt geen kind aan. Pedagogisch onverantwoord, maar aan de andere kant heb ik bijna 2 jaar dag en nacht met Sem rondgelopen en zo hield ik Jim tevreden zonder me daar te veel schuldig over te voelen… Het is mijn schuld dat hij zo verslaafd is, ik heb hem dat ding tenslotte gegeven nu moet ik hem ook op een goede manier helpen om te wennen zonder speentje vind ik…
Foei toch, je kind zomaar met speen laten zitten :naughty:
Ik zal maar niet vertellen wat voor een pedagogisch onverantwoorde dingen wij hier soms doen en gedaan hebben :oops: Wij hebben zoiets gehad met een anti lek beker. (en ik ben bang dat ik nog wel meer zonden heb…)
Volg je gevoel hier maar gewoon in. Een half jaartje extra speen zal echt niet zo veel kwaad kunnen. Natuurlijk is het beter en verantwoorder en weet ik veel. Maar het moet ook kunnen. Je bent al door zo veel heen gegaan, het houdt ergens op. En nachtrust is heel belangrijk hoor. Ik weet niet meer wie dat tegen mij zei, maar je moet pas de strijd aan gaan als je weet dat je het kan winnen. Volgens mij was dat het cb in de tijd dat Y.oni slaapproblemen had. We hebben toen een ‘makkelijkere’ methode gekozen, die uiteindelijk even effectief was.
Je moet wel de puf hebben om die energie erin te steken. Als hij zijn speen aan de baby geeft is het mooi en anders ga je de ‘strijd’ over een half jaar aan. Dan heb jij meer energie en dan zal het veel makkelijker gaan. En ik vind dat je het al heel mooi hebt geregeld zo. Alleen 's nachts en dan de speen inleveren. Ook om jezelf denken hoor meid.
Ik zou nog even wachten zodat jullie allemaal kunnen bijtanken, die paar maandjes maken nu nog niet zo veel meer uit en jullie kunnen beter stoppen met de speen als jullie uitgerust zijn want als je eenmaal stopt moet je ook echt stoppen en geen speen meer geven als hij hem erg mist want hij weet dan dat als hij maar lang genoeg zeurt hij weer een speentje krijgt. Zoals Bianca al zei, je moet de strijd alleen aangaan als je weet dat je de energie hebt om net zo lang door te gaan totdat je hebt gewonnen Ik zit alleen nog met die afspraak die jullie hebben gemaakt dat hij de speen aan de baby zou geven. Als hij die afspraak onthouden heeft en de speen aan de baby geeft als jullie op kraambezoek gaan dan zou ik doorzetten en ook geen eentje geven als hij er moeite mee heeft.
Ik keek even naar je banner van hem en ik zou niet wachten tot zijn vijfde verjaardag maar in het begin van de zomervakantie stoppen. Dan heeft hij de hele zomervakantie nog om er 'snachts aan te wennen en is hij er als hij dan weer naar school gaat aan gewend dat hij als hij moe thuiskomt van de eerste week school dat hij geen speentje meer krijgt als hij moe is.
Ik begrijp heel goed dat je er idd de energie voor moet hebben, maar het kan ook zomaar heel goed gaan, dat is bij Jasmijn ook boven verwachting gebeurd.
Vind het echt zonde van de tanden en de spraak en dat is toch zeker het overwegen waard is mijn mening.
Ik zou stoppen…
Verôn slaapt vanaf dag 1 ook niet door…Hij droomt veel en heftig en heeft nachtangst. Dus ook hier vaak de nachten eruit. Daarbij werk ik normaal ook nog 4 dagen.
Wij hebben met sinterklaas wel zijn speen afgepakt. En het tutje wat er aan zat mocht hij natuurlijk wel houden. Hij heeft er 2 dagen om gevraagt toen was het over.
Ik persoonlijk vind om er mee te wachten omdat je zelf of bent niet een reden om het niet te doen. Tuurlijk snap ik als de beste dat je dat in de nachten er eigenlijk niet bij wil hebben maar zeker nu hij ook om een andere reden naar logopedie gaat zou ik het zeker doen.
Maar dat is natuurlijk een mening…
Het kan echt meevallen en proberen kan altyd denk ik dan
mischa was ook speenverslaafd, en wij hebben vorig jaar ook afgesproken dat de speen naar een zwangere vriendin ging voor de baby. Hij heeft 1x gevraagd of zijn speen echt in het bedje op de baby lag te wachten ( hij had hem zelf in het bedje mogen leggen enz.)
daarna nooit meer over gehoord.
Ik zou zeggen probeer het, probeer door te zetten en als het echt niet gaat kan je dan wel weer zien dat je hem tohc nog een speen geeft.
Ik zou het in ieder geval doen als je zeker weet het zelf ook vol te gaan houden. Als je nu stopt en toch weer terug geeft wordt het natuurlijk een mega drama als je het daarna nog een keer echt wil gaan doen.
Als hij er nu zelf positief in staat zou ik het gewoon doen, niet proberen maar doen. En van te voren rekenen op een gebroken nacht rust. Misschien alvast een beloningssysteem voor een goede nacht. bijv. eens ticker op een kaart als hij de tot licht tijd stil in bed is geweest. Na 10 stickers bijv. een cadeautje.
Persoonlijk vind ik hem nu al vrij oud voor een speen :shifty:
Ik heb 's nachts tot 12 jaar ofzo geduimd en pap en mam hebben me gelukkig niet mijn duim eraf gehakt :lol:
Zou het echt zo slecht zijn om alleen 's nachts een speen te gebruiken? (Mijn tanden stonden na al die jaren gewoon recht)
Mijn dochtertje heeft ook een speen gehad(alleen voor 's nachts) maar toen ze bijna 2,5 werd beet ze hem vaker kapot, en dat werd me gewoon te duur om iedere keer een nieuwe te kopen.Heb toen gezegd dat ze hem weg moest gooien, dat heeft ze gedaan. Ze heeft er nooit meer om gevraagd.(En ik had echt gedacht dat het drama zou worden hier )
Hij begint nu wel steeds te duimen overdag :shifty: dus hoop dat ie dat niet doorzet…
Ik ga het wel proberen, maar behalve een paar jaar niet doorslapen is er veel meer gebeurd hier (met mij persoonlijk: ik heb een ppd gehad) waardoor ik nog steeds niet goed in mijn vel zit en gewoon weinig weerstand kan bieden tegen dit soort situaties. Hub zit met precies hetzelfde probleem (is 3x overspannen geweest de eerste 2 jaar met Sem). Maar ik ga mijn best doen…
Als ie gaat duimen dan zou ik de speen er nog even inhouden Die kan je afpakken. Duim niet.
Hier een duimer. En die duim die wordt echt heel de dag door in zijn mond gestopt :roll: En zijn tanden staan nu dus schots en scheef :?
Helemaal niet gek hoor dat jullie er allebei helemaal doorheen zitten/hebben gezeten :hug: hopelijk hebben jullie wel hulp om alles weer goed op een rijtje te krijgen
@Tante Soesa wrote:
Hij begint nu wel steeds te duimen overdag :shifty: dus hoop dat ie dat niet doorzet…
Ik ga het wel proberen, maar behalve een paar jaar niet doorslapen is er veel meer gebeurd hier (met mij persoonlijk: ik heb een ppd gehad) waardoor ik nog steeds niet goed in mijn vel zit en gewoon weinig weerstand kan bieden tegen dit soort situaties. Hub zit met precies hetzelfde probleem (is 3x overspannen geweest de eerste 2 jaar met Sem). Maar ik ga mijn best doen…
Dan zou ik gewoon nog even wachten. Als je het niet door kunt zetten heb je wellicht de volgende keer een groter probleem.
Hier overigens ook 3 duimzuigers maar dat doen ze toch minder overdag omdat ze hun duim ook "nodig"hebben voor van alles wat ze ook willen doen.