Dilemma -> Thuis of Ziekenhuis?

Hoi allemaal,

Ik heb even gekeken in dit topic en kon zo snel geen onderwerp vinden wat hier over ging.

Zelf heb ik vanaf het begin van mijn zwangerschap het idee dat ik graag thuis zou willen bevallen, het lijkt mijn vriend ook heel speciaal.

Nu krijgen we zo om ons heen best veel commentaar, soms commentaar wat ik niet leuk vind zoals ‘‘je bent echt dom als je het risico wilt nemen en thuis wilt bevallen’’ maar soms ook commentaar waardoor we toch zijn gaan twijfelen.

Is een ziekenhuis bevalling nou écht zoveel veiliger? Wat doen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Wij zijn nu in enorme twijfel, gelukkig hebben we nog even :wink: Sowieso waren we al wel van plan naar de voorlichtingsavonden te gaan in het kader van ‘‘je weet maar nooit’’, nu neigt onze voorkeur toch eerder uit naar ZH…

:think:

Ik ga niet voor een thuisbevalling, en ook niet voor een ziekenshuisbevalling, maar juist voor een kraamhotel! :wink:

Bij mijn dochter wilde ik graag thuis bevallen, maar kreeg ik zwangerschapsvergiftiging, waardoor ik opgenomen moest worden. Nu beval ik liefst niet nog eens in het ziekenhuis, en mijn vriend heeft liefst dat ik niet thuis beval, dus dan maar de middenweg van het kraamhotel. Scheelt ons vies beddengoed ook nog! :lol:

Is ook nog een optie, heb me daar eerlijk gezegd nog niet in verdiept…

@Huggie wrote:

‘‘je bent echt dom als je het risico wilt nemen en thuis wilt bevallen’’

Je bent dom als je dergelijk commentaar geeft… Sommig commentaar is best nuttig, maar dergelijke opmerkingen helpen je niet…

Je moet lekker doen waar jij en je vriend jullie het prettigst bij voelen. Er zijn genoeg mensen die thuisbevallen en in het overgrote deel van de gevallen gaat dat goed (net als bij bevallingen in het ziekenhuis dus). En inderdaad, misschien is een kraamhotel wat?

Zelf maakte het me niet zo heel veel uit, maar mijn man wilde liever dat ik in het ziekenhuis beviel voor als er wat gebeurde. Gedurende mijn zwangerschap ging ik er ook steeds meer achterstaan en vond ik het wel een fijn idee dat er altijd een arts in de buurt is, voor het geval het nodig mocht zijn. (Uiteindelijk ben ik ingeleid, dus moest ik sowieso in het ziekenhuis bevallen.) Een volgende keer wil ik ook weer in het ziekenhuis bevallen, of een kraamhotel mits die echt aan het ziekenhuis vast zit, omdat ik het toch een fijner idee vind. En ook omdat ik geen zin heb om met weeën misschien alsnog naar het ziekenhuis te moeten (dat lijkt me vreselijk :oops: ).

Ben 2x thuisbevallen…1x zonder VK zelfs…

Weet je wat mensen vinden moeten ze lekker naar de politie brengen… :wink:

Je hebt niets te verklaren aan ze…als JULLIE je er goed bij voelen…lekker doen…iig proberen…gewoon zien hoe het loopt…zo gingen wij er iig mee om.

het is echt waar je het zelf het prettigst bij voelt, tegenwoordig maakt het niet uit waar je bevalt. als je thuis wilt bevallen en er gebeurd iets (je VK heeft dit optijd in de gaten) komt er een ambulance om je optehalen en word er ook gelijk een medisch team geregeld… als je in het ziekenhuis bevalt en er gebeurd iets… moet er alsnog een medisch team worden ingeschakeld (en die staan niet gelijk paraat als je bijv om 3uur in de nacht aan het bevallen ben).

Ik kon ook niet echt kiezen daarom ik ook kraamzorg hotel :slight_smile:

Ik ben 1 keer in het ziekenhuis bevallen (poliklinisch) en 2 keer thuis. Een volgende bevalling hoop ik ook weer thuis te kunnen doen.

Voor mij geeft het sfeertje van thuis, van het in mijn eigen omgeving zijn, van het in de buurt van mijn eigen douche zijn de doorslag.

Niet dat mijn eerste bevalling in het ziekenhuis nu zo’n drama was, helemaal niet zelfs. Maar de uren daarna (dus voor ik naar huis mocht) vond ik vreselijk.

Een vreemde omgeving. Het was midden in de nacht en mijn vriend werd ook naar huis gestuurd voor zijn rust. Ik heb me toen heel alleen (met mijn zoon natuurlijk) gevoeld… Ik kon met niemand die adrenaline van me af praten. Lag daar maar in dat bed…

Nee…als ik mag kiezen, kies ik voor thuis!

Bij Mischa wilde ik gewoon thuis bevallen. Het was de eerste en ik dacht: ach ja, waarom niet.

Ik had echter langdurig gebroken vliezen zonder weeen en ben uiteindelijk ingeleid.

Tijdens de bevalling ben ik erg veel bloed verloren, waardoor een 2e bevalling automatisch in het ziekenhuis moest. Geen keus dus.

Nu bij de 3e mag ik weer thuis bevallen. In eerste instantie ging ik daar ook eigenlijk automatisch vanuit, maar de laatste tijd zag ik daar steeds meer tegenop.

De twee bevallingen in het ziekenhuis waren voor mij heel goed, en ik had echt niet het idee dat ik thuis miste ofzo. Ook heb ik toen één of twee nachten in het ziekenhuis gelegen, en dat vond ik eerlijk gezegd wel lekker. Lekker aankeutelen met de baby, goede zorg en ik vond het nog gezellig ook met 3 pas bevallen moeders op een kamer.

Ik heb er dus vorige week voor gekozen toch lekker naar het ziekenhuis te willen, omdat ik me daar prettig bij voel. Wat een ander vindt moet hij/zij zelf weten.

Echt waar, iedereen heeft overal wel een mening over.

Je moet doen wat je zelf graag wilt. Als thuisbevallen veel ‘gevaarlijker’ zou zijn dan in het ziekenhuis zouden verloskundigen dat wel afraden hoor.

Laat je niet gek maken door anderen. :hug:

Ik woon op ongeveer 20-25 minuten afstand van het ziekenhuis als we geen opstoppingen hebben, want anders is het snel 30 minuten.

Wij hebben gekozen voor thuis bevallen en dat is ook al twee keer goed gelukt. Bij de eerste waren er best wat complicaties, maar door de goede begleiding en mijn ruime bekken heb ik thuis het af mogen maken. Bas was een echte sterrenkijker (gezicht naar boven), lag iets schuin en de laatste stuk wilde niet echt vlotten. Hij is met 3 x 10 te wereld gekomen. Sanne was er zo snel dat ik zo wie zo niet naar het zkh had gekunt, zij was 4 x zwaar onstrengeld, maar ook zij had 2 x 10 en 1 x 9,5 als score.

Bij nummer 3 ook weer thuis hoop ik.

Ik vind het zo fijn thuis, omdat je in je eigen omgeving bent, meer ontspannen is mijn ervaring. Heb namelijk met voorweeen als eens in het zkh een nact moeten blijven. Vk kunnen tegenwoordiger zo veel. En als ik naar het zkh had gewild had ik met flinke weeen nog in de auto moeten zitten, nou ik liever niet, staand waren de weeen soms al bijna niet op te vangen met pas een paar cm ontlsluiting. Voordeel zkh je kan pijnstilling krijgen.

Thuis of in het zkh bevallen heeft beide voor en nadelen. Jullie moeten je gevoel volgen en daar volledig voor gaan en dat is vaak de beste keuze.

Bevallen waar jij jezelf het prettigs voelt is ook de veiligste plek! Echt waar hoor, verzin ik niet! Want als jij je lekker voelt kun je je goed ontspannen, de weeen beter opvangen en komt er een goed ritme in. Als je je niet op de gemak voelt kunnen de weeen weer wegzakken of het ritme is ver te zoeken. Dus kies voor de plek waar JIJ als zwanger je het prettigst voelt (niet je man/vriend, want die hoeft het lichamelijke proces met hormonen enzo niet door!)

Succes met je keuze!!

Ik wilde bij beiden in thuis bevallen. Bij de eerste werd het halverwege ZH ivm poepen in het vruchtwater…en daar lukte het dus allemaal voor geen meter meer en kwam ik aan t infuus enzo. Bij de tweede lekker thuis, was zo gepiept :thumbup:

Moeilijke keuze.

Ik heb besloten thuis te willen bevallen.

Maar als er medische redenen komen ga ik natuurlijk alsnog naar het ziekenhuis.

Volgens de verloskundige is thuis bevallen de schoonste omgeving.

Dus als alles goed gaat met jou en met je kindje kan dat best!

Succes met je keuze :thumbup:

Groetjes van Aadje.

Meid, lekker doen waar jíj je prettig bij voelt. Ik wilde elke keer in het zkh bevallen omdat ík het een veiliger gevoel vond (uiteindelijk had ik niet eens een keuze, moest wel naar het zkh, maar da;s een ander verhaal :wink: ), maar ik weet ook dat een vk echt geen risico gaat nemen en je heus wel naar het zkh zal sturen zodra daar reden voor is. Enne… je hóeft het ook niet nú te beslissen he, kan zelfs op het laatst moment nog. Je kunt je evt gewoon inschrijven voor een ziekenhuisbevalling, maar als je dan op uiteindelijk besluit om toch thuis te bevallen dan zal niemand je zonder reden naar het zkg sturen. En anders gewoon eens met de vk over hebben, je goed voor laten lichten, zodat je zelf ook weet wat er gebeurt als je thuis bevalt en er gaat iets mis. Als je je goed laat informeren dan kun je ook beter een weloverwogen keuze maken.

Mijn zusje wilde trouwens in eerste instantie in het zkh bevallen, maar toen de weeën eenmaal begonnen waren, wilde ze thuis blijven. Was prima, alleen moest ze uiteindelijk tóch naar het zkh voor een ks.

Een vriendin van mij wilde naar het zkh, had zelfs al afgesproken dat ze een ruggenprik zou krijgen, maar beviel zó snel dat ze uiteindelijk thuis is bevallen. Niemand die daar moeilijk over gaat doen hoor :wink:

Thanks allemaal voor jullie antwoorden! Neig nu toch weer meer naar thuis bevallen, pfff, maar zoals ik al zei, ik heb nog effe, ga het er eens goed met mijn vriend over hebben en ons inderdaad voor laten lichten hierover :thumbup:

Ik wilde ook graag thuis bevallen, maar mijn vriend zag het niet zitten.

De VK zei dat het even veilig was dus toen was de keuze snel gemaakt.

Bevalling ging heel snel en ik denk dat het scheelt dat je thuis toch makkelijker ontspant. Ik heb iig een superbevalling gehad!