diksap en ranja

Ik had eigenlijk even een vraagje over mijn dochter.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van de hele dag diksap of ranja maar mijn dochter drinkt niet anders. Ze lust absoluut geen water, nooit gelust ook. Vanaf baby af aan gaat ze er van kokhalzen :frowning: . Smorgens bij het ontbijt geef ik haar halfvolle melk maar daar drinkt ze slechts een paar slokjes van.

Dus hier is het de hele dag diksap of ranja dus niet echt gezond.

hebben jullie tips voor mij wat mijn dochter eventueel ook kan drinken?

En hoe ik eventueel toch water kan introduceren?

Alvast bedankt voor alle tips :thumbup:

Thee misschien ?

Mijn dochtertje drinkt zelf ook heel de dag diksap (BIO), drinkt zo’n 1 fles per dag van 280ml maar wel echt een klein beetje diksap erbij. Vind het zelf niet zo’n ramp dat ze dat heel de dag drinkt.

Als ik alleen water drink, dan drinkt ze heel erg weinig en in mijn ogen niet genoeg.

Zoonlief drinkt ook geen water, maar diksap. Ik maak het niet heel sterk en zie er eigenlijk geen kwaad in :think:

Hier idem klein beetje diksap en Stijn drinkt zelfs 2 flessen op een dag. Zie er ook niet heel veel problemen in, alhoewel ik in eerste instantie ook liever water had gegeven, maar dacht het niet :mrgreen: :naughty:

oke gelukkig zijn er meer kindjes die alleen diksap drinken.

Bedankt voor jullie reacties :-*

Ligt er misschien ook een beetje aan hoe je kindje drinkt. Als het de hele dag door kleine slokjes is krijg je het ‘lolly-effect’ (de hele dag door suikers in de mond) dan is een optie om het af en toe toch eens te veranderen bv wat vaker thee oid te proberen. Casper drinkt bv ook alleen maar diksap en melk maar hij drinkt zo ong in 1 keer zijn beker leeg. Ik bied hem 3 x per dag sap (300 cc per beker) aan en 1 x melk. Melk bij het ontbijt, dan daarna rond 10/11 uur een beker sap (of aangelengt appelsap of diksap) daarna bij de lunch nog een keer en na het avondeten. Zo heeft hij echt eet en drinkmomenten en omdat hij niet telkens slokjes drinkt maar echt doordrinkt dus niet de hele dag zoet in de mond.

Onze dochter drinkt ook graag diksap

Ze krijgt zo’n 2 a 3 flesjes op een dag

Bananenmelk, dat is hier favoriet. En anders ook sap. Hij drinkt ook echt geen thee, water of halfvolle melk. Maar smaakjesmelk des te beter :slight_smile:

onze oudste wou ook heel lang geen water, maar gelukkig wel melk en thee.

Pas toen het die zomer heel warm werd pikte hij het ineens op en slurpte hij bekers water leeg als hij dorst had.

Onze middelste was heel koppig… of verwend… meneer bliefde niks anders als bv.

Die heb ik gewoon een tijdje ‘droog’ gezet overdag… als je dorst heb ga je echt wel drinken :oops: en die drinkt nu ook gewoon water.

De jongste drinkt het gelukkig zonder problemen, die vindt alles lekker qua drinken, dus dat houden we lekker bij bv, water en afentoe beetje ‘gewone’ melk.

Overigens hebben wij nog steeds naar de oudsten zoiets: als je echt dorst hebt lust je ook wel water. Als ze ineens niks meer hoeven weten we dus dat het ze om het sap oid ging waar ze om vroegen en niet om de dorst.

Jou verhaal zou het mijne kunnen zijn Mamamarije… op de borstvoeding na dan… daar doe ik niet aan… :shifty:

Maar hier ook altijd gezegd… als je echt dorst heb, drink je ook wel water.

Ze krijgen hier gewoon bij het ontbijt en de lunch iets aparts te drinken, bij het onbijt karnemelk met een theelepeltje frambozensiroop van KC.

Bij de lunch vruchtensap (bio appelsap of verse sinaasappelsap waar ik dan vaak wat rood fruit uit de vriezer doorheen pers) en na school krijgen ze aanmaaklimo (KC) iedere keer een beker van 200 cc, dus zo al 600 cc vocht.

Dan drinken ze ook nog wel thee met een scheutje melk en honing voor ze naar bed gaan, dus al met al komen ze zeker wel aan de 800 cc, wat op zich prima is.

Hebben ze meer dorst, dan lopen ze naar de kraan. Willen ze geen water, dan heb je ook geen dorst.

Het heeft even geduurd, maar nu drinken ze hier allemaal gewoon water hoor.

Zomers vinden ze het heerlijk, zeker als ik er ook nog wat puur citroensap of limoensap doorheen doe en ijsklontjes. Geen suiker of iets gewoon water met wat citroen… heerlijk vinden ze dat. :thumbup:

Ik ben idd ook wel benieuwd naar “bananenmelk”. Ik kan natuurlijk ook een smoothie maken met banaan en melk, voor bijvoorbeeld bij de lunch. Heeft ze haar melk binnen en direct fruit.

Ik lees wel goede tips die ik wel kan gebruiken. het “droog” zetten lijkt me niet echt mijn ding, maar wie weet in de zomer als het echt warm is dat het een optie is.

Ik ben op dit moment blij met alles wat ze drinkt want mijn kleintje is weer ziek helaas.

Mijn dochter drinkt de hele dag door thee. Als ik zeg “wil je appelsap” zegt ze neeeeeeee “thee” Dus ze drinkt of water meestal onder de douche heel veel, thee en melk af en toe diksap maar dat wordt steeds minder.

Groetjes

Karlijn

Aah nee joh… diksap bevat natuurlijke suikers. Dat is toch niet zo erg? Lars drinkt ook de hele dag diksap en frisosap, ik krijg er ook geen thee / water in. Ik laat het maar lekker zo.

@mamaMarije wrote:

Die heb ik gewoon een tijdje ‘droog’ gezet overdag… als je dorst heb ga je echt wel drinken :oops: en die drinkt nu ook gewoon water.

Dan heb je geluk gehad, want helaas werkt dit niet bij alle kindjes.

Bananenmelk, is dat niet van die soyamelk? Die is ook erg lekker.

Hier krijgt Stijn een beker roosvicee als hij wakker word (dat zijn er dus twee per dag) en verder thee (met melk), water en bij elke maaltijd halfvolle melk. Van kleins af aan aangeleerd en het gaat prima. Met een verjaardag of zo krijgt hij wel eens een beker drinkyoghurt.