Digitale kinderlokker neemt bediening webcam over
Uitgegeven: 23 juni 2008 07:11
Laatst gewijzigd: 23 juni 2008 12:42
RIJSWIJK - Kinderlokkers hebben op internet een nieuwe manier gevonden om beelden van kinderen te maken en hun slachtoffers onder druk te zetten.
Door het versturen van een bestand kunnen ze de controle overnemen over de computer en webcam van het kind en compromitterende beelden maken.
Die waarschuwing heeft de Stichting Mijn Kind Online maandag samen met de politie uitgebracht. Het gaat volgens de stichting om kleine programma’s die vaak vermomd als kleine onschuldige foto of screensaver aan de kinderen worden toegestuurd.
Na installatie van zo’n bestand, een zogenoemd Trojaans paard, kan de kinderlokker via internet toegang krijgen tot de computer van het slachtoffer. Zo kan bijvoorbeeld de webcam worden aangezet als de kinderen net onder de douche vandaan komen. Volgens de politie is er intussen een zaak bekend.
Politie en justitie stellen dat er sprake is van een nieuw fenomeen in Nederland. Tot voor kort maakten digitale kinderlokkers nog vooral gebruik van populaire chatprogramma’s om contact te leggen met kinderen.
De PVV roept minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie op zo snel mogelijk maatregelen te nemen tegen “deze schofterigheid”. Tweede Kamerlid Raymond de Roon wil dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje opheldering aan de bewindsman vragen over de kwestie.
Om het misbruik te voorkomen, raadt de stichting Mijn Kind Online ouders aan een goede virusscanner en firewall te gebruiken, eventueel aangevuld met een programma dat spyware opspoort en onschadelijk maakt. Ook wordt afgeraden verdachte programma’s te downloaden en te installeren.
Daarnaast raadt de stichting ouders aan om regels af te spreken met hun kinderen over het gebruik van de computers en de webcam. Zo kan kinderen worden aangeleerd na gebruik de webcam altijd los te koppelen of te bedekken met een doekje.
Zie Filmpje!
Persoonlijk vind ik het nogal een opgeklopt verhaal.
1- Wat heb je aan controle over een webcam als je geen controle over het kind hebt?
2- Een kind met en eigen PC hoort in mijn ogen een beperkte account te hebben en kan dus niets installeren
Het is wel iets wat regelmatig voorkomt.
Heb zelf ook wel eens meegemaakt dat iemand in msngesprek ineens de cam had aangezet.
Sindien heb ik over mijn webcam altijd iets hangen (kleine knuffel die aan onderkant open is) en die haal ik er alleen af als ik daadwerkelijk wel wil cammen.
Zo ben ik in het verleden ook wel eens op een chatfora geweest en daar ging je webcam automatisch aan als je er eentje aangesloten had.
Nergens kon ik de mogelijkheid vinden om dat zelf te instellen. Toen wist ik genoeg en blijft me knuffeltje mooi over me cam hangen!
Als mijn kids later oud genoeg zijn dat ze op pc mogen… mogen ze van mij geen webcam hebben. Alleen als ik in kamer ben en weet met wie ze willen cammen. en verder wat Ruud ook benoemd. beperkte accounttoegang op pc.
Ouders snappen niet dat je kids niet onbeheert achter de pc kunt laten zitten op die leeftijd zonder “veiligheidsmaatregelen” te nemen. Dit is al zo lang bekend, net zoals het feit dat ze zonder enkel probleem op een forum kunnen komen en in contact kunnen komen met zulke griezels.
Hou in de gaten wat je kind doet en zet filters op je pc. En verdiep je in dit probleem zodat je er met je kind over kunt praten.
filters zijn leuk bedacht
en tuurlijk houden ze een deel gesloten zeg maar
maar er zijn veeeeele trefwoorden die wel toegelaten worden
dus nog belangrijker dan filters, is het maken van afspraken met je kind
wat mag wel en niet
zo ook wachtwoorden niet aan anderen vertellen, msn gesprekken laten opslaan.
jan heeft sinds kort een eigen mailadres
hij weet dat hij het wachtwoord niet tegen anderen mag zeggen
(ander kan dan onder zijn naam rare mails gaan sturen. en bewijs dan maar dat jij het niet gedaan hebt. het is toch met jou mailadres verstuurd?)
hij weet dat ik zijn in en uitgaande mails lees
als ik merk dat hij rare dingen verstuurd, is het pech, weg mailadres