diepvriesspinazie

dag meiden,

ik zit even met het volgende…ik wil Noah zelfgemaakt eten geven, omdat hij geen melkproducten e.d. mag wat in veel potjes vanaf 6 maanden zit. ik vind het best leuk om dit voor hem te gaan doen, maar nu vraag ik me af; mag hij ook diepvriesspinazie? geen a la creme, maar de ‘gewone’. ik lees hier tegenstrijdige berichten over, dus wie kan mij helpen?

groetjes nessie en alvast bedankt!

Volgens mij mag je alle diepvriesgroenten gewoon geven. Er is namelijk geen zout of suiker in (wat in blikgroenten vaak wel zit). Er zit ook een stuk minder nitraat in diepvriesspinazie.

Maar misschien kun je ook verse spinazie een paar minuten stomen of blancheren, pureren en dan in porties (nog warm) in de vriezer doen. Dan heb je meteen voor een paar keer spinazie klaar liggen. Ook heel makkelijk.

dank je wel!

nou, het is nl. zo dat ik geen andere groenten meer in huis heb. (nog wel in pot, maar dat mag niet) we zijn net terug van een weekendje weg dus wilde vanavond dan spinazie geven. :wink:

Volgens mij maakt het niets uit. Alleen opletten dat je maar twee keer in de week nitraatrijke groente geeft (spinazie, sla enz)

Spinazie ala creme is zowiezo niet zo slim. In spinazie zit ijzer. En ijzer wordt afgebroken door melkprodukten. Die ala creme maakt spinazie dus een stuk minder gezond, ook als je wel melkprodukten mag eten.

Liefs Pinot

aha :wink: hij heeft het al gehad en vond het erg smakelijk. ik heb van die deelblokjes, dus dan hoef ik ook niet zoveel ineen keer uit de vriezer te halen. ik heb alles geprakt en vond het prima zo. hij wil graag ergens op kauwen :mrgreen: (moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet erg vind, aan dat supergepureerde zie je niet eens meer wat je eet? :shifty: )

Nog een tip, ik maak nu ook lars zijn eten zelf klaar en ik doe het in ijsblokbakjes en als dat bevroren is doe ik de blokjes in een diepvrieszakje met etiket erop. Lekker makkelijk, ook voor als je weggaat… Ik ben trouwens begonnen met worteltjes, echt een succes, dat 3 dagen gegeven. Nu eet hij bloemkool en voor daarna heb ik de zoete aardappel al klaar. Ben je ook al met fruit begonnen?

Snoepje

Zo doe ik het ook Snoepje, werkt perfect!

@Pinot wrote:

Spinazie ala creme is zowiezo niet zo slim. In spinazie zit ijzer. En ijzer wordt afgebroken door melkprodukten. Die ala creme maakt spinazie dus een stuk minder gezond, ook als je wel melkprodukten mag eten.

Liefs Pinot

hier heb ik nog nooit van gehoord!! Ik eet zelf ook a la creme en die kleine dus ook.

1x geen a la creme, wat vies is dat. Alsof je een hap gras neemt.

Als het niet gezond was dan zou het toch ook niet te koop zijn die combi???

Denk dat dat gewoon een fabel is.

Is geen fabel hoor Lila. Zuivelproducten zorgen ervoor dat het ijzer niet goed opgenomen wordt, dus er wordt vaker gezegd dat je bijvoorbeeld beter geen glas melk bij je brood (met ijzerrijk beleg) kan eten, want dan wordt het ijzer niet goed opgenomen. Dus ook geen Yoghurt na de spinazie.

check. en ik moet zeggen, ik vind het helemaal niet naar ‘gras’ smaken…maar ja, ik mag dan ook geen melkproducten hebben :wink:

en die ijsblokbakjes, dat vind ik echt een hele goed tip, bedankt! :thumbup:

@miranda79 wrote:

Is geen fabel hoor Lila. Zuivelproducten zorgen ervoor dat het ijzer niet goed opgenomen wordt, dus er wordt vaker gezegd dat je bijvoorbeeld beter geen glas melk bij je brood (met ijzerrijk beleg) kan eten, want dan wordt het ijzer niet goed opgenomen.

daar gaat 90% van de NL bevolking met hun glaasje melk bij bammetje bij de lunch. :eh: :think:

Tja, er zijn ook veel mensen die zeggen dat koeienmelk gezond is voor kalfjes, maar niet voor mensen :mrgreen: :mrgreen:

Vitamine C bevordert de ijzeropname: een glaasje versgeperste sinaasappelsap is dus wel goed!!!

Liefs Pinot

@Lila wrote:

@miranda79 wrote:
Is geen fabel hoor Lila. Zuivelproducten zorgen ervoor dat het ijzer niet goed opgenomen wordt, dus er wordt vaker gezegd dat je bijvoorbeeld beter geen glas melk bij je brood (met ijzerrijk beleg) kan eten, want dan wordt het ijzer niet goed opgenomen.

daar gaat 90% van de NL bevolking met hun glaasje melk bij bammetje bij de lunch. :eh: :think:

hihi, ja, ik denk er dus zelf ook niet bij na (nu dus wel trouwens :mrgreen: ) Maar nam dan een lekkere boterham met (ijzerrijke) appelstroop, én een glas melk 8) . Maar beter is dus een glaasje sinaasappelsap (vers geperst, heerlijk!)

zo mag je ijzertabletten ook niet met melk innemen… (werk in een bejaardenhuis met veel ijzertabletten en weinig melk dus bij de boterham)…

gr patricia

Pas goed op met het opnieuw opwarmen van nitraatrijke groentesoorten!

Invloed van bewaren en bereiden

De manier waarop de groente wordt bewaard en klaargemaakt, heeft invloed op de hoeveelheid nitriet die na de oogst nog gevormd wordt. De nitraatconcentratie in spinazie en kropsla kan tot 30% dalen door de groente te wassen en bij sla de hoofdnerven en de buitenste bladeren te verwijderen. Nitrietvorming wordt voorkomen door de groente bij een lage temperatuur te bewaren en zo snel mogelijk te verwerken. Tijdens het bereiden van een maaltijd kan het nitraatgehalte van groenten dalen doordat het met kookvocht uit de groente verdwijnt. Het opwarmen van nitraatrijke groente leidt niet tot meer nitrietvorming als de groente snel is afgekoeld en goed gekoeld is bewaard. De nitrietvorming lijkt namelijk vooral een gevolg van de activiteit van bacteriën. Als groente langer dan twee dagen wordt bewaard, neemt de kans op nitrietvorming wel toe. Bewaar nitraatrijke groente en resten daarvan daarom niet langer dan twee dagen in de koelkast.

Bron: Voedingscentrum