Diepvries spinazi

Mag je je kindje diepvries spinazi geven?

ja hoor.



alleen niet vaker dan 2 keer per week ivm nitraat (maar dat is bij verse spinazie hetzelfde)

Precies en ook niet i.c.m vis :wink:

waarom niet vis? Heb zalm met spinazi gegeten :think:

Kan wel, maar niet te vaak 2x in de week max.

http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.woa/4/wa/Ublad/archief?id=1017224



Eet geen spinazie bij de vis!

De combinatie vis en nitraatrijke groente kan beter niet op het menu staan. Dat stelt toxicologe Cyrille Krul. Zij promoveert volgende week maandag op kankerverwekkende stoffen in ons eten.



Bij het braden van vlees en vis kunnen kankerverwekkende stoffen zoals PAK’s ontstaan. Toxicologe Cyrille Krul bestudeerde bij TNO Voeding via een maag-darmmodel een buizenstelsel dat de spijsvertering nabootst onder andere de heilzame stoffen in groene en zwarte thee. In thee zitten catechines, Krul vond dat deze verbindingen de kankerverwekkende werking van de PAK’s uit gebraden vlees remmen. Helaas vertoont thee deze gunstige eigenschap niet meer als het gemengd wordt met melk of wanneer er al een ontbijt genuttigd is.



Krul herhaalde dit experiment in muizen, die ze een kankerverwekkende stof toediende. Ze stuitte op een tegenstrijdige vinding. Muizen die thee dronken hadden iets meer beschadigingen van hun DNA in darmcellen (een mogelijke voorloper van kanker) dan controlemuizen. “De theedrinkende muizen aten ook meer, dus doordat ze via het eten meer van de kankerverwekkende stof binnenkregen, hadden ze meer DNA-beschadigingen”, zegt Krul.



In een ander deel van haar onderzoek keek Krul naar de schadelijke effecten van het eten van vis gecombineerd met nitraatrijke groente, zoals spinazie en andijvie. Het lichaam zet nitraat uit groente om in nitriet dat reageert met aminen uit vis tot kankerverwekkende nitrosaminen. “In de urine van mensen die vis en spinazie eten zitten al best veel nitrosaminen, dat was bekend. Maar de vraag was wat er precies in de maag gebeurde”, zegt Krul. Hier bood het maag-darmmodel uitsluitsel. Het eten van kabeljauw, haring, koolvis en schol in combinatie met spinazie bleek te leiden tot hoge concentraties nitrosaminen.



“We hebben de aanbevolen dagelijks hoeveelheid spinazie gebruikt”, zegt Krul. “Maar als je een keer een ‘verkeerde’ krop sla eet, dan ga je daar makkelijk overheen.” Het gevaar van de vis-spinazie-combi moet dus niet onderschat worden. “Al jaren bestaat er een negatief advies om vis en nitraatrijke groente te eten, maar dat was eigenlijk niet gebaseerd op goed onderzoek. Bovendien kent niemand dat advies. Sinds ik met dit onderzoek bezig ben valt het me op hoeveel recepten ik krijg waarin vis en spinazie zitten!”



Krul houdt natuurlijk wetenschappelijke slagen om de arm. “Het is maar een in vitro model, er is nog meer onderzoek nodig.” Maar dat de volksgezondheid gebaat is bij het scheiden van vis en spinazie, staat buiten kijf. “Dat is mijn idee, we moeten het uit de doofpot halen en het verder onderzoeken.”



Rinze Benedictus

:think: ook geen Thee meer drinken dan… En dan denk je dat het beter is voor je… Ook lekker trouwens geef kleine baas ook thee sinds kort… Beter mee stoppen dus

Hm, ik lees in de tekst niet dat thee zelf ongezond is hoor :think: Ik lees eruit dat het gaat om de effecten die thee heeft op het verminderen van kankerverwekkende stoffen. Dat verhaal gaat niet meer op zodra je melk bij de thee doet.

In het onderzoek bij de muizen hebben de muizen die thee dronken ook méér kankerverwekkende stoffen binnen gekregen, dus meer beschadigingen. Zegt alleen dat de thee het effect van die stoffen niet heeft verminderd, zegt niet dat thee drinken slecht voor je is. :wink:



off topic: alles goed daantje? :-*

Heb het inderdaad nog eens gelezen… Was vroeg vanochtend



Ja alles gaat goed… Lief van je

Wanneer je de diepvries spinazie ontdooit wel :lol:



Groetjes Anne