DES-dochter en zwanger

Hallo allemaal, ik ben net nieuw op dit forum, want pas 3 weken zwanger. Ik ben DES-dochter uit 1971 en voor het eerst zwanger na 2 1/2 jaar. Ik weet het zo precies dat het 3 weken is omdat we IUI gedaan hebben, de 3e poging was raak.



Zoals vele DES-dochters heb ik de typische vormafwijkingen in de baarmoedermond en baarmoeder. Erg spannend want door het DES-verleden kan er nog extra veel mis gaan bij mij (verhoogde kans op buitenbaarmoederlijke zwangerschap, vroeggeboorte). Daarom ben ik al een paar dagen behoorlijk nerveus sinds de test positief was.



Pas 17 januari kan ik bij de DES-gynacoloog terecht. Waarschijnlijk is er niet eerder wat te zien, maar ik maak me vooral zorgen om b.b.zwangerschap. Ik heb een paar dagen een beetje kramp in m’n maag. Ik weet dat het het groeien van de baarmoeder kan zijn en misschien zijn het de zenuwen wel.



Ik voel me met vlagen heel emotioneel omdat ik na jaren van onzekerheid en frustratie net op het punt aangekomen was dat ik de hoop opgegeven had dat het bij ons nog zou lukken, gezien mijn leeftijd en DES. Ik voel me soms ook heel boos en verdrietig dat dit medicijn ooit goedgekeurd is.



Zijn er hier nog meer DES-dochters die hun ervaringen en gevoelens willen delen?

pfff meid, heb zelf geen ervaring.

Maar wil je wel even sterkte wensen de aankomende tijd :hug:

Hopelijk vliegen deze weken voorbij en is alles gewoon goed :hug:

Ook ik kan je niet helpen. Begrijp je fustratie wel heb zelf pas op 42-jarige mijn dochter op de wereld kunnen zettn. Hopelijk is alles in orde en probeer het zo positief mogelijk te bekijken. Denk dat zenuwen ook meespelen.



Heel veel sterkte de komende tijd en dat die 2 weken maar snel om mogen zijn.



Groeten,

Annamarie

hoi paulus,



Allereerst:

gefeliciteerd met je zwangerschap !!! :dance:



hier een mede DESdochter die ook lastig zwanger werd

(lees; na diverse IVF pogingen)



Heb een wolk van een dochter op de wereld gezet,

ging allemaal pima

(wel hele zwangerschap beetje in stress gezeten

want na 7 jaar eindelijk zwanger

van 2-ling waarvan 1 foetus met 8 weken overleden bleek,

was ik wel bang dat er nog meer fout zou gaan)



Ben goed begeleid in ziekenhuis

en daar ook (op eigen verzoek) bevallen.



Sukses met je zwangerschap

en vooral;

geniet ervan !!



Maaike

hoii



hier geen ervaring maar wilde je even heel veel geluk toewensen met je zwangerschap :smiley:

Ik wil je allereerst veel geluk wensen met je zwangerschap.



Ikzelf heb me ook afgevraagd of mijn moeder ooit DES heeft gebruikt. Ze is helaas vroeg overleden, en heb ik het nooit kunnen vragen. wel weet ik uit verhalen dat ze 3 maanden plat heeft moeten liggen toen ze zwanger was van mij ivm vloeien.



Ik heb een uterus bicornis, (= dubbele baarmoeder) bij de vorm die ik heb heb ik een extra hoorn aan de baarmoeder vastzitten met een tussenschot, de ruimte staat echter wel met elkaar in verbinding.



Ik heb bij haar toemalige huisarts navraag gedaan, die is in haar dossier gedoken en vond daarin dat ze phenobarbital heeft gebruikt toen ze zwanger was van mij, volgens de informatie omdat ze zo misselijk was, nu weet ik dat dat middel een zwaar anti-epilepticum is. en zeer schadelijk in de zwangerschap!



Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ik heb ondertussen wel 3 gezonde kinderen gekregen en ben zwanger van de 4e. Ze zijn door de aparte vorm van mijn baarmoeder wel alle drie in stuit geboren.( ze lagen met de benen in de andere ruimte, soort 2-kamerappartement)

Dus probeer het positief te zien, het kan ook goed gaan, zelfs als je een DES dochter bent, blijkt ook wel uit een ander verhaal hier in de topic.

Maar ik kan goed begrijpen dat je je pas zekerder voelt als je de echo hebt gezien. Wel hartstikke goed dat er speciale gynaecologen voor zijn, dat wist ik niet.